En tråd om Black ghost

#1 - 17 februari 2009 00:04
Tänkte starta en tråd om Black ghost där man kan dela med sig av fakta, egen erfarenhet, bilder och tips mm

Kan ju börja med att jag köppte en Black ghost igår. Just nu spenderar han den mesta tiden att göma sig bakom pumpen eller i en grotta.:)
#2 - 17 februari 2009 05:13
Jag köpte 2 st inte så länge sedan. HAde dom i mitt sällskapsakvarium, dom dog kort därpå.
Vet inte vad som var fel. Alla vattenvärdena var bra och det vara bara dom 2 som dog.
Kan säga att dom inte är särskillt dagaktiva. På dagarna satt dom i varsitt gömställe.
#3 - 17 februari 2009 09:39
babydoc skrev:
Jag köpte 2 st inte så länge sedan. HAde dom i mitt sällskapsakvarium, dom dog kort därpå.

Vet inte vad som var fel. Alla vattenvärdena var bra och det vara bara dom 2 som dog.

Kan säga att dom inte är särskillt dagaktiva. På dagarna satt dom i varsitt gömställe.

Det brugar vara problem med att ha 2st BG i samma kar
#4 - 17 februari 2009 10:42
babydoc skrev:

Hur stor akvarie du har? De behöver ett stort akvarium. Vi har 2 st Black Ghost i 400 liters akvarium. Vi har haft de sex år nu och de trivs bra. De är inte skygga utan rätt så tama. De simmar också på dagarna och vid matdags simmar de upp till ytan att vänta på mat. Jag tycker de är roliga att ha. :)
#5 - 17 februari 2009 12:38
har en Black ghost, väldigt aktiv och är alltid ute och irrar omkring =) tror att det viktigaste när man skaffar en BG är att man har ett kar som har varit igång ett tag så man har relativt stadiga/bra värden, att man har relativt gott om gömställen (inte för att min brukar gömma sig direkt :P )
och sköter sina VB...har haft denna i lite mer än ett halvår nu, och den äter bra, är aktiv, ser ut att vara i bra form =)
#6 - 17 februari 2009 13:02
Misuko skrev:
Hur stor akvarie du har? De behöver ett stort akvarium. Vi har 2 st Black Ghost i 400 liters akvarium. Vi har haft de sex år nu och de trivs bra. De är inte skygga utan rätt så tama. De simmar också på dagarna och vid matdags simmar de upp till ytan att vänta på mat. Jag tycker de är roliga att ha. :)

:)

Vad matar du dina BG:s med ??
#7 - 17 februari 2009 14:20
kimpo skrev:
:)

Vad matar du dina BG:s med ??

Vi matar dom med röda och svarta mygglarver, men de har lärt sig att äta torrfoder också. Levande larver de kan de inte äta, men om man dödar larverna först och sen skär dom i bitar, då förstår Black Ghoust att det är mat.
#8 - 17 februari 2009 14:40
Misuko skrev:
Vi matar dom med röda och svarta mygglarver, men de har lärt sig att äta torrfoder också. Levande larver de kan de inte äta, men om man dödar larverna först och sen skär dom i bitar, då förstår Black Ghoust att det är mat.

Matar du du dom med röda mygglarver varje dag eller äter dom torrfoder med dom andra fiskarna ??
#9 - 17 februari 2009 15:04
Ja, de får mygglarver och torrfoder varje dag. Vi har provat annat också, men de verkar inte fatta hur man hittar maten eller så är de inte intresserade av det. Svarta och röda mygglarver äter de.
#10 - 17 februari 2009 15:06
Och så får de färska larver, när vi hittar såna.
#11 - 17 februari 2009 17:02
jag gav min räkor och gurka :P det var uppskattat :)
#12 - 17 februari 2009 17:36
Har haft min i ca 3 år. Den är just nu runt 25-30 cm, väldigt fin och cool firre. Ett måste för den som vill ha något utöver det "vanliga" i karet som med garanti får alla nära o kära tappa andan :)

Info, jag lägger inte ner någon speciell tid på min nu för tiden då den alltid kommer fram vid matning. Den tar i princip allt, föredrar räkor och pangasius file, backar däremot inte för algtabletter, gurka mm. Jag såg dock till att mata den med pincett i början då den var mindre och skyggare, kan vara något att tänka på när man håller skygga fiskar. Alltid bra att specialbehandla tills de kommer upp i en bra storlek

En varning till er som håller denna fisk. Har ni stora eldstjärtar i karet så kan det vara bra att hålla koll på kombinationen. Eldstjärten verkar ta den som en artsfrände. Nu då jag däremot har 3st relativt stora eldstjärtar i samma kar så verkar terrorbalansen leda till att de låter black ghosten vara ifred - till störst del av tiden iallafall. Eldisarna har fullt upp med att jaga varandra så de låter BG vara ifred.
#13 - 17 februari 2009 20:07
tänker skaffa en sådan så fort jag hittar en. har däremot haft en elefantfisk i över två månader o den verkar trivas bra. så BG borde trivas med. de är båda väldigt intressanta fiskar.
#14 - 18 februari 2009 10:36
jag gav min räkor och gurka :P det var uppskattat :)

Det där var bra ide, jag måste prova ge räkor. Vet inte värför jag har aldrig tänkt på det.
#15 - 18 februari 2009 12:21
Har haft min nu i 3 dagar men rädd att den inte äter.
Den är typ bara bakom pumpen på dagarna. När jag matar i akvariumet så serj jag den aldrig simma ut och äta.
När jag släcker i akvariumet på kvällen så komer han fram försiktigt.
Men där jag köpte min BG sa dom att dom kan vara skygga dom förta dagarna up till nån vecka.

Har ni något förslag om tid, med vad, hur jag ska mata den ??
#16 - 18 februari 2009 13:00
kimpo skrev:
Har haft min nu i 3 dagar men rädd att den inte äter.

Den är typ bara bakom pumpen på dagarna. När jag matar i akvariumet så serj jag den aldrig simma ut och äta.

När jag släcker i akvariumet på kvällen så komer han fram försiktigt.

Men där jag köpte min BG sa dom att dom kan vara skygga dom förta dagarna up till nån vecka.

Har ni något förslag om tid, med vad, hur jag ska mata den ??

Mata på kvällen en stund efter du har släckt och den har vågat sig fram?
#17 - 19 februari 2009 14:15
Har också en BG himla rolig fisk att kolla på, min är mest framme när det är
matdags och han äter röda mygglarver, inge intresserad alls av torrfoder.
Men alg tabletter gillar han, blor stora "tugg" märken i tabletten när han varit framme!
Tips på fisk som jag kan ha med honom som sällskap?
för snart flyttar hans nuvarand 3 gurramis till ett större akvarium!
#18 - 20 februari 2009 17:05
Har också en BG himla rolig fisk att kolla på, min är mest framme när det är

matdags och han äter röda mygglarver, inge intresserad alls av torrfoder.

Men alg tabletter gillar han, blor stora "tugg" märken i tabletten när han varit framme!

Tips på fisk som jag kan ha med honom som sällskap?

för snart flyttar hans nuvarand 3 gurramis till ett större akvarium!

Har min mä scalarer och guramis det funkar fint
#19 - 21 februari 2009 12:03
[ATTACH]17712[/ATTACH]här är min bg
[ATTACH]17713[/ATTACH]här är min bg
[ATTACH]17714[/ATTACH]och dessa invånare är i samma kar + några man inte ser
#20 - 23 februari 2009 15:41
``Solis´´ Hur stor är din silverhaj ?? Ser riktitgt stor ut !!! :)
#21 - 23 februari 2009 15:56
kimpo skrev:
``Solis´´ Hur stor är din silverhaj ?? Ser riktitgt stor ut !!! :)

26cm och ca 7 år gammal.
#22 - 3 mars 2009 09:36
Min BG har fått bytt akvarium och bor nu i mitt nya 300 liter. Han vart väldigt skygg
och ligger mäst under pumpen (ett juwel) men kommer fram och äter algtablett på kvällarna :) Tror till och med att han gillar algtabletterna mer än mygglarver.
Tror ni han kan gå med dvärgciklider??
tänkte iallafall prova i dag då jag ska hämta 4 st från zoot.
#23 - 5 mars 2009 17:37
Hej, va kul att det fanns en tråd med ghosten!
Jag köpte 2 i höstas men dom drog inte jämt så den mindre stackaren tappa livs gnistan (el blev sjuk) och dog men han som är kvar växer och frodas.
Han är snäll mot övriga fiskar (scalarer,flagtail,pristella,slöjstjärt,malar och sv.bärare)
Älskar röda mygglarver och simmar gärna in i håven när jag ska fånga andra fiskar?
Men nåt som är konstigt är att han lägger sej på botten på sidan precis som om han var död? Alltid på samma ställe,vid en trärot alldeles vid glaset fast han har gömställen.
Nån mer som gör så?
#24 - 5 mars 2009 18:48
lulli skrev:
Hej, va kul att det fanns en tråd med ghosten!

Jag köpte 2 i höstas men dom drog inte jämt så den mindre stackaren tappa livs gnistan (el blev sjuk) och dog men han som är kvar växer och frodas.

Han är snäll mot övriga fiskar (scalarer,flagtail,pristella,slöjstjärt,malar och sv.bärare)

Älskar röda mygglarver och simmar gärna in i håven när jag ska fånga andra fiskar?

Men nåt som är konstigt är att han lägger sej på botten på sidan precis som om han var död? Alltid på samma ställe,vid en trärot alldeles vid glaset fast han har gömställen.

Nån mer som gör så?

Min gör också så ibland man är inte alltid säker på att den lever, men än så länge gör den det.:)
#25 - 5 mars 2009 19:08
solis skrev:
Min gör också så ibland man är inte alltid säker på att den lever, men än så länge gör den det.:)

Skönt att höra,då är det kanske nåt naturligt beteende, gillar att ligga och "chilla" :)
#26 - 5 mars 2009 19:34
Fiskar som ser dåligt har ofta ett roligt beteende :D

I mitt 540L så har jag massvis med snäckor. Ibland vandrar snäckorna in i käften på gäddorna, och gäddorna tuggar lite å spottar ut :)
#27 - 5 mars 2009 21:34
Johanski skrev:
Fiskar som ser dåligt har ofta ett roligt beteende :D

I mitt 540L så har jag massvis med snäckor. Ibland vandrar snäckorna in i käften på gäddorna, och gäddorna tuggar lite å spottar ut :)

Ja dom är små lustigkurrar dom hehe:D
#28 - 11 mars 2009 12:36
Skaffa min när jag stara tråden och då gömde min sig bara vid pumpen men nu är han ute och simmar på dagarna men pumpen är ``bäst´´:confused:.

Jag var rädd att han inte åt förut men nu käkar han så man kan tro att dom andra inte får mat

Min BG lägger sig också på sidan eller nästan rygg ibland men sen simmar han iväg. Om det är någon som vet hur man kan se kön på BG så svara gärna ??
#29 - 11 mars 2009 14:41
kimpo skrev:
Skaffa min när jag stara tråden och då gömde min sig bara vid pumpen men nu är han ute och simmar på dagarna men pumpen är ``bäst´´:confused:.

Jag var rädd att han inte åt förut men nu käkar han så man kan tro att dom andra inte får mat

Min BG lägger sig också på sidan eller nästan rygg ibland men sen simmar han iväg. Om det är någon som vet hur man kan se kön på BG så svara gärna ??

Hej,
När jag köpte mina så frågade jag om man kunde se skillnad på könen men det var visst näst intill omöjligt, likadant med att få dom att leka i fångenskap :(
Men det kanske är någon som hört nåt annat?
#30 - 11 mars 2009 16:11
Det stod i zoopets beskrivning att man tror att man kan se skillnad på deras huvud, hannen har längre huvud än honan.
#31 - 18 mars 2009 13:51
Okej

Är det inte fler som har bilder på sina BG ??
#32 - 19 mars 2009 19:47
[ATTACH]18385[/ATTACH]
[ATTACH]18386[/ATTACH]

Hade bara gamla bilder på min Ghost, nu har han flyttat till
större!
Kameran kanske åker fram ikväll vid matningen :)
#33 - 20 mars 2009 23:43
bild 2 var mycket bra :d
#34 - 22 mars 2009 19:24
[ATTACH]18463[/ATTACH]
[ATTACH]18464[/ATTACH]
[ATTACH]18465[/ATTACH]

Lite nyare bilder, dock är alla suggida någon stans.
Då min lilla herre inte behagar att vara någorlunda still någon gång :)
#35 - 25 mars 2009 01:57
fina bilder :D
Bilagor:
#36 - 6 april 2009 20:29
kimpo skrev:
Okej

Är det inte fler som har bilder på sina BG ??

Här är min "Laban" när han spelar död.
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2351457
Doden
#37 - 14 april 2009 20:46
12
#38 - 16 april 2009 19:07
Doden skrev:
Någon som har lite mer mattipps?

Jag matar min med räkor och han äter upp mal-tabbleterna ibland.

torrfoder kastar jag i karet åt dom andra firrarna men jag vet inte om han äter det dock.

testar med gurka nu men ingen större reaktion.

//Mvh Doden

Testa med en mindre levande dagg mask, min ghost blev helt galen och slurpa i sej den hel!
Han har ätit ca 3 st i veckan o nu är han riktigt rund om magen.:)
#39 - 18 april 2009 10:53
Vet inte om man får skriva så här i en tråd men provar.
Min Ghost är tillsalu, kolla på "fiskar säljes" eller skicka mail
om det är nån som är intresserad.
#40 - 19 april 2009 00:51
Går det bra att mata med skalade räkor? om ska man bara tina dom och släppa ner ( färdig skalade )
#41 - 19 april 2009 07:06
kimpo skrev:
Går det bra att mata med skalade räkor? om ska man bara tina dom och släppa ner ( färdig skalade )

Min är 13-14 cm och är inte intresserad av så stora matbitar, men om jag smular sönder räkorna lite efter att jag tinat dem genom att skölja av dem i kallt vatten(samt kramat ur dem för att få ur saltet) så älskar han dem. Men hela räkor simmar han bara förbi. Vilket är tur för de övriga firrarna. Förresten tror ni han går bra ihop med kampfisk?
#42 - 19 april 2009 10:16
En varning!

Min ghost har ätit upp ögonen på flera av mina scalare yngel (då är dom ändå rätt stora som en fem krona ungefär) Trodde han var rätt fredlig av sej men på natten blir han lurig. Så tänk på detta ni som har små fisk och spöke i hop.
" target="_blank">

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2340886
#43 - 20 april 2009 19:04
Min ghost har börjat bete sig konstigt, han har som era börjat ligga helt stilla på sidan på botten som om han vore död, fast min gör det i en av de mycket mycket smala glipor som öronålen skapat under en av mina rötter... Sjuk eller bara skraj/dum?
#44 - 20 april 2009 20:25
Keibo skrev:
Min ghost har börjat bete sig konstigt, han har som era börjat ligga helt stilla på sidan på botten som om han vore död, fast min gör det i en av de mycket mycket smala glipor som öronålen skapat under en av mina rötter... Sjuk eller bara skraj/dum?

Min gör likadant men det verkar som många gör det (se längre bak i tråden)
Här ligger min och spelar död.....
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2351457
Doden
#45 - 25 april 2009 22:30
12
#46 - 12 maj 2009 12:57
Update, min växer så det knakar och livnär sig just nu på jack dempsey- och praktbotie-yngel, men han blir som allra vildast av röda mygglarver.
#47 - 23 maj 2009 18:28
Keibo skrev:

BG lägger sig på sidan helt enkelt för att den vilar.:d Precis som med Praktbotian så har den ett väldigt "ofiskigt" sätt att ta igen sig på. Jag har 6 stycken BG i ett 720l akvarium. Funkar väldigt bra så länge man har tillräckligt med gömställen åt alla.
Tillsammans med dom så har jag, Öronål, xl scalare, silverhaj, guldbarb, svärdbärare och olika varianter av malar. Det funkar väldigt bra och matning med frysta röda mygglarver blir väldigt roligt när de alla kommer fram. De slåss på ett väldigt häftigt sätt och har en mun som är "riktigt" stor. Nåt man inte kan tro när man ser dom.
Nu till MIN fråga. Kan någon rekommendera en bra växt tillsammans med BG för den äter upp allt i sin väg när det gäller det gröna.[:(!]
#48 - 8 juni 2009 16:12
Älskar formen på dessa fiskar och dem simmar sjukt snyggt.. Hur stora kan dem bli ?
#49 - 10 juni 2009 21:35
jag tror de blir runt 40 cm. om inte kan du alltid kolla artbeskrivningen här på zoopet :d
#50 - 15 juni 2009 09:13
Hur blir det med det "svarta spöket" när det börjar växa till sig? Övergår det då till en fiskätare eller fortsätter det med att vara fredligt? Kan berätta att jag har en kyssgurami på drygt 20 cm som inte alls är intresserad av mindre fiskar såsom t.ex. neontetror. Däremot kan den få för sig att jaga andra arter med liknande färg på "hyn" som den själv.
#51 - 15 juni 2009 15:21
Zaius skrev:
Hur blir det med det "svarta spöket" när det börjar växa till sig? Övergår det då till en fiskätare eller fortsätter det med att vara fredligt? Kan berätta att jag har en kyssgurami på drygt 20 cm som inte alls är intresserad av mindre fiskar såsom t.ex. neontetror. Däremot kan den få för sig att jaga andra arter med liknande färg på "hyn" som den själv.

Jag kan berätta att vi köpte Endlers och lade de i vårt stort akvarium där BG är, så tog det inte många dagar innan alla Endlers hanarna var borta. Honorna är alla kvar, men de är betydligt större. Det blev dyrt snack av dom! Neontetrorna har fått vara i fred också. Skulle tro att alla mindre än fullvuxna neonteror blir uppätna.
#52 - 19 juli 2009 08:46
Köpte en BG igår och koppade i som vanligt och han utforskade akvariet en stund för att sedan gömma sig bakom massa växter.
När jag vaknade upp idag låg han helt slö på botten som många sagt innan att de gör, tog upp honom och slöppte i han snabbt igen och då började han simma lite men la sig på botten och när jag kollade några minuter senare andades han inte :O han låg där i säkert 10 min innan jag tog upp honom.
Någon som vet vad han kan ha dött av? har inte höga nitritvärden samt PH ligger på 7.4.
#53 - 20 juli 2009 18:58
Min ghost rör inte växter alls mitt akvarium är proppfyllt med växter, han ligger som alla era BG under fulter huset i en liten skåra (har ett juwel kar).
Inte bryr han sig om fiskar längre heller har kakadua ciklider och dvärgciklider dom struntar han i trots att dom är små. Men när han gick i mitt lilla kar ett tag så käkade han alla möjliga fiskar :)
#54 - 6 augusti 2009 07:58
Min BG dog igår, en vecka efter inköp. Vet inte varför, den låg bara helt orörlig på botten när jag kom hem från jobbet. :(

Temperaturen var något hög, 29 grader, men den har mått hur bra som helst under den här tiden, ätit glatt och var ganska sams med mina discus och öronålar. Älskade algtabletter!

Så ny som han var så har man ju knappt hunnit fästa sig, tycker mest det var surt att spola ner 300kr i toaletten. Men klart att det var en charmig firre! :(

Annons