en tokig idé

#1 - 31 mars 2008 18:49
satt och fundera på om det inte skulle vara möjligt att bygga en stor trälåda storlek 1x1x2 meter
och sedan såga upp ett typ fönster på framsidan
sedan inuti i sätta gummimatta som man har till damm och sedan göra hål för fönstret och sedan skära till en glasruta i lagom tjocklek som är typ 10cm större än fönstret man gjort i alla riktningar så när man silikonar fast denna sedan så gör vattentrycket att den pressas mot trälådan istället för att poppa ut i hålet man sågat, kritik?
#2 - 31 mars 2008 19:00
bilden uppe e hur det ser ut från utsidan

och bilden nere är hur det ser ut innefrån där glasrutan sitter
det mörka blå e det som ligger mot träet och duken från insidan och det ljusblå det man ser igenom
skulle det inte kunna funka?
#3 - 31 mars 2008 19:10
Kanske inte ger så mycket, men jag har för mig ett stort offentligt akvarium i japan(?) där de har valhajar fungerar så som du beskrivit, men i lite större format.
Omöjligt är det ju inte, bara man räknar rätt på hur tung glaset kan vara och sådant.
#4 - 31 mars 2008 19:11
man kan ju låta glaset gå ända ner till botten så det vilar på botten
#5 - 31 mars 2008 19:15
eller kanske plexiplast
#6 - 31 mars 2008 19:16
Ja, det är sant! Sånna enkla lösningar kommar jag aldrig på :P Jag antar att du limmar ihop glaset med gummimattan? Jag tycker då att det låter som ett fungerande koncept, men sen kan jag väldigt lite om sådant med ;)
#7 - 31 mars 2008 19:23
samma här men har alltid lite skumma idéer allt ifrån vandringleds kar med strömmande vatten och detta för att ha ett större kar utan att bli ruinerad
#8 - 1 april 2008 10:22
Appropå "skumma" idéer med dammatta så har jag gjort en balkonglåda modell större (150*30*30cm) mha dammatta, någon sorts stålställning som jag gissar har vait en form av kabeltrumma/fläktskydd och säckväv.

Funkar perfekt för t ex slingerkrasse som gärna växer sig nedanför balkongen (till stort förtret för grannen under vars slingerkrasse inte ens blir 30 cm ;D)
#9 - 1 april 2008 11:35
Det här låter riktigt intressant!! Jag är intresserad av något liknande, då jag vill göra ett jättekar till mina rockor utan att det dels ska bli för tungt, för ömtåligt eller inte kosta så mycket. Så kan jag lägga mer pengar på snygg inredning. :)

Om man får låna tråden lite så har jag lite frågor. :)
Bör man behandla träet först?
Och vilket träslag skulle passa bäst?
Hur tjockt bör glaset vara?

Åter igen, fantastisk idé Interceptor. Jag hoppas det funkar lika bra i praktiken för då vill jag göra något liknande! :)
#10 - 1 april 2008 11:45
själv har jag bara tänkt lite på dimensionerna på reglar o så
det finns ju specialimpregnerat virke som man kan stoppa i jord så detta skulle ju säkert fungera , overkill dock tror jag imed det bara är mot fukten som det ska skydda.

glaset får man ju såfall anpassa efter hur många liter det ska rymma finns mått tabell för det.
mitt dilemma är hur man ska få hörnerna snygga för använder man bara dammduk kan jag tänka mig det blir mycket material i hörnerna imed det är vikt ju eller det finns kanske nån bra lösning på det med
#11 - 1 april 2008 11:49
en annan idé e ju att ta ett sånt större industrifat och sätta en ruta på som man sedan bygger en låda runt för att det ska vara snyggare
#12 - 1 april 2008 12:00
Angående bygga akvarium i trä med dammduk och frontglas, är det ingen som har kollat på www.monsterfishkeepers.com?
Trodde jag skulle hitta den länken här nånstans, det finns många bra exempel på såna byggen där iallafall...
#13 - 1 april 2008 13:52
man kanske skulle testa bygga en med epoxy istället verkar ju bli himla bra undrar vad det kostar att göra så istället
#14 - 1 april 2008 15:46
eller glasfiberlaminat. det har jag funderat på...
QardinalE
#15 - 1 april 2008 18:35
Gå gärna in på denna sidan och kika runt, handlar om byggen med plywood,glas eller plexiglas samt epoxitätning. kanske inte om dammatta som du funderar på men helt klart en sida du bör läsa innan du drar igång.
http://www.jonolavsakvarium.com/eng_diy/menu.html
QardinalE
#16 - 1 april 2008 18:37
Gå gärna in på denna sidan och kika runt, handlar om byggen med plywood,glas eller plexiglas samt epoxitätning. kanske inte om dammatta som du funderar på men helt klart en sida du bör läsa innan du drar igång.
http://www.jonolavsakvarium.com/eng_diy/menu.html
#17 - 1 april 2008 19:21
mycket bra sida , gav en lite tankeställare
synd att man inte kan hitta nån på svenska
QardinalE
#18 - 1 april 2008 20:30
Funderade en stund, undrar om det inte är i boken "Det levande akvariet" som de beskriver akvariebyggnation i ett kapitel. Det är inte bara glas utan även bilder och text om att bygga med marinplywood och hur man tätar det. Om det är den boken så heter en författare: Hunnam, Peter. har för mig att det är någon medförfattare också.
Men kolla med ditt bibliotek om de har den ,annars får de väl låna hem den åt dig.
#19 - 1 april 2008 21:25
OMG SÅ NICE TÄNKT :o Att jag inte tänkte på det :) ! Go Intercepter hehe ^^ fean jag får ta o fixa något liknande :o !!!
Bilagor:
#20 - 2 april 2008 10:49
hmm kanske hitta nån skåning här man kan ventilera idéerna med som gjort nåt sånt här innan
#21 - 3 april 2008 00:58
Det här blir ju mycket billigare än o bygga ett med helglas, men det här blir ju grymt snyggt det med :) !
#22 - 3 april 2008 00:59
Finns ju färdiggjorda gigantiska träboxar ;) Jag kanske borde ta och hitta upp en sådan och sedan såga ut en kant o sätta dit plexiglas ;) ? Vore inte dumt.
#23 - 3 april 2008 06:28
själv har jag bara tänkt lite på dimensionerna på reglar o så

det finns ju specialimpregnerat virke som man kan stoppa i jord så detta skulle ju säkert fungera , overkill dock tror jag imed det bara är mot fukten som det ska skydda.

glaset får man ju såfall anpassa efter hur många liter det ska rymma finns mått tabell för det.

mitt dilemma är hur man ska få hörnerna snygga för använder man bara dammduk kan jag tänka mig det blir mycket material i hörnerna imed det är vikt ju eller det finns kanske nån bra lösning på det med

INTE IMPREGNERAT VIRKE i akvariet. Det innehåller koppar och ibland också arsenik vilket dödar fisk och växter.
#24 - 3 april 2008 09:38
Det är svårt att få gummimatta-glas tätt. Akvarier av spånskivor med frontruta var vanliga på 1970-talet. Jag hade ett på 500 liter. Problemet var ofta tätskiktet mellan vatten och spånskiva. Till slut brukade vattnet komma i kontakt med spånskivan så att den svällde. Även mitt började läcka efter ett antal år. Marinplywood är ju mycket bättre - och dyrare.
#25 - 3 april 2008 12:35
självklart skulle ju inte virket vara i vattnet utan det var reglarna till lådan.
emellan kommer detisåfall finnas dammduk,gummiduk eller epoxy vilket det nu blir

Annons