Hej!
Nu har jag förlorat en fisk till i mitt akvarium. Först var det en Svärdbärare som hade en trasig fena och som simmade som om den var förlamad.. den blev liksom krokig hela fisk-stackaren.. Sen såg jag samma trasiga fena på en av sorgmanteltetrorna .. men den var vädigt pigg fram till dess den verkade fått en hjänblödning och inte kunde simma rakt utan tippade över på rygg. På svärdbäraren var det bara en liten fram-fena som var trasig.. så var tveksam till om det var fenröta? Fast på tetran var även stjärten trasig mot slutet.. så kanske var det fenröra ändå? Eller finns nån annan sjukdom som yttrar sig i att fisken inte kan hålal balansen? Nu verkar iallafall de fiskar som finns kvar må bra.. men undrar om det finns något man kan göra för att undvika fler dödsfall? Läste att man kunde ha i salt? Vilken sorts salt - och hur mycket.. och hur reagerar fisk och växter egentligen på det? Känns lite som överkurs det här med salt.. eller vad göra? Om jag nu ska göra ngt öht? :confused:
Har oxå funderat på det här med om man kunde ha nån skål av nått slag och ha sjuka fiskar i - men hur ska en sån se ut och vara utrustad isåfall?