En till död..

#1 - 19 februari 2007 12:04
Hej!

Nu har jag förlorat en fisk till i mitt akvarium. Först var det en Svärdbärare som hade en trasig fena och som simmade som om den var förlamad.. den blev liksom krokig hela fisk-stackaren.. Sen såg jag samma trasiga fena på en av sorgmanteltetrorna .. men den var vädigt pigg fram till dess den verkade fått en hjänblödning och inte kunde simma rakt utan tippade över på rygg. På svärdbäraren var det bara en liten fram-fena som var trasig.. så var tveksam till om det var fenröta? Fast på tetran var även stjärten trasig mot slutet.. så kanske var det fenröra ändå? Eller finns nån annan sjukdom som yttrar sig i att fisken inte kan hålal balansen? Nu verkar iallafall de fiskar som finns kvar må bra.. men undrar om det finns något man kan göra för att undvika fler dödsfall? Läste att man kunde ha i salt? Vilken sorts salt - och hur mycket.. och hur reagerar fisk och växter egentligen på det? Känns lite som överkurs det här med salt.. eller vad göra? Om jag nu ska göra ngt öht? :confused:

Har oxå funderat på det här med om man kunde ha nån skål av nått slag och ha sjuka fiskar i - men hur ska en sån se ut och vara utrustad isåfall?
#2 - 19 februari 2007 12:39
du undviker det genom delvattenbyten!
#3 - 19 februari 2007 13:58
Delvattenbyte? Hur då? Du menar att jag ska börja byta vatten som sjutton om jag ser nån mer fisk bli sjuk? :confused: (annars byter jag ca 25 - 30 % av vattnet varje vecka)
#4 - 19 februari 2007 14:08
Lite salt i vattnet är inte fel heller.Finns att köpa i zooaffären. Ha i salt tills du tycker faran är över,växter o fiskar larar det fint.
#5 - 19 februari 2007 18:14
sucksdorff skrev:
Lite salt i vattnet är inte fel heller.Finns att köpa i zooaffären. Ha i salt tills du tycker faran är över,växter o fiskar larar det fint.

Kanske dumt o säga åt någon att ha i salt utan att säga hur mycket o vilket salt.

Dyrt akvariesalt e meningslöst enligt min mening
Gå till ika o köp Salt utan jod

Recept fins på nätet ..

O ni som vill gnälla på att vanligt salt innehåller klumpförebyggande medel kan läsa på era ectozon salt vad det inehåller o sen kolla upp vad kemikalierna används till.
#6 - 19 februari 2007 18:28
Jag använder vanligt jozo grovsalt utan jod, eller salt - kuber beroende på vad jag har hemma.:D

Du har 100 - liters? Gör först ett vattenbyte.
Testa med att lösa upp c.a 1/2 dl och pytsa i långsamt under några timmar.
Börja med det. Du KAN ha i upp till 1 dl , men onödigt att ha i så mycket på en gång enligt mig... Ser ia.f att du har fiskar som tål salt :)
#7 - 20 februari 2007 11:23
Hmm.. jag ska höra med dem i akvarieaffären först angående salt.. fast de brukar vara av åsikten att man ska krångla till det så lite som möjligt.. måste säga att det är väldigt mycket OLIKA teorier om allting - både när man läser här och i böcker och folk man pratar med.. [:-55]

Bara att hoppas att ingen mer fisk drabbas av denna mystiska sjukdom.. :confused: man blir ju lite i valet och kvalet om man ska våga sätta i några nya oxå..
#8 - 20 februari 2007 13:01
Angående vilket salt man bör ha, så har jag hört att vanligt salt som man köper i affären försvinner aldrig helt ur vattnet utan man späder bara på. Ectozon försvinner efter ca. en vecka. Detta är vad jag har fått höra och det funkar för mig. Går det bra med vanligt salt så ok använd det.
#9 - 20 februari 2007 23:01
Delvattenbyte? Hur då? Du menar att jag ska börja byta vatten som sjutton om jag ser nån mer fisk bli sjuk? :confused: (annars byter jag ca 25 - 30 % av vattnet varje vecka)

Tja, inte en helt fel idé, det fungerade förr i tiden... Typ byta 10 % av vattnet dagligen tills fisken är frisk igen... De flesta sjukdomar hos akvariefiskar bryter ut pga dålig vattenkvalitet...

/Matsvin.
#10 - 21 februari 2007 14:34
Jaha.. va bra! :) Byter man bara så lite som 10 % så borde det ju gå bra... det var tips jag nog vågar mig på att testa ifall det blir några fler sjukdomsfall! :D Om det inte är just något i kranvattnet som är dåligt för fisken :confused:

Jag har ju testat med de två tester som de tyckte räckte i akvarieaffären - nitrit och pH - och det har aldrig visat nånting avvikande iof.. Vad kan finnas mer i vattnet som är skadligt som inte visar ändrat pH eller nitrit? ( känns ju som att det aldrig kan komma att visa ngt annat heller än samma som kranvattnet så länge man suger upp allt skräp och fyller i nytt vatten hela tiden??? - har ju inte några jättemängder fisk i heller.. )
#11 - 22 februari 2007 05:45
Jaha.. va bra! :) Byter man bara så lite som 10 % så borde det ju gå bra... det var tips jag nog vågar mig på att testa ifall det blir några fler sjukdomsfall! :D Om det inte är just något i kranvattnet som är dåligt för fisken :confused:

Jag har ju testat med de två tester som de tyckte räckte i akvarieaffären - nitrit och pH - och det har aldrig visat nånting avvikande iof.. Vad kan finnas mer i vattnet som är skadligt som inte visar ändrat pH eller nitrit? ( känns ju som att det aldrig kan komma att visa ngt annat heller än samma som kranvattnet så länge man suger upp allt skräp och fyller i nytt vatten hela tiden??? - har ju inte några jättemängder fisk i heller.. )

Jag hoppas att det hjälper, för jag har hjälpt flera med det enkla tipset :) Dvs deras fiskar har sklutat att dö !!

/Matsvin.
#12 - 22 februari 2007 05:47
Angående vilket salt man bör ha, så har jag hört att vanligt salt som man köper i affären försvinner aldrig helt ur vattnet utan man späder bara på. Ectozon försvinner efter ca. en vecka. Detta är vad jag har fått höra och det funkar för mig. Går det bra med vanligt salt så ok använd det.

Det där specialsaltet är ju bara en blandning av olika salter efter ett recept, och salt kan ju inte avdunsta... Så hur skulle det gå till? Jag tror då att ur den synpunkten kvittar det lika vilket salt du häller i!!

/Matsvin.

Annons