Så nu vill jag ha hjälp. vill INTE ha i julklapp att alla mina fiskar ska se ut som mögeltussar!
Kjelles fina mall är ifylld!
Försökte fota den jäveln som är sjuk! gissa hur det gick? åt skogen.
Tror inte att det är nått JÄTTE alvarligt men man kanske ska vara på den säkra sidan, så jag frågar här. har aldrig haft sjuka fiskar förr så jag är lite handlingsförlamad...
Orkar du inte läsa allt? titta längst ned i inlägget.
1/ Hur stort är akvariet? 225 liter
2/ Vilken filtrering använder du? fluval 405
3/ När startade du akvariet? i juni detta år. Men jag fick riva ut alla växter och allt vatten när jag flyttade, akvariet var igång max 2 timmar senare.
4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? akvariet är äldre än 2 månader.
5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 21 kopparbarber (3-4cm) 3 marmorgurami (7-10cm) 2 siamesiska algätare (12 cm) 4 äppelsnäckor (fullstora)
6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Se bifogad bild.
7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? inte en aning.
8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. har aldrig testat mitt vatten.
9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 30% var sjunde dag (söndag)
10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? 30% i söndags.
11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? som sagt när jag flyttade till nya lägenheten för ca 3 veckor sedan (akvariet flyttades då) Dock har ingen ny inredning tillkommit.
Men en ny doppvärmare kopplades in igår. fiskarna gick alltså i ca 20 gradigt vatten och gor nu i 24c.
12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? ingen ny fisk.
13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? det tror jag inte.
14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. flingfoder och soft-granulat. typ en gång om dagen. söndagar utan matning.
15/ Har du nyligen bytt foder? nope
16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? typ i förregår. en vit fläck på höger simfena.
17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? inga dödsfall
18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. faktiskt är hela akvariets innvånare ganska slöa. alla fiskar beter sej som dom gör på natten, står stilla i vattnet.
19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. en vit fläck på en fisk. (höger simfena) kan hända att den är liiite luddig. just den fisken verkar ganska "rastlös" typ simmar hit och dit, andas lite häftigare än de andra.
men den äter, muckar med andra fiskar och bajsar normalt.
20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? jag hällde i en halv deciliter salt igår. och idag tycker jag mej se att nämnda vita fläck inte riktigt är så markant och tjock. den ser ut att vara lite uttunnad, men det kan ju vara en önskesyn också.
21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? alltså i förregår, en vit fläck. igår var alla ganska sega. även idag.
22/ Tar du direkt bort döda fiskar? jupp, så fort jag ser dom.
För dej som är för lat för att läsa.
Fisken är alltså en marmorgurami (hona) Den har en mögelliknande fläck på höger simmfena. jag vet inte vad det är och jag vill inte att det ska spridas.
De bifogade bilderna är till för att man ska se hur snyggt akvariet är i övrigt!