En studie i bajs

#1 - 25 oktober 2009 17:27
För en månad sedan beslöt jag mig för att göra slag i saken på en dröm som jag haft ett bra tag, nämligen att skaffa diskus. Jag skaffade sex halvvuxna diskusar och lät dem bo med mina sju skalarer i mitt akvarium på 450 liter. Successivt lär jag mig mer och mer om diskus, men har bara hunnit komma en liten bit på väg.

Vad gäller diskus så har jag förstått att det inte är helt ovanligt med flagelater som påverkar deras matsmältning och har därför börjat hålla extra utkik efter märkliga bajsbeteenden. Jag har dock sällan sett dem bajsa trots att alla diskusar äter med god aptit, men när jag sett dem bajsa så bajsar de mörka riskorn, vilket jag har förstått är "friskt bajs". Däremot har jag börjat titta på mina skalarer som jag haft i drygt två år och märkt att vissa bajsar lite märkligt. De bajsar längre trådar, ibland med vita mellanrum.

Tidigare har jag tyckt att en pigg och matglad fisk är en frisk fisk, så jag har inte brytt mig om att studera skalarernas avföring tidigare, vilket gör mig rädd för att skalarerna gått med flagelater i magen ett bra tag nu.

Så till min fråga: Hur bajsar en frisk skalar? Kan det vara flagelater jag råkat ut för? En annan teori är att skalarerna anpassar sig till ny mat som jag introducerade i samband med diskusarna.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning enligt Kjells 20 frågor i fall någon vill ha mer info. Har gjort en del förändringar i hur jag sköter det sedan diskusarna sattes i för en månad sedan.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet?[/FONT][/SIZE] - 450 liter
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE] vanlig skumgummi. 5 kuddar à ca 8x20x20 cm. Innefilter.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT][/SIZE] akvariet startades för snart två år sedan.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE] Ej nytt.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? [SIZE=2]Sex diskus 7-11 cm i diameter. Sju skalarer fullvuxna. En hantelciklid fullvuxen.[/SIZE][/FONT][/SIZE] Tre gibbicepsmalar.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[/FONT][/SIZE] Ja. Dålig på växtnamn men två typer av flytväxter. Vallisneria. Svärdplanta. Anubias. Grön, trådig växtklump som skalarerna äter av ibland.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/FONT][/SIZE] Vet inte exakt, men ungefär som i akvariet (se nedan)
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/FONT][/SIZE] - Enligt sticktest: pH ca 6,8. KH ca 5. Nitrit 0.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE] Målet är var femte dag och då 30% men ibland blir det var sjunde.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?[/FONT][/SIZE] En vecka sedan. 30%. Nästa vattenbyte inplanerat ikväll.
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT] Ja. Både diskus, nya växter och två stora rötter. Växter och rötter sköljdes innan det sattes i.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/FONT][/SIZE] Det var diskusarna för en månad sedan. Ingen karantän.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[/FONT][/SIZE] Nej.
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT] Matar två gånger om dagen. Torrfoder till skalarer. Granulat till diskus. Växttablett för malar och hantel. Har även använt frysta mygglarver en gång för två veckor sedan.
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? [/SIZE][/FONT]Ja. För en månad sedan.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/FONT][/SIZE] Vet ej om sjuka än.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?[/FONT][/SIZE] En död skalar för nån månad sedan. Tror inte att det är relaterat till detta.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/FONT][/SIZE] Skalarerna är väldigt pigga och glupska. Vissa diskusar är lite blyga. Men ser friska ut.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/FONT][/SIZE] Nej.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/FONT][/SIZE] Nej.
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE] Ja, så fort jag ser dem. Har hänt att jag låtit små fiskar vara kvar om jag inte hittar dem.
#2 - 25 oktober 2009 17:41
Jag vet inte svaret, har läst om att tunna trådar inte är bra, men vad är tunna trådar och vad är normalt bajs? Förmodligen lite olika beroende på fisksort.

Mina regnbågar brukar få långa korvar, ibland gröna ibland nästan vita.Förmodligen beronde på om de käkat alger eller vita mygglarver.
Några gånger ser det ut som de har årsringar/lite "avlånga pärlor" på band.

Annons