en stor plasttunna!

#1 - 28 maj 2006 15:37
Hej!
Jag har sett att folk har såna här stooora plasttunnor/dunkar eller vad de nu kallas, med fisk i.

Jag undrar, nån som vet var man kan få tag på såna? Vore ju perfekt att ha t ex ancistruslekpar i.

Lenis
#2 - 28 maj 2006 15:43
jag köpte en på harald nyborg helt svart 90 liter kostade under 100 lappen
#3 - 28 maj 2006 15:44
Ikea hade i alla fall tidigare en prisbillig variant.
Men plastburkar i oilka storlekar brukar finnas i en del varuhus.
Själv har köpt de flesta på Ekohallen i Jönköping.
:)
#4 - 28 maj 2006 16:46
hmm glömde definiera "stor", då menar jag typ 1x 1m, dvs några hundra liter åtminstone.

hur stora har du erikthur?
#5 - 28 maj 2006 17:48
antar att du menar såna som jag har på min "zoon",1000 liter rymmer dom,eller dela dom på mitten så har du 2 femhundraliters baljor.
#6 - 28 maj 2006 17:59
uffe, vart får du tag i rena sånna? vi har sånna på jobbet men de e ju fullt med lim i dom
#7 - 28 maj 2006 18:10
på jobbet,kommer starkcider o dyl i dom(luktar gott:D ),så det är bara att skölja ur och använda
#8 - 28 maj 2006 18:11
du tar en full då så du får en kubik med cider på köpet oxå? ;)
#9 - 28 maj 2006 18:14
precis::D :D :D :D
#10 - 28 maj 2006 18:14
[quote=andreassofus]uffe, vart får du tag i rena sånna? vi har sånna på jobbet men de e ju fullt med lim i dom[/quote]

Lim brukar gå att skala av när det torkat, det fäster inte på plast.

För övr var det en kanonide, jag har ju för bövelen 2 st rena sådana tankar som jag tänkte sälja men nu behållar jag dom för framtida bruk :)
#11 - 28 maj 2006 18:17
[QUOTE=lenis3]hmm glömde definiera "stor", då menar jag typ 1x 1m, dvs några hundra liter åtminstone. hur stora har du erikthur?[/QUOTE]
Med stora brukar vi som sysslar med killis räkna 20-50 liter eller så.:)
1x1x1m är iaf 1000 liter. Hur produktiva Ancistruspar hade du tänkt dej egentligen?:confused:
#12 - 28 maj 2006 18:20
[quote=albjohn]Lim brukar gå att skala av när det torkat, det fäster inte på plast.

För övr var det en kanonide, jag har ju för bövelen 2 st rena sådana tankar som jag tänkte sälja men nu behållar jag dom för framtida bruk :)[/quote]

de har du rätt i.. vi har mindre plasthinkar med lim i oxå.
låter man dom stå utan lock några dagar så har limmet torkat och släpper själv. tack för tipset. lite svårt o få plats med en sån i lägenheten, men de hade varit roligt tycker ja :)
#13 - 28 maj 2006 18:34
Såna behållare skulle ju vara perfekt för vinterförvaring av fisk för folk som har dammar.

Uffe: Förstärker du kanterna när du kapat dom eller håller järnburen ihop baljan ?
#14 - 28 maj 2006 18:53
hmm jag har flera avelspar nu och flera potentiella och det svämmar snart över av yngel :/
plasttanken är endast tänkt att användas under sommaren och tidig höst
#15 - 28 maj 2006 19:30
Om du har någon stor bondgård i närheten så kan du gå dit och fråga, då de ofta har dessa fat. Jag tror de har innehållit urea, och kanske även annat så tvätta den noga.
Kanske får du ge en liten slant för den, då vi har dessa på jobbet och tydligen är det pant på kubikfaten.
#16 - 28 maj 2006 19:49
[quote=uffe]precis::D :D :D :D[/quote]
och spenderar 2år med att dricka upp allt ;)

[quote=albjohn]Såna behållare skulle ju vara perfekt för vinterförvaring av fisk för folk som har dammar. [/quote]

dom skulle inte va perfekta dom är perfekta ;)
finns en del som använder såna och aldrig hört nåt direkt negativt om det.
sett dammfiskar i butik säljas från såna också.

är nog rätt lätt att koppla ihop flera till ett filter också om man så vill
#17 - 29 maj 2006 09:51
[quote=albjohn]Såna behållare skulle ju vara perfekt för vinterförvaring av fisk för folk som har dammar.

Uffe: Förstärker du kanterna när du kapat dom eller håller järnburen ihop baljan ?[/quote]
nä,man behöver inte förstärka dom,det är stålramen som håller ihop dom.

Annons