oskarwallin skrev:vill du spendera dina kullagers pengar ;P
Apistogramma Viejita (stavning?) och[COLOR=black] Apistogramma baenschi är ju riktigt fina[/COLOR]
[COLOR=black]men du kanske inte va ute efter apisto[/COLOR]
LenoreH skrev:Är också inne på dvärgciklid och just nu lutar det åt ap. trifasciata samt något shackbräde
Olof Loklint skrev:Tror att de ciklider som jag har är Kurvciklider(Laetacara curviceps). Men säker är jag inte..
Erik Åhlander skrev:Varför är du osäker - hur ser dom ut?
Larry Nilsson skrev:..bestämde mig för att plocka ur tre honor så att dom kunde lägga på hullet lite. Det gick mindre en en vecka i den nya byttan så hade två av "honorna" lekt o det blev finfina yngel.
Olof Loklint skrev:- Bra bra! Sitter och läser på lite överallt om dvärgciklider. Får se vad det blir. Upptäckte att jag har ett gäng i ett akvarium. Dvärgciklider vill säga. Är osäker vilken sort och art. De har kommit med vid någon affär via annons. Hade nästan glömt bort att jag hade dem. Tror att de ciklider som jag har är Kurvciklider(Laetacara curviceps). Men säker är jag inte..
Micke_A skrev:Kan ju vara Laetacara dorsiger också :)
Azur skrev:Om akvariet är på åtminstone 100 liter kan du fundera på t.ex. Prinsessa, som är en i mitt tycke oerhört vacker fisk med mycket beteenden.
Micke_A skrev:Ser ut som tre dorsiger (två hanar och en hona, vad jag kan se). Curviceps är väl mer långsträckta, och lite mer blåaktiga. Dorsiger är lite mer rödbruna. Bildens titel, apisto1, känns lite tveksam :p
Olof Loklint skrev:Bildens namn ändrat! Rätt skall vara rätt . . .
Olof Loklint skrev:- Ok! Tack för det Azur och Micke A. Jag förlitar mig på er sakkunskap tills någon annan bevisar motsatsen :)
Erik Åhlander skrev:Jo, L. curviceps och L. dorsigera (a på slutet - Laetacara är femininum) är lika varann. Det finns dessutom olika populationer av L. curviceps som skiljer sig åt. Jag borde ha lärt mig skilja dem åt vid det här laget men jag blir osäker ibland. I det här fallet håller jag dock med Micke och Micke. Ingen curviceps jag sett har varit så röd på magen. Jag har för mig att det även finns små skillnader i sidofläckens placering, men jag har inte mina anteckningar tillgängliga (och det var drygt 8 år sedan jag tittade i dem senast).
Jag skulle vilja påstå att L. dorsigera är den minst aggressiva arten i släktet och därmed enklast att hålla. (Med reservation för att det finns en population/art som jag inte sett levande). L. dorsigera tål även att ha några grader svalare. Jag har fångat den när det har varit 12 grader i luften (men varmare i vattnet). Den förekommer i svagt strömmande vatten men är vanligast i stillastående vatten. En liten art, och dessutom med lite färg - åtminstone vid leken. Alltså en cichlid som är ovanligt väl lämpad just för akvarium.
Erik Åhlander skrev:Här har du en "biotop". Tyvärr ligger inte bilderna på nätet än.
http://artedi.nrm.se/nrmfish/find.php?Category=fieldNumber&Precision=%3D&FormData=par-95-03&Ordering=default&Extent=All&MaxRecs=10000&Verbosity=Full&Map=Map
Olof Loklint skrev:ett fritt simutrymme och finkornigt grus eller sand.
Hm. Jasså!
Azur skrev:Om du kollar så står det så på alla fiskar, inklusive ytlevande fisk. Det är helt enkelt en effekt av Kjells mall för skötselblad.
Grejen är att fisk som bökar i botten föredrar mjuka bottnar, medan fisk som inte gör det inte bryr sig, så "finkornig sand" är inte alltid biotop-rätt, men det är aldrig fel ur trivselperspektiv.
Azur skrev:Torvbotten är en idé. Med lite ek eller boklöv ovanpå. Då får du dessutom färgen på vattnet, vare sig du vill eller inte...
Olof Loklint skrev:Mm! Kommer till den insikten oxo. Skall ta en vända idag och se om jag kan samla på mig lite gamla löv någonstans. Torv kommer iofs flyta upp lite i början men så småningom blir det riktigt bra.
Funderar lite på torven. Det finns ju olika sorter där oxo. Skall åka ut till ett stall och rota i deras torvförråd. Det brukar även finnas gott om rötter av varierande storlek i den torven som de köper kubikvis. Dessa rötter sorterar de ut så de inte följer med in i boxen. Kan passa bra i akvariet.
Men iofs! Jäntan skall ju tävla med hunden ikväll. Jaja..får se om jag hinner!
Erik Åhlander skrev:Det är inte riktigt rätt årstid. Sent på hösten, under snöfri vinter eller första riktigt torra vårdagarna går man ut och fyller några kassar med ek- eller boklöv från någon bra plats (inte alldeles bredvid trafikerad väg!). Då kan man ofta plocka alkottar och annat användbart samtidigt (t ex vild sand:D), så man har förråden fyllda hemma.
En annan källa till bra källa till torv (förutom torvmossar) är den välsorterade växtmarknadens torvblock. Den är långfibrig och trevlig. Kokosfibrer är ett annat roligt material, men inte så lätt att få tag i.
Olof Loklint skrev:Det är bara det att man blir en aning "het" när man får en idé och vill genast rusa iväg efter det man behöver runt närmsta hörn.
Radioaktiva Räkor skrev:Torvblock på typ Bauhaus kostar 44:90, då får du en hel del torv vill jag påstår *suck* håller på att koka ett HALVT block och jag har tröttnat knappt halvvägs vill jag säga :)
//C
Azur skrev:Torv sjunker hyfsat fort, på några dagar.
Skär man "limpskivor" ur torvblock så kan man vikta ner dem direkt, de håller ihop som en filt.
Lite om ett svartvattenkar jag satte upp för odling, plus länkar till ett mer permanent kar:
http://mikes-machine.mine.nu/blackwater_breeding_tank.htm
(Testfisk för svartvatten? Vad sägs om kardinaltetra?)
Radioaktiva Räkor skrev:Azur, du upphör väl aldrig att överraska :D Vare sig det är artemiakläckning eller torvbotten så har du varit där och nosat så att du kan komma med goda råd till oss andra sen!
Nu har jag iaf kokat behövd mängd, det är jävla mycket torv man får ut av ett halv block.
//C
Olof Loklint skrev:- Ursäkta en som inte fattar. Syftet med att koka torven är?
Erik Åhlander skrev:Sjunka snabbare. Dessutom kokar somliga allting i tron att det är farligt annars. I själva verket kan för stor renlighet vara minst lika farligt.