EN SNÄCKA! HJÄLP!

#1 - 18 januari 2004 12:19
HEJ!
Jag hittade precis en snäcka i akvariet, och det vill jag absolut
inte ha!
Fick panik och spolade ner den i handfatet!
Hur stor är chansen att det finns fler??
Hur blir man av med dom??

Jag har säkert fått den med mitt senaste inköp, i måndags!!

[:-90][:-152][:-90]
#2 - 18 januari 2004 12:30
Det finns med största sannorlikhet fler.Iallafall ägg som kommer att kläckas.Åk och köp gift innan dom blir fler
Fredrik
#3 - 18 januari 2004 12:32
Det finns garanterat flera....har för mig att snäckor kan föröka sig med sig själva... köp snäckmedel i morgon och kör det NU! Får de bli för många så går det inte köra snäckmedel eftersom döda snäckor förgiftar akvariet....
#4 - 18 januari 2004 12:40
Går det inte att bara köpa typ pakistanbotior eller något??
#5 - 18 januari 2004 12:49
Botior är stimfisk.... du har för litet kar för ett stim pakistaner....
#6 - 18 januari 2004 12:51
Men, finns det inget annat då??
NÅGON fisk som äter snäckor?
Behöver inte ens vara fisk, räka kanske??
#7 - 18 januari 2004 12:55
blck molly äter vissa...
#8 - 18 januari 2004 12:56
En och annan snigel är ju inte världens undergång... håller man akvariet rent så det inte ligger en massa mat åt sniglarna så blir de inte flera.
Gift är gift och enligt många bör man vara försiktig med dessa. En idé kan vara att ha ett karatänakvarium för växterna med snigelgift innan du planterar dem i akvariet.
#9 - 18 januari 2004 12:58
hörni, alla andra, stämmer det att mollysar äter snäckor??

Elena:Just nu bryr jag mig inte om hur man INTE får dom,
utan hur man INTE har kvar dom, dvs, blir av med dom.
Tack ändå.
#10 - 18 januari 2004 13:03
nja, kom ihåg fel:

"Blackmolly har även fördelen att den käkar snigelägg vilket kan hålla dessa rackare i styr om man skulle få sådana."

äggen är svårare att bli av med än snäckorna
#11 - 18 januari 2004 13:05
hmm....ska jag springa och köpa snigelgift NU DIREKT eller??
Finns det ingen annan utväg?
Vill inte ha kvar dom länge..
Har inte sett spår av andra snäckor..
Hur ser äggen ut?
#12 - 18 januari 2004 14:04
dom brukar se ut som en gele klump med typ små ägg/prickar i.
#13 - 18 januari 2004 14:08
snäcker är bra för dom äter skit och foderäster och är mat till botia fick 20 av min kompis förut botia mumsar nu :P
#14 - 18 januari 2004 14:12
Mitt akvarium har aldrig varit så rent och fint som nu, när jag har ganska många snäckor. Visst vill man inte att de ska vara för många, men jag förstår inte riktigt paniken... Bra algätare och dessutom ännu mer liv att titta på i akvariet...
#15 - 18 januari 2004 14:28
Beror väl lite på vilken typ, hade nån svart äcklig slemmig sak som absolut inte var trevlig. Dom tog jag bort med JBL schnecktol utan problem.
#16 - 18 januari 2004 19:24
Ja, det skulle vara ok om dom var mer som fiskar, dvs inte parar
sig så in i *******.....
jag tycker att dom är det äckligaste jag har sett...
tar snigelgiftet bort äggen också???
tips på bra märkesgift??
#17 - 18 januari 2004 19:50
Ursprungligen skickat av fc25

Beror väl lite på vilken typ, hade nån svart äcklig slemmig sak som absolut inte var trevlig. Dom tog jag bort med <b>JBL schnecktol </b>utan problem.

[;)]
JBL Schnecktol, ja det tar bort äggen. Vattnet skall vara utan nitrit innan man häller i det. Sen får man byta vatten några gånger på en vecka. När jag använde det så verkade det som att alla inte dog men det gjorde dom till slut, och det var mycket fler än jag trodde. Jag slamsög botten flera gånger efter behandlingen i samband med vatten byte och fick upp en massa döingar flera veckor efter.
#18 - 18 januari 2004 19:53
Hur såg snäckan ut? Var den väldigt avlång och spetsig? I så fall lägger den inte ägg utan föder levande ungar.
#19 - 18 januari 2004 19:56
hmm....den var inte så, den var mer transparent och såg kletig ut i vattnet...

fc25: Pris på giftet ungefär??
hur stor flaska??
hur mycket ska man ha i??
(vill veta om det är prisvärt..)
#20 - 18 januari 2004 19:56
Att jag skrev att du skulle skynda dig iväg och köpa snäckmedel var för att du verkade så bestämd på att du INTE ville ha en endaste liten snäcka... om det är så, så måste du i med medlet NU... blir det flera så blir det mycket krångligare att bli av med dem...
Medlet tar även äggen och förhoppningsvis är du fri snäckorna sedan... dessutom har du kanske medel kvar efter behandlingen, så att du kan behandla växter som du köper framöver också....
Ett medel som funkar skapligt är JBL, men det finns säkert bättre...
#21 - 18 januari 2004 20:04
Jag köpte en flaska JBL 100ml för 110KR, den räcker till 400L.
Det finns kanske bättre men JBL funkade för mig.
#22 - 18 januari 2004 20:08
Jag har sniglar i mitt akvarium. Man ser dom ibland lite här å vart. Och jag låter dom leva sålänge dom inte massförökar sig. Du kanske bör tänka igenom en gång innan du behandlar mot sniglar. Kemikalier är alldrig bra att ha i akvariet och ställer kanske till större problem än sniglarna.
#23 - 19 januari 2004 14:52
hmm...skiter i giftet nu, har varken sett ägg eller sniglar...
är det möjligt att jag kan ha haft sån TUR att det inte har blivit fler??

Anledningen att jag inte vill ha dom är att dom är transparenta
och ser slemmiga ut!!
annars skulle jag inte ha något emot dom...

Finns det större snäckor, typ vinbergssnäck-storlek??
i sånna fall köper jag en sån, eftersom jag har hört att större
äter mindre arter!
#24 - 19 januari 2004 14:58
på guldbarbernas sida står det att de äter snäckor. Jag har guldbarber och har aldrig sett skymten av en snäcka. Tillfällighet eller inte? Det kan inte jag avgöra.
#25 - 19 januari 2004 14:59
Japp det finns en större art som bara parar sig o äter!
Kommer inte ihåg namnet men dom e grymma;)
#26 - 19 januari 2004 15:07
Dom blir inte fler om du håller akvariet rent... i mina akvarier får jag alltid in en massa sniglar med växterna, men efter någon vecka är de borta... Har du algätande fiskar och ett gäng botenlevande som ser till att de inte blir mat liggandes så löser det sig.
Mvh
Elana
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 19 januari 2004 15:24
Ett mindre antal snäckor i akvariet är oftast bara till nytta eftersom det luckrar upp sanden och äter upp överskottsfoder.
Blir det väldigt många av dom så är orsaken till det nästan alltid övermatning och då är det hög tid att dra ner på matningen.
#28 - 19 januari 2004 20:40
varför spola ner den i handfatet?
det är ju bara och klämma den med fingrarna...
det är dessutom bra mat för fiskarna...
#29 - 19 januari 2004 20:46
Jag fick rådet att skaffa mig praktbothia för de äter sniglar och de fullkomligt rensade karet. Nu kan jag se enstaka men dom räds jag inte för. Tror på ett mer naturligt sätt att aveckla saker än massa kemikalier. Är själv nybörjare men försöker snappa åt mig allt jag kan hitta.

Lycka till!
#30 - 20 januari 2004 18:39
<font size="6"><font color="purple">Jag köpte en snäcka av min kompis. Nästa dag upptäckte jag att det var en dammsnäcka. Jag spolade ner den. Den kan väl inte ha hunnit lägga ägg på 22 timmar ????????</font id="size6"></font id="purple">
#31 - 20 januari 2004 18:48
Att man skulle stoppa gift i karet för att få bort snäckorna tycker jag verkar vara befängt! CDet är ju högst onaturligt, och man ska försöka hålla en så jämn balans som möjligt, och det lyckas man inte med genom att hälla i en massa kemikalier. Köp istället någon snäckätande fisk. Nu vet jag inte vad du har för ph i ditt kar, men om det ligger runt 7 tycker jag att du ska köpa någon slags kulfisk. Lägg märket till att många kulfiskar blir jättestora, men det finns några lite mindre arter. Vet inte vad de heter i huvudet, men det ska din zooaffär veta. Licka till!!
#32 - 20 januari 2004 19:07
Grön kulfisk. Lever på snäckor i naturen och har speciella munnar för just snäckor. Det är billigare och bättre än medel.
Man bör dock överväga ett köp först på grund utav att dom gärna äter på dina andra fiskar när snäckorna är slut.
Mycket rolig fisk att se på dock om man bara ser till att hålla den mätt.

Annons