en skitfråga

#1 - 13 november 2010 11:33
hej

har köpt en golden Ancistrus mal för 3 dagar sedan
och redan efter dag 1 börjar jag få problem med synlig avföring. kan inte beskriva med ord hur mycket han skitar ner. hade man haft 3-4 sådana så hade de fyllt hela botten på 1vecka. ( vi snackar ett 50-tal 5-10mm korvar/dag bara ifrån denna individ

har sen tidigare en golden nugget och man kan inte ens jämföre dessas avföringsproduktion.

vill gärna ha kvar han, men vet inte om det är värt det..

va är det för fel på han egentligen? maginfluensa?
finns det nån fisk om äter skit, ev. maler ner det?

tack
#2 - 13 november 2010 11:38
Det kan vara att han är lite stressad nu när han just har flyttat, eller så får han för mycket mat [:o]. Prova att mata mindre några dagar och vänta och se så borde det lugna ner sig med skitandet :)
#3 - 13 november 2010 11:42
Miliimli skrev:
Det kan vara att han är lite stressad nu när han just har flyttat, eller så får han för mycket mat [:o]. Prova att mata mindre några dagar och vänta och se så borde det lugna ner sig med skitandet :)

ok, kan ju faktiskt va stressen, men ändå... att det ens är möjligt att producera denna mängd....

matar väldigt lite, har bara 10 tetror samt några siamesiska algätare. fodret sjuker aldrig till botten utan äts upp av tetrorna direkt. Har läst att algätrna kan få upp smak för fodret och då bli lite bortskämda:=)
#4 - 13 november 2010 11:48
Fanns faktiskt en exakt likadan fråga här för ett tag sen.. :p Ska se om jag hittar den!

Här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142565&daysprune=60

Så du är inte ensam om "problemet". Låt det gå några dagar och se!
#5 - 13 november 2010 12:00
Vad har du för sand? Storlek på kar och pump? Hur länge har karet varit igång? Andra invånare?
#6 - 13 november 2010 12:12
Miliimli skrev:
Fanns faktiskt en exakt likadan fråga här för ett tag sen.. :p Ska se om jag hittar den!

Här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142565&daysprune=60

Så du är inte ensam om "problemet". Låt det gå några dagar och se!

haha va kul! en riktig skitfisk det där!

ansjo skrev:
Vad har du för sand? Storlek på kar och pump? Hur länge har karet varit igång? Andra invånare?

jula blästersand, finkornig
450 l Juwel, standard pump
ca. 3veckor tror jag.
11 kardinaltetror
4 siamesiska algätare
1 golden nugget

Helt otroligt är det! nästan varje gång jag ser han så släpper han en dump:confused: respekt
#7 - 13 november 2010 12:30
Troligen är det en kombination av lite olika saker. Stress kan vara en av dessa, sedan att gruset är för finkornigt för att skiten ska försvinna ner i sanden. Även lite fel riktning på cirkulationen så skiten inte försvinner in i pumpen, samt att karet inte kommit igång ännu rent nedbrytningsmässigt ännu.
Testa att rikta utblåset lite så böset flyttar lite bättre på sig, och det behöver inte vara ner mot botten utan prova lite nya vinklar på utblåsröret.
#8 - 13 november 2010 12:44
ansjo skrev:
Troligen är det en kombination av lite olika saker. Stress kan vara en av dessa, sedan att gruset är för finkornigt för att skiten ska försvinna ner i sanden. Även lite fel riktning på cirkulationen så skiten inte försvinner in i pumpen, samt att karet inte kommit igång ännu rent nedbrytningsmässigt ännu.

Testa att rikta utblåset lite så böset flyttar lite bättre på sig, och det behöver inte vara ner mot botten utan prova lite nya vinklar på utblåsröret.

ublåset är riktat snett upp mot ytan, finns ingen chans att en korv som ligger på botten kan ta sig till filtret. kanske för dåligt tryck i pumpen?

finns det nån fisk som hjäler till nedbrytandet av skit, typ tuggar sönder det?
#9 - 13 november 2010 12:46
Nope, nackdelen du har är att sanden är så fin så skiten lägger sig ovanpå gruset. Däremot funkar Corydoras att de rotar omkring på botten och på så sätt smular sönder bajset och det är inte fel...
Men prova att rikta utblåset mer horisontellt mot ytan, eller om du sätter en slanfg från utblåset till ett strilrör så du kan rikta vattnet en helt annan väg.
Många som har Juwelkar kör med ytterligare ett filter i karet, och då ytterfilter och det kan ju vara en annan väg...
#10 - 13 november 2010 13:04
ansjo skrev:
Nope, nackdelen du har är att sanden är så fin så skiten lägger sig ovanpå gruset. Däremot funkar Corydoras att de rotar omkring på botten och på så sätt smular sönder bajset och det är inte fel...

Men prova att rikta utblåset mer horisontellt mot ytan, eller om du sätter en slanfg från utblåset till ett strilrör så du kan rikta vattnet en helt annan väg.

Många som har Juwelkar kör med ytterligare ett filter i karet, och då ytterfilter och det kan ju vara en annan väg...

tack för tipset med Corydoras, ska inhandlas i veckan! :=).
hade utblåset mer horisontellt i början, dock fick jag då massa alger på ytan, sen jag riktade blåset lite mer mot ytan har algerna försvunnit.
hade helst velat slippa ytterfilter
#11 - 13 november 2010 13:12
Då tycker jag att du ska provamed Corysar, ett stim på minst 10 är att föredra. Förutam att de gör nytta är det en väldans trevlig fisk:)! Kanske lite tidigt att tillsätta dem nu innan karet cyklat färdigt...?
#12 - 16 november 2010 13:20
ansjo skrev:
Då tycker jag att du ska provamed Corysar, ett stim på minst 10 är att föredra. Förutam att de gör nytta är det en väldans trevlig fisk:)! Kanske lite tidigt att tillsätta dem nu innan karet cyklat färdigt...?

Låter som en bra idee.=) dom står på tur!

Appropå min Ancistrus så är situationen snart ohållbar, finns ingen ände på skiteriet. uppskattar att han lagt 3m kabel under 1 veckas tid.
Måste nog lämna tillbaka han snarast innan resterande fiskar begår massjälvmord pga vantrivsel. nått måste göras!

gillar dock han skarpt, aktiv och super fin. så det är lite tråkigt.
har nån någon sista tänke omkring detta? kommer han skita mindre snart? ska jag ge han en chans, eller har han bränt sina skepp??
#13 - 16 november 2010 13:51
Det är inget fel på din fisk ,men du har fel förutsättningar för den i ditt kar!!
Ändra dem, så kommer problemet lösa sig. Själv skulle jag vara bekymrad över att ha så liten bakteriekultur att den inte klarar av en enda ancistrus.

Jag har ett tiotal ancistrus i samma kar och ser aldrig skymten av skitkorvar. Har ett ordentligt lager engelsk sjösten, bra filtrering och därmed inga problem.
Hur stort kar har du förresten?
#14 - 16 november 2010 14:13
Mumin skrev:
Det är inget fel på din fisk ,men du har fel förutsättningar för den i ditt kar!!

Ändra dem, så kommer problemet lösa sig. Själv skulle jag vara bekymrad över att ha så liten bakteriekultur att den inte klarar av en enda ancistrus.

Jag har ett tiotal ancistrus i samma kar och ser aldrig skymten av skitkorvar. Har ett ordentligt lager engelsk sjösten, bra filtrering och därmed inga problem.

Hur stort kar har du förresten?

vi snackar altså inte några mjuka porösa korvar som bryts ner enkelt, vi snackar stenhårda korvar som inte ens de mest hårdnackade bakterierna kan ge sig pp. där korven läggs, där kommer den stanna. bör också tilläggas att jag har finkornig sand, så de syns lätt.
akvariet har bara varit igång 3-4veckor... men borde väl kommit igång lite ivarjefall....

många nämner filtrering, men va hjälper det? för mig ligger korvarna där dom läggs i princip. inte en chans att pumpen skulle suga uop det... dock är jag nybörjare och räknar med att jag gör enhel del fel!

du ger mig lite hopp ändå! 10 st... det hade inte varit en rolig syn hos mig kan jag lova
#15 - 16 november 2010 15:40
Försök att få till lite cirkulation på/mot botten så flyttar sig skiten och ramlar sönder med...annars bör du nog skaffa ytterligare ett filter då det snart kommer mer fisk och de skiter de med.;)
#16 - 16 november 2010 20:32
Malaysiska sandsnäckor är duktiga på att röra runt skräp på natten!
#17 - 16 november 2010 20:49
ansjo skrev:
Försök att få till lite cirkulation på/mot botten så flyttar sig skiten och ramlar sönder med...annars bör du nog skaffa ytterligare ett filter då det snart kommer mer fisk och de skiter de med.;)

tyvärr så gör de ju det! vill helst inte skaffa ytterfilter dock, även om det förmodligen är bäst, men jag har mina anledningar. menar du att det kan va bra att skaffa en till pump/innerfilter?

Malaysiska sandsnäckor är duktiga på att röra runt skräp på natten!

tack för tipset, har tänkt skaffa snäckor snart, ska kolla upp dem!

och som ansjo rekommenderade, Corydoras.

hjälper praktbotier till att hålla lite rent?

hur står sig praktbotier vs Corydoras
#18 - 20 november 2010 11:37
Nu har balansen återtällts! tack alla!

ansjo: köpte 3 st corydoras sterbai i veckan, som du rekommenderade. Det är jag väldigt tacksam för! underbara fiskar. Dom har verkligen rört om på botten, maler ner skit väldigt effektivt. min sandbotten ser nästan räfsad ut,väldigt rent och fint!
kan också devis bero på att min bakteriekultur börjar komma igång på alvar (ca.1mån sen uppstart)

VisualDarkness: ska köpa in några nästa vecka!
#19 - 20 november 2010 12:10
Gott:D!
Men skaffa gärna lika många till då de gillar att vara i grupp:).
#20 - 20 november 2010 12:49
hade gärna velat det men får ta det lite pö om pö. kostade 95:- styck. och har redan lagt ut myyycket senaste månaden med akvarie köp osv., men jag bygger upp "samhället" successivt!

Annons