En riktigt fet mal

#1 - 29 oktober 2005 16:28
Idag var jag på zoohörnan i borås, de har nog den fetaste pleco som finns i ett akvarium... Huvudet var ca 10 cm(!). Knappt att man vågade titta på den :D .

500 bagis ville han ha för denna sjönhet. Red Pleco kallade han den.

Ett sjöodjur någon...???
#2 - 29 oktober 2005 18:41
Min gibbi är runt 25-30cm och ser ut som ett monster i mitt kar jämfört med resten av fiskarna. Kompisen har även han en gibbi på ca 30+ som dock är extremt bred mellan ögonen, 10-14cm, men fenorna är mindre än min gibbis. Den ser ut som ett missfoster... (min på bild)

//Camilla
#3 - 29 oktober 2005 20:01
Den du visar är finare tecknad. Den i borås var tråkigt "pleco-grå" trodde att det var en sten först, men stenen rörde sig. :D Den bodde i ett 400 liters akvarium, lite sugen på den faktiskt...
#4 - 2 augusti 2006 17:07
Var på Zoohörnan i Borås häromdagen och köpte en mal som han kallade för Red Pleco. Är det samma som Segelfenspleco eller vad är det, hittar ingen info om den annars?
#5 - 2 augusti 2006 22:18
Min "gibbi" var också 25-30 cm när h*n blev "grå" och dog!!
Hur ser man skillnad på honor och hanar när det gäller "gibbi"? Hur vanligt är det att dom ynglar? Dom kan väl bli ganska stora...
#6 - 2 augusti 2006 22:31
Enligt en asiatisk odlare odlar dom på gibbiceps redan vid 30 cm, den odlaren använde hormoner. Könsskillnad lär vara samma som de flesta andra loricarider. Ett av de stora problemen med gibbiceps vad gäller odling är att de är ganska aggressiva mot varandra. Man behöver en ganska stor "balja" för att få 2 stycken att trivas tillsammans på riktigt. Mig veterligen har ingen odlat gibbiceps i akvarium, ffa inte utan hormoner. Och BTW, om de får goda betingelser slutar de växa först i närheten av 50cm, inte 30cm.
#7 - 2 augusti 2006 22:54
[quote=C.Ciklid]Min gibbi är runt 25-30cm och ser ut som ett monster i mitt kar jämfört med resten av fiskarna. Kompisen har även han en gibbi på ca 30+ som dock är extremt bred mellan ögonen, 10-14cm, men fenorna är mindre än min gibbis. Den ser ut som ett missfoster... (min på bild)

//Camilla[/quote]

10-14cm MELLAN ögonen?? :D
Denna skulle jag vilja se bild på framifrån och med något som man kan referera storleken till.

//Calle
#8 - 3 augusti 2006 07:26
[QUOTE=amazonfarmen]10-14cm MELLAN ögonen?? :D
Denna skulle jag vilja se bild på framifrån och med något som man kan referera storleken till.

//Calle[/QUOTE]
Jag lovar! Den är en 10cm mellan ögonen!! Jag kan försöka fota den någongång :) Som jag skrev, den ser ut som ett missfoster. :D

//Camilla
#9 - 4 augusti 2006 23:02
[quote=C.Ciklid]Jag lovar! Den är en 10cm mellan ögonen!! Jag kan försöka fota den någongång :) Som jag skrev, den ser ut som ett missfoster. :D

//Camilla[/quote]

Ska bli intressant att se :p

//Calle
#10 - 10 augusti 2006 18:16
Hur fort växer de egentligen? Min gibbi är nog 1½- 2 år och är 16cm! Har alltid gått i 375l och nu är den "ensam" mal i 350 hörn. Det finns en banjomal också någonstans... Innan i 375 fick den mycket stryk av en ancistrushona och var ofta lite "tufsig" nu är den mycket fin. Tror ni den växer på sig?
När jag köpte den var den liten 5-6cm.

Annons