en riktig nybörjare behöver lite hjälp :)

#1 - 28 november 2003 20:53
Tjena,

Efter ha fått grym hjälp med allt annat här så fortsätter jag mitt letande efter svar :)

Denna gång handlar det om vatten.

Jag tar kranvatten (kallt ska det vara va?) och fyller akvariet... Men sen ska man tillsätta grejer?! Aqua Safe eller nånting sådant? Nån som kan säga allt man behöver (måste ha) typ?

ph i vattnet här e 8 typ (vet inte om d e så överallt kanske?) jag ska ha ph 7 o temp 26 iaf...

Sen ska man fortsätta ha i grejer i vattnet när man byter osv läste jag nånting om? Och hur ofta ska man byta vatten... Läste att d har med fiskar o osv o göra men hur tar man reda på hur ofta d behövs? :D

Akvarium: 180 liter... fiskar: 2 blå gurami, 1 ancistrus och 4 skalarer.. växter: vet inte än ;)

tacksam för all hjälp jag kan få :D

sry om det redan finns 100 trådar för detta men mitt internet går sååå segt just nu och det skulle ta 100 år och kolla igenom :)
#2 - 28 november 2003 21:01
Kallt vatten och inget annat. Om du har komunalt kranvatten då behöver du förmodligen inget annat. Om vattnet luktar klor eller du har egen brunn kan aqasafe vara bra, men det är ovanligt.
Jag rekomenderar vattenbyte 1/3-1/2 var 7e-14e dag. Vill du veta mer exakt så köp ett nitrat test och byt när nitrat går över 20 mg/l.
MVH
Magnus
#3 - 28 november 2003 21:01
Om det är nytt så ska du byta ca 1 gång i veckan sen räcker det me varrannan vecka!
Angående alla dessa medel o preparat så tycker JAG iallafall det bara är onödit i inkörda kar det kan ju va bra o häva första gången men sen när det kommit en bakterie flora så tycker ja det räcker!
Fast det e min åsikt när det gäller alla dessa medel o preparat!
Tobbe
#4 - 28 november 2003 22:02
Så länge du är nybörjare kan det vara bra att använda sig av preparat som nitrivec eller aquatan när du startar upp ett nytt akvarium. Nitrivec hjälper dig att få bra bakterieflora i akvariet och om du redan har ett par fiskar i det nya akvariet kan det vara en metod för att slippa undan nitritförgiftningar. Sedan när allt funkar och du lärt dig lite mera om hur allt fungerar så funkar det lika bra utan.
Vattenberedningsmedel( typ aquasafe el. aquatan )... beror på om du litar på det vatten du får ur kranen. Jag litar inte på det kommunala vattnet här i Bålsta, det kan vara väldigt olika från gång till gång så jag skulle inte kunna sova gott utan min aquatanflaska. Så länge man är nybörjare kan det som sagt vara skönt att ha en liten flaska av varje hemma tills man har hunnit lära sig lite mera och tills akvariet fungerar bra.
Mvh
Elana,
som genom bittra erfarenheter fått lära sig att nitrivec och aquatan kan rädd liv.
#5 - 28 november 2003 22:21
Jag har funderat på det där m.enb.kallvatten,när man byter c;a 1/3-del.Jag har alltid försökt eftersträva samma temp.som akvarie-vattnet har.Jag har aldrig fått ngt.bakslag m.detta.Jag förstår det där m. kopparledn.o s.v.Men som sagt jag har aldrig "råkat ut för ngt.bakslag p.g.a.detta".Kan sign.topfrog ex.vis förkjara varför?Alltid är det ngn.som har delade meningar om allting.Det är inget illa ment.Jag vill bara ha en förklaring.
#6 - 28 november 2003 22:57
Jag kör också alltid med samma temratur som akvarievattnet... annars finns ju risken att känsliga fiskar blir sjuka om man hivar i iskallt vatten i akvariet. Det är kanske här som vattenberendningsmedlena kommer in i bilden???
Mvh
Elana
#7 - 28 november 2003 23:11
ami och elana: samma här... aldrig varit med om något negativt när jag hällt i temprerat vatten.

ni andra: när jag började med akvarium så använde jag jättemycket vattenberedningsmedel. men faktiskt tycker jag nu att det knappt gör någon skillnad om man har i det eller ej... att köra in det på "naturlig" väg är nästan bättre!!
#8 - 29 november 2003 06:51
Jag använder bara ngt. kallare vatten (fiskarna piggnar till) och jag har hört att man ALDRIG ska byta 1/2 av vattnet, bara 1/3 el. 2/3 osv. Ring ditt vattenverk(ev, kan det finnas ngt. akvariefreak där med) o kolla värdena. Används klor el. annan typ av beredningsmedel, pH, dGH osv. Just nu har jag trappat av med medel typ Nitrivec-Aquatan osv.
#9 - 29 november 2003 07:37
Dom som rekomenderar kallvatten menar förmodligen att det ska få stå o bli rumstemererat i någon form av behållare innan det fylls på i akvariet, detta för att "lufta ut" klor o liknande. Ska man fylla på direkt så ska vattnet hålla akvarietemeratur, eller något lägre. En tillfälligt lägre temperatur kan simulera ett plötsligt regn, o få en del fiskar att börja leka.
#10 - 29 november 2003 12:33
Ursprungligen skickat av cool

Om det är nytt så ska du byta ca 1 gång i veckan sen räcker det me varrannan vecka!

Nu blir jag nyfiken. Tror du att det produceras mindre nitrat i ett inkört akvarium eller är det någon annan anledning till att du tipsar om att man skall dra ner på vattenbytena i inkörda kar?

Jag brukar tipsa om att byta lite mindre vatten i början för att öka när karet är väl inkört. I början har man ju inga nitratanhopningar. Möjligtvis har man nitritanhopningtar och då hjälper ju inte vattenbyten, snarare förvärrar. Men jag kan ju ha fel.
Jag tycker rent allmänt att detta forumet för nybörjare missbrukas genom att nybörjare ger andra nybörjare råd om saker som dom ännu inte förstår själv. Om du inte är säker: Skriv mer frågor än svar.
MVH
Magnus
#11 - 29 november 2003 12:36
Ursprungligen skickat av ernst

Jag använder bara ngt. kallare vatten (fiskarna piggnar till) och jag har hört att man ALDRIG ska byta 1/2 av vattnet, bara 1/3 el. 2/3 osv.

Spännande!! VARFÖR aldrig 1/2? Har det med vidskeplighet att göra? Det finns i allafall ingen logik i att undvika 1/2 vattenbyten men 2/3 är ok. Jag skulle vilja säga max 1/2 vattenbyte om karet mår bra i övrigt. ALDRIG mer, 2/3 är mer än 1/2.
MVH
Magnus
#12 - 29 november 2003 12:55
I vissa av mina kar gör jag även 70-80% vattenbytte pga av överbefolkning...MEN karet är välinkört sedan länge.

Allt har med å göra med vad som finns som backar opp det bakteriella floran som bör finnas i ett kar å typ av filtrering.

I dessa kar har jag både inner å ytterfilter med bra kapacitet.
#13 - 1 december 2003 20:57
1 nitrivec i 10 dagar om filtermaterialet är nytt
2 aqutan vid varje vatten byte
3 mycket sparsam matning då bakteriekultur ännu ej finns o kan bryta ner avfall = nitritproblem (nitrit är ett ämne som uppstår när avfall bryts ner och kan skada fiskarna i för stor mängd)
4 vattenbyte 30 % varje vecka, inte mer då fiskarna får ställa om sig för mkt i annat fall och särskilt i början ska man vara försiktig med sånt
5 jag kör akvarietemp på vattnet. kallvatten kan vara vanskligt för fiskar som inte tål en massa tempväxlingar
6 skaffa mkt växter, det vinner du på i alla lägen
7 rengör inte filtermaterialet samtidigt som vattenbyte. i början ska du inte rengöra det alls, låt det gå nån månad innan det rengörs första gången, detta görs i en hink med gammalt akvarievatten och med måtta, man vill ha kvar bakterierna med inte slam o skit
8 låt inte belysningen vara på mer än 12 tim om dagen. kan bli algproblem annars. särskilt i ett nyinrett akvarium då nitritöverskott lätt uppstår, alger lever av ljus och nitrit
9 tänk på vilka fiskar du köper, alla har inte samma krav på vattnet

vad växterna vill o sånt får du läsa på om. detta är bara grundkunskaper :)
#14 - 2 december 2003 07:58
Filtret skall enbart rengöras OM det behövs pga minskad cirkulation. Det tar 5 veckor för en stabil bakterieflora att växa till. Om man då tvättar filtret så skadar man floran. OM det behövs tvättas filtret inom ett halvt år st behöver du större filter. Att tvätta ett för litet filter kan inte ersätta ett bra filter.
Vattenbehandlingsmedel har jag aldrig använt, inte när jag var nybörjare inte nu när jag är lite mer avancerad. Det behövs bara om du väldigt dåligt kranvatten, har du komunalt vatten så behövs det inte. Allt handlar om att ta det lugnt och inte ha för bråttom. Om du har för bråttom så har nitrivec kanske en funktion.
MVH
magnus
#15 - 2 december 2003 08:41
Topfrog: "Jag brukar tipsa om att byta lite mindre vatten i början för att öka när karet är väl inkört. I början har man ju inga nitratanhopningar. Möjligtvis har man nitritanhopningtar och då hjälper ju inte vattenbyten, snarare förvärrar. Men jag kan ju ha fel."

Nu är jag inte med riktigt.. [:-56]
Har det inte i andra inlägg talats om att vattenbyte är den akutåtgärd som vidtas när nitriten är förhöjd?
Sen.. Om nitratet är högt: Hjälper det då med växter??
Nu börjar den här kemin bli förvirrande..[:-27]
#16 - 2 december 2003 09:02
Ja, nog blir det förvirrande för en nybörjare.
Läs först här på Zoopet under menyn på första sidan.
Ta fasta på det Topfrog skrivit om att testa nitraten, jag tror att mycket av de problem som blir är att nitrathalten är för hög under en längre tid, för hög nitrat är inte heller bra för växterna.

Du kan också läsa det jag skrivit här, där kanske det finns något du kan ha nytta av. http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm

Det finns massor att läsa på nätet men tro inte på allt.
#17 - 2 december 2003 09:13
Ursprungligen skickat av morsan

Topfrog: "Jag brukar tipsa om att byta lite mindre vatten i början för att öka när karet är väl inkört. I början har man ju inga nitratanhopningar. Möjligtvis har man nitritanhopningtar och då hjälper ju inte vattenbyten, snarare förvärrar. Men jag kan ju ha fel."

Nu är jag inte med riktigt.. [:-56]

Har det inte i andra inlägg talats om att vattenbyte är den akutåtgärd som vidtas när nitriten är förhöjd?

Sen.. Om nitratet är högt: Hjälper det då med växter??

Nu börjar den här kemin bli förvirrande..[:-27]

Mycket små vatten byten typ 10% kan ha possitiv effekt vid nitrit. Mer brukar iochförsig spä ut den befintliga nitriten men oftast bilda lika mycket eller mer efterssom man kan skada redan försvagade nitrificeringsbakterier. Undantaget är om både nitrit och nitrat är för högt pga lång tids missskötsel, då har man inget att förlora efterssom processen är reverserad. Men oftast blir det bättre att börja om från början.
Vid både nitrit och nitratanhopning hjälper växter, men vid för mycket så är det inte bra för växterna heller.
Vattenbyten är fortfarande det bästa sättet att bli av med nitrat, om man har för mycket.
MVH
Magnus

Annons