En Ph Kh och Co2 reflektion

#1 - 17 april 2004 08:36
En liten reflektion,

Jag har tidigare kört med vätsketest för Ph och Kh.
Mitt Kh har enligt standardinstruktioner för testet varit 3° (1° upplösning).
Ph har enligt mitt och min sambos ögon varit nära 6,5 med ett litet drag mot 6 hållet vilket medfört att jag noterat det som 6,25 (testen jag använt har tyvärr endast 0,5 upplösning).
Nu har jag skaffat en CO2 controller och med detta även indirekt fått en elektronisk Ph mätare, detta gav för mig intressant info, OBS! Samma förutsättningar (mätt vid samma tillfälle).
Ph’t är enligt controllern 6,65.
Jag gjorde ett nytt Kh test med 0,5° upplösning (jag viste att jag låg under 3) detta visade nu 2,5°.
Om man räknar på dessa värde eller tittar co2 tabellen så ser man att dessa ”små” mätfel ger ganska stor CO2 skillnad.

Enligt co2 beräkning från http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9707/msg00211.html

Ph 6,25 och Kh 3° = 51ppm co2
Ph 6,65 och Kh 2,5° = 17ppm co2

/NE
#2 - 17 april 2004 09:04
Bra reflektion!

Har man lågt KH får man kämpa mycket hårdare med att hålla CO2-halten rätt. Jag har 2 olika pH-test jag jämför med, men gör ändå fel ganska ofta. I mitt fall är det ofta växtmängden som spökar. När växtmängden är som störst är det nästan omöjligt för mitt filter att lösa upp tillräckligt med CO2 för att hamna rätt i CO2-tabellen.
#3 - 17 april 2004 14:17
Kan bara hålla med, bra reflekion och intressant. Vilket också visar på vikten av högre upplösning på tester och speciellt vid låga koncentrationer.

Annons