En parbildande ciklid som sällskap till Nycklar

#1 - 28 februari 2004 15:17
Hej

Vad för parbildande ciklid skulle man kunna ha som sällskap till
5st Nyckelhålsciklider (3st försvinner när två bildar ett par)
5st Kakaduaciklder (1+4)
och 8st pygmesugmalar?
Har ett 222l kar, tänkte att storleken på cikliden skulle ligga omkring Nycklarnas storlek.

Har varit inne på Thorichthys meeki (eldbuk) och Cryptoheros sajica men de verkar inte kunna hållas med mina fiskar som de blir aggresiva under lek.

MVH Markus
#2 - 28 februari 2004 15:55
Bågciklid låter bra tycker jag.
#3 - 28 februari 2004 16:45
Hej

Bågfenscikliden är inte parbildande. Jag hade sajica ihop med mina nycklar, och det gick bra, tills jag idag hittade min vackra, biffiga sajicahane inklämd mellan en lavasten och glaset, död [:-118]

Troligtvis ditjagad av nyckelhålen, för de var de enda som kunde jaga honom utan att han gav igen, så han fastnade troligtvis. Suck, min finaste fisk på länge. Men men, hur som helst, sajica och nyckelhål kan fungera. Det som hände min sajicahane var nog mest otur. Men inte desto mindre irriterande! Sajica uppfattar jag dessutom inte som särskilt vanlig, så nu måste jag leta efter en ny, och hoppas att den blir lika kraftig och fin.

MVH Micke
#4 - 28 februari 2004 17:29
bågfenscikliden är parbildande i akvarie-miljö.

Sajica är mycket vanlig.
#5 - 28 februari 2004 18:10
Skulle man alltså kunna ha ett par Sajica ciklider med nycklarna och kakduorna, vet att det skiljer sig från individ till individ men om man tänker lite generellt så skulle nycklar kunna gå ihop med sajica?
Undrar detta för att jag tycker de är bra snygga när jag ser dem i en affär här i stan.

MVH Markus
#6 - 28 februari 2004 18:13
Sajicorna kommer inte döda dina andra fiskar. men de är mycket tuffa under lek/yngelvård och de har alltid yngel eller ägg ....

Räkna med att de tar halva ditt 222L i beslag när de har yngel.

Men det är det värt, de är kanontrevliga fiskar med härlig kroppsform och kul beteende.

Men då du har ett så trevligt "amazonas"-akvarium nu, ska du verkligen stoppa ner centralamerikaner däri som igentligen vill ha lite hårdare vatten med högre pH för att få optimala levnadsvillkor?
#7 - 28 februari 2004 18:23
Hej

Nja, mina bågfenor har då inte varit det. Ve hanen om han kom för nära en hona med yngel. Då blev honan rosenrasande.

Nja, sajican är visserligen ingen raritet, men lider nog av samma sak som nyckelhålen. De är grå och trista i affärerna, så folk köper dem inte, i tron att de alltid ser ut så, alltså tar affärerna inte in dem så ofta, även om de lätt skulle kunna få tag i dem.

Laetacara dorsiger är en mycket trevlig och vacker ciklid, om du vill hålla dig till sydamerika.

MVH Micke
#8 - 28 februari 2004 18:42
Ja det är sant att honan blir svår på hanen ifall de går i små akvarier. I mitt "par" skötte hanen yttre revir-försvar, men det var iofs i ett 600L kar.
#9 - 28 februari 2004 20:05
Vill ju först och främst att fiskarna ska trivas så bra som möjligt, som jag har 6.5 i pH så är ju sajican ur bilden. Så vad kan man då ha för par bildande fisk i karet?
Vilken är fisken som ni kallar bågfensciklid, är det grön bågfensciklid, Nannacara anomala ni menar då?

MVH Markus

Annons