En otto dryg som ett skåp

#1 - 13 december 2008 06:30
Jag har två ottosar i ett kar där det går några guramis och svärdbärare. Problemet jag har är att en av ottosarna är på de andra fiskarna hela tiden och vill äta på dem.

Vad kan det bero på???
#2 - 13 december 2008 09:52
Det är ganska vanligt. Därför är det ingen bra idé att ha Ottosar tillsammans med Discus men att de satt sig på andra fiskar har jag visserligen inte hört [:o].
Discus har någon form av sekret på kroppen som används till att mata yngel. Svärdbärare har inget sånt sekret det vet jag men Gurami vet jag inte riktigt.
Prova mata dina Ottosar så de håller sig mätta. Våra älskar gurka som legat i karet något dygn (måste vara mjukt innan de äter), funkar kanske med förvälld gurka oxå.
Det är svårt att bryta detta mönster när de väl fått smak, men prova mata dem så de blir mätta ;)
#3 - 13 december 2008 11:18
larsemil skrev:
Vad kan det bero på???

De börjar ofta pga att de har svultit, men när de väl börjat äta på andra fiskar slutar de inte även om de får bättre med mat. De angriper fiskarna framförallt på nätterna, när fisken står och sover, så om man har öppna akvarier hoppar fisken ut eller kan skada sig mot inredningen när den panikslagen & i blindo försöker fly från otton. "Attack-ottosar" kan också döda mindre fiskar genom att äta på dem.

Om jag var du skulle jag faktiskt avliva den otto som börjat äta på fiskar. Antingen det eller ge ottosarna ett eget akvarium.
#4 - 13 december 2008 16:20
Azur skrev:
De börjar ofta pga att de har svultit, men när de väl börjat äta på andra fiskar slutar de inte även om de får bättre med mat. De angriper fiskarna framförallt på nätterna, när fisken står och sover, så om man har öppna akvarier hoppar fisken ut eller kan skada sig mot inredningen när den panikslagen & i blindo försöker fly från otton. "Attack-ottosar" kan också döda mindre fiskar genom att äta på dem.

Om jag var du skulle jag faktiskt avliva den otto som börjat äta på fiskar. Antingen det eller ge ottosarna ett eget akvarium.

Ottosar har väl inget ont ben i sin kropp.:confused: Mina har aldrig gett sig på andra fiskar i något kar även om de haft ont om mat i något. Då har de i stället börjat tyna så jag har fått börja stödutfodra.

Vad är det som gör att en så utpräglad algätare som otocinclus förjar gå på andra fiskar? Vad är det för näring de finner i slemhinnorna på dessa som de behöver?
#5 - 14 december 2008 21:31
har slängt i lite gurka så får vi se vad som händer.
tack för bra svar!
#6 - 14 december 2008 22:00
TinaM skrev:
Ottosar har väl inget ont ben i sin kropp.:confused: M

Inte de flesta, nej. Det är bara vissa individer som börjar med det här.

Vad är det som gör att en så utpräglad algätare som otocinclus förjar gå på andra fiskar? Vad är det för näring de finner i slemhinnorna på dessa som de behöver?

Näring över huvud taget. I många akvarier finns inte alls tillräckligt med rätt sorts alger för att de skall kunna livnära sig på det, de äter inte växter, och de hinner inte fram på maten... Det enda som återstår att äta är de andra fiskarna.
#7 - 18 december 2008 17:37
Sen jag började mata med gurka så har han/hon slutat vara på fiskarna. Bra tips! Har försökt med brysselkål förut men det har inte gått lika bra.. Det är å anra sidan en riktig favorit hos ancistrusarna
#8 - 18 december 2008 17:41
larsemil skrev:
Sen jag började mata med gurka så har han/hon slutat vara på fiskarna. Bra tips! Har försökt med brysselkål förut men det har inte gått lika bra.. Det är å anra sidan en riktig favorit hos ancistrusarna

Skönt att höra att det funkade. Våra lämnar inte gurkbiten när de får gurka utan både äter och sover på den :p
Hoppas det håller i sig nu då, så de inte får återfall [:o]

Annons