jag föredrar ändå att köpa potatis som jag vet inte har bidragit till att övergöda östersjön ytterligare. cirka en tredjedel av östersjöns botten är död. det är ett tragiskt faktum.
-----------------
jag äter fisk ibland, men i princip bara lax, sej och allaska pollock. ingen av dessa vill jag egentligen äta. blev glad när jag ser att Coop nu ska börja sälja kravmärkt lax som fiskats från kontrollerade hållbara bestånd (och ej matats med fiskrens från utrotningshotade fiskarter).
jag kan inte förstå att folk fortfarande äter torsk när det visats flera program på TV om hur illa det är ställt med den, och hur det tjuvfiskas i mängder, långt över hållbara kvantiteter. tidningarna fortsätter ha en massa recept med torsk - det går lika bra med sej! blir arg på sånt. vill bojkotta findus helt.
läs om vilka fiskar som är okej att äta här, jättebra guide:
http://www.wwf.se/show.php?id=1003959
-----------------
det är fördelningen av resurser och fördelningen av människor som är problemet, inte att vi är för många.
ett bra boktips är att läsa "World hunger: 12 myths" av Frances Moore Lappé, Joseph Collins och Peter Rosset. de tolv myterna dom framgångsrikt argumenterar MOT är:
- myt 1: "det finns inte tillräckligt med mat"
- myt 2: "det är naturens fel"
- myt 3: "det finns för många munnar att mätta"
- myt 4: "mat vs. vår miljö" (att det står mellan dom två)
- myt 5: "en grön revolution är enda lösningen"
- myt 6: "rättvisa vs. produktion" (att det står mellan dom två)
- myt 7: "den fria marknaden kan sätta stopp för svälten"
- myt 8: "fri handel är lösningen"
- myt 9: "folk är för hungriga för att revoltera"
- myt 10: "mer bistånd från USA kommer lösa hungersproblemen"
- myt 11: "vi drar fördel av deras svält"
- myt 12: "mat vs. frihet" (att det står mellan dom två)
en väldigt intressant bok :) läste även en massa andra bra böcker om västvärldens utveckling samt om fattigdom när jag läste min termin "fred och utvecklingsstudier" 20p på universitetet 2005, det är verkligen ett intressant tema. oavsett vad folk hävdar så anser jag iallafall att den allra största delen av vårt välstånd här i väst/nord har skett på bekostnad av den fattiga världen.
nu blev jag uppjagad, men ska sluta diskutera detta nu :)