Efter en del om och men så står jag nu i startgroparna för att starta upp ett akvarium igen och därmed återvända till akvariehobbyn. :D
Vi börjar i början med själva akvariumet.
I skrivande stund velar jag lite grann mellan detta och detta akvarium. Den första har jag haft tidigare, eller nåja inte den på bilden kanske men en av samma sort. Och det var vårt (mig och min sambons) favorit akvarium. Men akvarium numer två är intressant med. Om det är någon som har någon av dem och vill lämna synpunkter så är det fritt fram.
Filter: Så funderar jag på detta?
Doppvärmare: Behövs detta? Akvariumet kommer att stå bredvid ett fönster men utan direkt solljus på sig. Fönstret står dock öppet mycket. Men det är ju iofs en billig räddning om det skulle bli för kallt i akvariumet.
Bottenmaterial: Vill inte ha en för fin sand men inte heller allt för grovt.
Växter: Vet ej riktigt men det tar jag senare.
Rötter: Vet ej, men ett gäng i alla fall
Fiskar: Inte riktigt bestämt heller men det blir någon apistogramma, någon grupp pansarmal och tetra samt grenmalar av något slag.
Kemi: Jag har inte mätt själv ännu men efter vad jag kan hitta på nätet så ligger vi ca: 7.5 i pH 4.5 i kH. (Stor skillnad emot där jag bodde tidigare ca 3.5 mil bort, där vi hade 8.5 i ph 12 i kh och 15-16 i GH)
Jag räknar att akvariumet kommer att vara på plats i slutet av mars. Men jag tänkte börjar samla på mig lite tillbehör under närmaste tiden. Så mitt nästa inköp är ytterfiltret. :)
Tråden är väl inte så intressant ännu men jag tänkte ändå att jag skulle starta upp den.