En ny start: Projekttråd för ett SA-akvarium

#1 - 25 februari 2011 14:00
Efter en del om och men så står jag nu i startgroparna för att starta upp ett akvarium igen och därmed återvända till akvariehobbyn. :D

Vi börjar i början med själva akvariumet.
I skrivande stund velar jag lite grann mellan detta och detta akvarium. Den första har jag haft tidigare, eller nåja inte den på bilden kanske men en av samma sort. Och det var vårt (mig och min sambons) favorit akvarium. Men akvarium numer två är intressant med. Om det är någon som har någon av dem och vill lämna synpunkter så är det fritt fram.
Filter: Så funderar jag på detta?
Doppvärmare: Behövs detta? Akvariumet kommer att stå bredvid ett fönster men utan direkt solljus på sig. Fönstret står dock öppet mycket. Men det är ju iofs en billig räddning om det skulle bli för kallt i akvariumet.
Bottenmaterial: Vill inte ha en för fin sand men inte heller allt för grovt.
Växter: Vet ej riktigt men det tar jag senare.
Rötter: Vet ej, men ett gäng i alla fall
Fiskar: Inte riktigt bestämt heller men det blir någon apistogramma, någon grupp pansarmal och tetra samt grenmalar av något slag.
Kemi: Jag har inte mätt själv ännu men efter vad jag kan hitta på nätet så ligger vi ca: 7.5 i pH 4.5 i kH. (Stor skillnad emot där jag bodde tidigare ca 3.5 mil bort, där vi hade 8.5 i ph 12 i kh och 15-16 i GH)

Jag räknar att akvariumet kommer att vara på plats i slutet av mars. Men jag tänkte börjar samla på mig lite tillbehör under närmaste tiden. Så mitt nästa inköp är ytterfiltret. :)

Tråden är väl inte så intressant ännu men jag tänkte ändå att jag skulle starta upp den.
#2 - 25 februari 2011 14:07
Givetvis ska du köpa det stora karet, du kommer bara att ångra dig annars;).
Ditt filterval är ok men i underkant, personligen skulle jag gått upp till tex en Eheim 2250 eller 2260. Tycker du de filtrena är för omoderna finns alltid 2280, om du inte vågar satsa på Fluval FX5 som iofs fått lite blandad mottagning.
Kolla priserna på www.aquaristic.net så sparar du en hel del pengar på tillbehör.

Doppvärmare kan vara bra att ha, även om du inte använder den. Du bör ha en på ungefär halva literantalet i watt, så är karet på 400 liter är en doppis på minst 200 W lagom.
#3 - 25 februari 2011 14:08
intressant :D jag skulle kört på akvarium nummer 2. mycket snyggare! är inte så mycket för välvda rutor.

doppvärmare skulle jag kört på. om det står när ett fönster kommer det med stor sannolikhet vara utsatt för kallras så för att behålla en stbil temp skulle jag kört med en värmare.

filter verkar bra det. men finns ju billigare alternativ tec tetrec 1200 EX. ( har själv den i sovrummet. tystare än döden. och 1000 spänn billigare)

som substrat kan du köra på coops kattsand underst o sen blästersand. kanonbra och billigt alternativ för växterna o corydorasmalarna. och sen är det snyggt med.

edit: jäklar han är snabb i dag ansjo ;)
#4 - 25 februari 2011 14:25
Här fick man svar fort, vilket uppskattas! :D
[B]ansjo: De[/B]t har du nog rätt i. Fast det är inte bara mitt hjärta som ska övertygas, utan även käre sambo. Han är svag för välvda, men så länge det är ett möbelkar så är det OK.
Tackar för påminnelsen/tipset om aquaristic, ska kolla in dem som du föreslår. För min del är det viktigast att det är tyst, då det ska stå i vårt sovrum. Men sambon gillar ju teknik och blanka saker. ;)(öh tolka detta rätt.. Jag får han att låta som en skata eller så.. ;) ) Men jag vill nog helst ha ett Ehiem, vi har haft bra erfarenheter av det tidigare.

Tillägg: Hur funkar det med elen mellan Sverige och Tyskland? Måste jag byta något?

hannesc: haha vad bra att det var intressant!:d Då får det bli en doppvärmare med. Stänga fönstret vill jag ju inte göra.
Humm, jag ska kolla in det filtret med. Kattsanden, är det för växterna? Hur mycket ska man ha emot den vanliga sanden? Kan jag köra med PMDD?
Många frågor![:o]
#5 - 25 februari 2011 14:37
det är eu-standard på elen numera så kontakterna ska vara lika.

kallras blir det även om fönstret är stängt. ett fönster isolerar ju inte lika bra som en vägg så luften inne i rummet precis vid rutan blir kallare och sjunker mot golvet. det som kallas kallras. därför man har radiatorer under fönster ( jobbar med detta så därför :P )

ja kattsanden är för växternas skull mestadels. du ska inte ta den klumpbildande utan den andra. det är nämligen bränd bentonit ( dvs lera) och det är väldigt poröst så goa bakterier kan fastna där o bryta ner skadliga ämnen till näring för växterna.
samtidgt luckrar den upp bottnen lite så att vatten kan cirkulera så att rötterna kan "andas" blästersand kan bli lite väl kompakt efter tag annars ( om man inte har massa goa snäckor som luckrar upp)

jag har bara ett lager under sanden. nån cm där fram o högre därbak. o sen hävde jag på massa blästersand,

ja du kan köra med PMDD.

lite bilder på kattsand ( dock eldorados men funkar bra den med), sen på blästersand i två kar.
#6 - 25 februari 2011 14:53
hannesc: Tack för den infon, både ang kallraset och elen. Jag ska säga berätta det för sambon nästan gång han klagar på att det är för kallt med öppet fönster. :d

Ah då blir det införskaffa lite kattsand med då. Tackar för bilden med! Men det är okej att ha snäckor även om man har kattsanden?
Är det blästersand ifrån Biltema? Den som var med på den gamla goda tiden.
Riktigt snygga akvarium med. Och malen med!:D
#7 - 25 februari 2011 15:02
jadå det är okej med snäckor med. jag har malaysiska sandsnäckor i mina kar.

nej i det stora är det Julas blästersand och i det lilla är det baskarps blästersand.

tackar :D
Bilagor:
#8 - 25 februari 2011 15:07
Ännu en dum fråga. Men ska jag hålla mig runt 200-250 i watt till doppvärmaren eller bör man gå emot 300?
#9 - 25 februari 2011 15:21
jag har en 300 till mitt 350L så jag hade nog gått på en 300w där.
#10 - 25 februari 2011 15:27
Då kör jag på en 300w, det var ändå samma pris.
Så slänger jag ut en fråga till. Vilket märke på tester är bäst? Behöver jag PH, KH tester eller räcker det med nitrat och nitrit?
#11 - 25 februari 2011 15:34
alltid bra att ha alla. nitrat är väl inte så viktigt egentligen. viktigast är pH och nitrit och sen KH. köp dropptester!
#12 - 25 februari 2011 16:19
Jag skulle personligen hoppa över kattsanden i ditt kar. Skulle du behöva göra om i botten eller plantera om växter kommer det att bli kaos i ditt kar, och skulle den brända leran då komma i kontakt med vattnet ovan gruset kommer du troligan att få dimman i Lützen för lång framtid i karet.

Risken med en större doppvärmare är att det blir fortare varmare i karet. Skulle en större doppis skena blir det katastrofalt mycket varmare fortare än om du har en mindre värmare.
#13 - 25 februari 2011 16:32
Humm två olika svar nästan direkt då. :) Någon dimma vill jag ju helst inte ha.
Så du tycker att jag ska hålla mig till 200w Ansjo?

En liten del av mig vill säga. Och vad svarar du på det då hannesc?

Jag vill i alla fall hålla det hela så enkelt som möjligt. Jag vill ha ett relativ underhållsfritt akvarium.
#14 - 25 februari 2011 17:26
Det beror på hur stort kar du väljer och vilka invånare du ska ha.
Ska du tex ha diskus som vill ha det lite varmare hade jag kört på en större doppis, ska du däremot ha vanliga sällskapsfiskar räcker det länge med en värmare på 200 W, då jag knappt tror du behöver koppla in den alls;).
#15 - 25 februari 2011 17:42
Nyfiken spinoff-fråga, men varför skulle det bli dimma av kattsand (kontra akvariegrus)?
#16 - 25 februari 2011 18:04
Kattsanden består av lera som är bränd, risken finns att den mjuknar igen av vattnet i karet och blir mjuk och kan då avge en lerdimma.
Nu kan det säkert skilja sig åt mellan olika sorters kattsand och även tex blålera som är formad som kulor och är bränd/torkad men erfarenheterna jag har är inte så kul...
#17 - 25 februari 2011 18:17
nejdå ansjo. den dimmar inte alls. har kört nano.kar med enbart katsanden. Och nu var Mr J.E här på forumet hemma o hämtade resterna av min kattsand till sin 10L nano. det funkar utmärkt och dammar inte. om man sköljer den innna.
Bilagor:
#18 - 25 februari 2011 18:27
OK, är den som stenhårt grus och avger inget damm alls? Har du testat den en längre tid för att se hur den reagerar med vattnet?
#19 - 25 februari 2011 18:29
Jag har coops kattsand i yngelkaret/nanokaret. Kan förvisso inte påstå att jag är förtjust i den, men dammar gör den inte. Nu har den inte legat så länge förvisso, men har svårt se den ska börja damma sen.

Däremot, den YR. Den är så himla lätt, så minsta lilla får den att flyga runt och hamna där jag inte vill ha den, förslagsvis i javamossan.

Men inte minsta lilla dimma. Sköljde den dock innan, den dammade inte nådigt ur påsen, och tog bra lång tid att skölja den.

Just det att den yr dock, och var så jäkla jobbig att skölja, gör att jag tvekar att ha den i fler kar. Svår att plantera i var/är den med, just för den yr. Men borde kunna bli riktigt bra att ha under vanligt grus - och sparar ju på gruskostnaden då.

Offtopic - men det är för mig obegripligt hur ngn kan vilja använda den som kattsand btw. Just för att den dels är dammig och ffa så den klumpar ju inte..
#20 - 25 februari 2011 19:20
där för jag tycker man bör lägga annan sand ovanpå . jag kan plantera utan att det yr upp massa kattsand. har sen slamsuger jag aldrig mina kar. har aldrig behövts.
#21 - 25 februari 2011 19:30
Du kan gissa varför det är så irriterande i ett yngelkar. Blir en del städning där.. Sen är det inte värst eg vid slamslugning om man är försiktig, men vid vattenbyten. Spelar nästan ingen roll hur försiktigt jag häller iom att karet är så litet, så stör jag sanden.

Å andra sidan skiter ynglen rätt hårt i om det är kattsandskorn i javamossan, det är mest jag som är lite pipig.. ;P
#22 - 25 februari 2011 19:32
haha jag förstår dig. hade nog med varit det :P
#23 - 25 februari 2011 21:05
ansjo skrev:
Det beror på hur stort kar du väljer och vilka invånare du ska ha.
Ska du tex ha diskus som vill ha det lite varmare hade jag kört på en större doppis, ska du däremot ha vanliga sällskapsfiskar räcker det länge med en värmare på 200 W, då jag knappt tror du behöver koppla in den alls;).

Diskus kan jag säga direkt att det inte blir. Så duktig är jag inte ännu.
Jag kommer att vara mera åt vanliga sällskapsfiskshållet. Det enda jag vet än så länge är att det blir apistogramma, pansarmalar och några roliga malar.
Men jag köper en värmare på 250w så ligger jag i mitt i mellan, behövs den så behövs den. Behövs den inte så behövs den inte. :)

Ang kattsanden som blev intressant diskussion så tror jag att jag behöver läsa på mer. Jag vill som sagt hålla det så enkelt som möjligt. :)
#24 - 26 februari 2011 09:34
Hade detta upplägget för tekniken att fungera för 450 liters akvariumet?
EHEIM professionel 3 2075
Eheim/Jaeger heater 250 w

Tester

JBL PH,KH, Nitrit och nitrat

Gödning: PDMM

Utöver själva akvariumet, rampen samt inredning. Är det något som jag bör ha som basutbud hemma?
#25 - 26 februari 2011 10:31
Det ser helt OK ut, men jag hade ändå personligen valt ett större filter som tex Eheim 2080 http://www.aquaristic.net/en/Filtering/External-Aquarium-Filter/External-Filter/Eheim-professionell-3-2080.html, eller kanske det här monstret: http://www.aquaristic.net/en/Filtering/External-Aquarium-Filter/External-Filter/Eheim-professionell-3-2080.html dels för att flödet kommer att minska efter en tid då det samlar på sig bös, sedan vet man inte om du kanske byter upp dig i akvariestorlek och då inte behöver byta filtret iaf:).
Sedan hade jag nog hoppat över No3 testet:).
#26 - 26 februari 2011 10:53
Råkade det blev fel på länkarna? Jag kommer till samma filter på båda nämligen. :) Då hoppar jag No3 testet då.
Och det var inget mera som jag behövde till starten?
#27 - 26 februari 2011 11:39
Ah, den andra var en Eheim 2260 jag länkade till...men vilket du än väljer så blir det säkerligen bra:).
Det finns hur mycket som helst att beställa, men hur mycket av detta som är nödvändigt är en annan femma:p!
#28 - 26 februari 2011 12:25
[SIZE=2]Haha det är det alltid! ;)[/SIZE] [SIZE=2]
Men då får det blir 2080 och Eheim/Jaeger värmaren.

Så har jag varit en tur i den lokala zoobutiken, ville spana på lite fiskar. Jag blev förtjust i några olika tetror.

Mitt minne är dock kort, och jag var ju inte så smart att jag skrev upp namnet, samt att namnen verkade inte riktigt stämma i alla.;)
[/SIZE][SIZE=2]Hyphessobrycon pyrrhonotus eller ev Hyphessobrycon rosaceus. Fast jag vill ha dem till lite rödare och med lite mera vitt i sig än den första.
Jag tittade lite vidare på sand med. Men kom inte riktigt fram till något. Funderar på att köpa kanske en handsfull av de olika och titta på dem hemma i lugn och ro. De hade i alla fall råda-sand.

[/SIZE][SIZE=2] [/SIZE]
#29 - 26 februari 2011 15:14
Kanske vitfenad rosentetra http://aquadings.de/images/508.jpg?
#30 - 26 februari 2011 15:25
ansjo skrev:
Kanske vitfenad rosentetra http://aquadings.de/images/508.jpg?

Har följt tråden, men inte haft något att tillägga:)

Men nu kan jag kanske bidra med lite inspiration?

#31 - 26 februari 2011 15:51
Ansjo: Ja det är mera likt! Dessa var nog inte lika höga som de på bild och i c90368:s video.

c90368: :d. Dina är riktiga fina, jag tänkte faktiskt på "dig" när jag såg dem men jag kunde koppla ihop det fullt ut! Men jag vill ha något något liknade, de verkar vara trevlig i humöret med. De var rätt kaxiga i butiken med och inte alls skygga. [:-64]
#32 - 26 februari 2011 16:00
En lite större tetra, men passar bra på vad du vill ha i färg.

Hyphessobrycon erythrostigma
#33 - 26 februari 2011 18:16
c90368: Den är helt klart intressant med. Ska erkänna att jag tittade på den på i beskrivningarna men jag gick förbi den för den såg så färglös ut. Men en snabb sökning på goolge fick mig att ändra mig.
#34 - 12 mars 2011 10:06
Det har varit tyst här nu ett tag. Men det är inte så mycket som har skett mer än gällande funderingar. Jag har vacklat mycket mellan om jag skulle köpa allt nytt eller om jag skulle försöka hitta något begagnat. Men jag bestämde mig för nu att ta allt nytt i alla fall. Då får jag exakt som jag vill ha det. Även om det skulle innebär att allt tar längre tid få igång.

Och så hittade jag en affär som sålde 450 liters akvariumet billigare än att ta det ifrån nätet så känns bra med.

Nästa vecka så kommer i alla fall filter och värmare beställas ifrån Tyskland. Så ska jag bli guldmedlem här igen med. :)

Utöver dessa kanske småtråkiga funderingarna för er så har jag även varit och titta igen på lite fiskar. Denna gången blev det i en roligare butik. I akvarieleasing i Stockholm, passade på när jag ändå besökte familjen.

Jag har i alla fall bestämt mig för att det blir någon apistogramma, någon grenmal samt vitfenad rosentetra eller Hyphessobrycon erythrostigma. Tittade på vitfenad rosentetran i Stockholm och jag fastnade för den.
#35 - 12 mars 2011 10:26
Den Vitfenade rosentetran har jag haft och den är otroligt snygg, så där kommer du inte att ångra dig:). Den är lite dyr bara, och när man vill ha ett lite större gäng blir det ett hål i plånboken som är massivt:D!
#36 - 12 mars 2011 10:31
Ansjo: Jag såg den för 45 kr styck om jag inte minns fel. Låter detta som ett rimligt pris eller pratar vi högre summor normalt?
haha ja plånboken gillar inte detta! *S*
#37 - 12 mars 2011 10:39
Det låter som ett bra pris, de har säkert gått ner i pris den senaste tiden då de har blivit vanligare förekommande hos både grossister och affärer:).
#38 - 12 mars 2011 10:51
Ansjo: Då vet jag ungefär vad som är rimligt! Tackar!

Någon som har något bra tips på någon rolig relativ lättskött apistogramma. Jag kan tycka att det borde funka med två olika sorter, beroende på hur jag inreder med.
#39 - 12 mars 2011 11:00
A.borellii "Opal"...
#40 - 12 mars 2011 11:17
Apistogramma hongsloi, helt klart en favorit här hemma :)
#41 - 12 mars 2011 11:17
Ansjo: Tusen tack för att du svarar på mina funderingar! :)

Borellii "Opal" var inte riktigt min smak.
Men denna var läcker:
http://www.fishforum.com.au/userpix/12_Borellibluemale_1.jpg

Nåja det är svårt, det finns ju många olika sorter. Men nu har jag mycket bättre förutsättningar än tidigare.
#42 - 12 mars 2011 12:50
Pink_Tess skrev:
Apistogramma hongsloi, helt klart en favorit här hemma :)

Tack för förslaget! Den var himla fin med.

Apistogramma nijsseni tycker jag om med. Men mest för honans skull. Apistogramma viejita var med fin, fast den lät lite svår.
Nåja det finns tid att bestämma sig ang fiskvalet. ;)

Annons