En ny kategori...mycket intressant

#1 - 27 juli 2003 23:46
Hej jag heter Daniel,
Jag önskar att det fanns en ny kategori som hette "Önskas"

Med underkategorierna
*Kurser
*Hjälp
*Tillbehör
*Levande

Där Kurser kunde vara önskemål från oss läsare/skrivare att gå med i någon typ av kursverksamhet.

**Kurser
ex Jag önskar att någon med kännedom i Akvariebyggning, kunde starta en kurs för oss nybörjare. Där vi nybörjare först lämnar in en ritning på hur vi vill ha det, sedan får hjälp (om förslaget är byggbart) att inhandla varor. Och slutligen hjälp att bygga i hop Akvarierna. Självklart ska man betala för sina varor och en kurssumma till den kunnige byggaren.

Desamma gäller en kurs i hur man planerar ett fint växtakvarium, olika biotopakvarium mm

**Hjälp
ex Jag önskar att någon kunde komma äver och visa hur man mäter värden och balanserar upp ett akvarium (detta är dock inget jag önskar)

**Tillbehör
Jag önskar att någon kunde skänka mig ditten eller datten

**Levande
Jag undrar om någon vill ge bort en fisk eller växt.

Förstod ni kategorierna?
Jag lämnar detta som ett förslag och hoppas att detta med just faller er i smaken [:)] specielt delen med "Önskas/kurser"
#2 - 28 juli 2003 07:54
Verkar lite avanserat. Kan du inte fråga akvarieaffären om hjälp om du är osäker? Eller här på zoopet. De flesta vill nog ha sina växter/fiskar själva. Samma sak gäller nog tillbehören. Fast du får väl kolla annonsbörsden. Jag har fått alla mina akvarium gratis pga att jag hängt med och kollat annonser ofta.
#3 - 28 juli 2003 08:31

Desamma gäller en kurs i hur man planerar ett fint växtakvarium, olika biotopakvarium mm

Det där av handlas redan ganska ingående på forumet under ett antal trådar sök på bygge etc

**Tillbehör

Jag önskar att någon kunde skänka mig ditten eller datten

**Levande

Jag undrar om någon vill ge bort en fisk eller växt.

Kolla under "köp/sälj delen"[:-42]
#4 - 28 juli 2003 08:37
de sista där va två tiggeri kategorier, inte skänkes kategorier..
och det har ju redan sagts att tiggeri ska vi inte ha på zoopet =)
man får helt enkelt vänta snällt tills nån vill ge bort nåt...inte tigga saker.
sen de andra sakerna.. visst kunde kurser vara bra, men inte så lätt genomförbart då folk på zoopet bor från haparanda till malmö.. bättre då att folk diskuterar om det du vill veta..som sagt innan, det mesta finns ju redan =) annars är det ju bara att fråga.. & det är ju helt gratis!
#5 - 28 juli 2003 08:41
Ang jolons inlägg, krävdes det verkligen ett förtydligande? Jag tycker mitt inlägg var tämligen klart.
#6 - 28 juli 2003 10:04
Ang tiggeri:
[:)]Jag var inne på Skänkes och hittade tiggeri, ofta samma personer tiggandes sida efter sida, och det var rätt trist. Jag skulle gärna se att de hade sin egen kategori.

Ang kurser:
Vissa saker måste man göra IRL (in real life) för att förstå. Visst är det trevligt att läsa sig till kunskap, men hur lätt är det igentligen att ex.limma ihop ett akvarium. Är det bara att dra silokonsträng och sedan foga ihop glasen? vad gör man om det går fel?
Vissa saker får man ju inte i textform. Hur ska fogen se ut hur blir jag av med bubblor. Hur tjock ska den vara. Är det viktigt att den är jämn. Hur ser en jämn fog ut. osv osv Man kan ju i detalj beskriva detta i textform men... jag skulle gärna titta på eller helst få hjälp att göra själv.[:-160]

Orättvist.. Bor det inga proffs i Haparande eller Malmö?
För de som har tur och bor i en stad där det bor en akvarist som är kunnig och intreserad av att lära ut, så skulle en Kurskategori hjälpa dem på traven och självklart min dröm på traven. För min del så är jag egentligen intresserad av (Kurser Önskas/Ges) och då självklart inte gratis.

Är det något ni undrar?[:-94]
#7 - 28 juli 2003 10:47
Ursprungligen skickat av Agnes

Ang jolons inlägg, krävdes det verkligen ett förtydligande? Jag tycker mitt inlägg var tämligen klart.

Njae egentligen inte tyckte det såg lite "tomt" ut,,,[:-70]
#8 - 28 juli 2003 11:21
Är det ok för dig Kjell [:-159] att ha en kursutbytarkategori??
Även om det i just detta fall kommer att finnas pengar med i bilden. (Jag ser gärna att någon gör det av ideelt intresse man chansen är nog inte så stor.)
Vad tycker ni andra??
#9 - 3 augusti 2003 16:58
Jag lägger mig, det blir nog ingen ny kategori.. 223 lästa och inga "oh vad kul- jag skulle oxo vilja gå en kurs och lära mig" tillrop.

Så...
Är det någon som vet var man kan lära sig att bygga en egen lite mer avancerad* burk. Eller få hjälp med ett eget hemma bygge.

*dvs inte bara en fyrkant

Jag önskar att göra ett svagt lutande 3-4 meters akvarium som är relativt smalt. Jag har tänkt att ha ett strömmande akvarium med en nivåtank under. Och ha typ sebrafiskar som pilar upp och ner.
I den tänkte jag göra som olika pölar som vattnet rinner genom.
Det ska vara ett öppet akvarium med typ fredskallor på sidorna. och någon växt som klarar strömt i vattnet.
#10 - 3 augusti 2003 17:13
Hej Dankungen
Jag ser att du bor i stockholm och det finns flera akvarieföreningar där som du kan gå med i. Där kan du säkert få hjälp med både det ena och andra.

Hälsningar

Guy
#11 - 3 augusti 2003 18:15
Säger samma som ovan....Varför inte gå med i en akvarieförening...där gör man såna där saker ihop.
#12 - 3 augusti 2003 22:15
Låter ok,

Någon trevlig akvarieförening att rekomendera?[:)]
Vilken är ni med i? Balzani & Sunny_67?
#13 - 3 augusti 2003 22:19
Hmm.. såg att ni INTE bodde i Stockhlom..
Ska kolla själv på nätet efter någon förening närmare.

Tack för alla svar vi kan stänga denna tråd nu.
Ses på en annan tråd [:)]

Annons