Hej. Idag så köpte jag ett 250 litersakvarium. Jag har i ca 10 år haft ett 60 litersakvarium som jag har skött och vårdat med goda resultat och Mina fiskar har levt väldigt länge. Men nu har jag läst lite och förstår att det kan vara lite krångligt att komma igång, så jag skulle vilja ha lite hjälp på vägen.
1. Jag läste att man ska ha en bra bakteriekultur i akvariumet, hur fixxar man det?
Bakteriekulturen etablerar sig själv men man kan ge den en bra start genom att tillsätta ex nitrivec, läs gärna
Lasses inlägg om detta.
2. Vad för mediciner och andra tillsatser till mitt akvarium bör jag köpa för att få ett bra resultat.
Att börja med att införskaffa mediciner innan man vet vilka fiskar man tänker hålla känns lite bakvänt, hellre då att inrikta sig på en fullgod teknik och en bra grogrund för bakterierna samt hålla en hög genomströmmning och på så sätt få en hög syrehalt på akvarievattnet.
Om du inte har egen brunn eller extremt svårt kommunalt vatten som ex Växsjö så behövs inga speciella formula typ aquatan o dyl, däremot rekommenderar jag att införskaffa olika vattentester för att kunna avgöra akvarievattnets status,
Sera har en produkt som heter Aqua-testbox som innehåller alla tester du kan tänkas behöva och fler därtill, den kostar en slant men räcker i flera år.
3. ph?
Som sagt, vattnets pH värde bör regleras efter vilken typ av fisk man tänker hålla.
4. Nått jag ska tänka på?
Det
här inlägget samt
zoopets egen nybörjar guide borde räcka tillsvidare, lycka till och posta gärna fler frågor.
Mvh Gaffel