Tjena. Jag har allvarliga problem med akvariumet just nu. Sjukdomar över allt!
Till att börja med så verkar det som en del fiskar andas snabbare än vanligt. Kanske kan vara nitrit. Men jag har tappat bort mitt nitrittest så jag kan tyvärr inte kolla det. Men jag har iallfall gort ett gäng stora vattenbyten nu, men än har det inter försvunnit. Jag gjorde ett byte nyss, så jag ska se om det blir bättre den här gången.
Sedan upptäckte jag nyss att en av mina gamla skalarer saknar delar av den vänstra fenan som sitter under gälarna. Kan det vara fenröta? Fast det ser nästan mer ut som den har varit i slagsmål. Fast den enda som skulle kunna ha gjort det är hans hona som är mindre. Nu de senaste dagarna har hon blivit skyggare och gömmer sig ibland i växterna. Men annars ser hon frisk ut.
Sen är det korall platyna. Dom är värst drabbade. De hade vita prick förut så jag medicinerade mot det. Men nu verkar det komma tillbaka igen. Och en del av dom ser rätt hängiga ut. En låg mest på botten och flämtade. Den hittade jag senare död för några dagar sen.
Jag har dessutom upptäckt att en platy har som ett stort brunt sår på sidan. Fjällen har liksom rest sig och blivt ruttet bruna. Den har även en del vita prickar på huvudet. Fast den beter sig som den vore frisk.
Sen kliar sig de flesta fiskar mot sanden. En del har ibland hopdragen stjärtfena. Även en regnbågsciklid hona har försvunnit.
Någon som har några tips på vad jag kan göra?
Vill verkligen inte att fiskarna ska dö.[:-28]