I går när vi skulle rengöra vårt Eheim 2250 och tömde den tjocka insugsslangen i en hink... så kom det ut en liten fisk. Tobbe tog upp den, vi trodde att det var en liten Guppy, för att spola ner vad vi förmodade var en död fisk. Vid en närmare titt så såg vi att det var ett yngel av Corydoras trilinatus på ca 1,5 cm... Plötsligt började den röra på sig och Tobbe fattade ett sekundsnabbt beslut om att släppa ner den i 720 karet där våra vuxna triliniatus går... Den lilla malen simmade iväg och dök senare upp med sina artfränder vid matdags...
I dag var den lilla sötnosen död... inte så konstigt kanske med tanke på omställningen från att ha levat i sörjan i filtret, till att så hastigt komma ner i ett akvarium... Hade vi hunnit tänka så hade den ju fått vara kvar i hinken och fått en långsam tillvänjning till nytt vatten...
Insuget till vårt filter är försett med sil och sedan nerstoppat i en bit blå filtermatta... detta innebär alltså att den lilla malen måste ha sugits in redan som litet romkorn kanske... fantastiskt att den har överlevt så länge i det "klegget"....
Något som jag har funderat över i dag är att jag har fått lära mig att Corydorasyngel drunknar om de inte kan komma upp till ytan för att hämta luft... hur tusan kunde då denna lilla fisk överleva där i filtret... finns ju inte en chans att den kunnat hämta luft någonstans... eller????