En liten solskenshistoria - tyvärr med tråkigt slut!

#1 - 31 januari 2005 23:57
I går när vi skulle rengöra vårt Eheim 2250 och tömde den tjocka insugsslangen i en hink... så kom det ut en liten fisk. Tobbe tog upp den, vi trodde att det var en liten Guppy, för att spola ner vad vi förmodade var en död fisk. Vid en närmare titt så såg vi att det var ett yngel av Corydoras trilinatus på ca 1,5 cm... Plötsligt började den röra på sig och Tobbe fattade ett sekundsnabbt beslut om att släppa ner den i 720 karet där våra vuxna triliniatus går... Den lilla malen simmade iväg och dök senare upp med sina artfränder vid matdags...

I dag var den lilla sötnosen död... inte så konstigt kanske med tanke på omställningen från att ha levat i sörjan i filtret, till att så hastigt komma ner i ett akvarium... Hade vi hunnit tänka så hade den ju fått vara kvar i hinken och fått en långsam tillvänjning till nytt vatten...

Insuget till vårt filter är försett med sil och sedan nerstoppat i en bit blå filtermatta... detta innebär alltså att den lilla malen måste ha sugits in redan som litet romkorn kanske... fantastiskt att den har överlevt så länge i det "klegget"....

Något som jag har funderat över i dag är att jag har fått lära mig att Corydorasyngel drunknar om de inte kan komma upp till ytan för att hämta luft... hur tusan kunde då denna lilla fisk överleva där i filtret... finns ju inte en chans att den kunnat hämta luft någonstans... eller????
#2 - 1 februari 2005 08:28
Simma i frid lilla yngel......
#3 - 1 februari 2005 08:32
den kan ju överleva i klegget.. förvånande men den kan... men dock betvivlar jag att den kan hämta luft..om det är luft i en pump brukar den inte gå *vilket är mitt stora problem med min låga vattennivå*
#4 - 1 februari 2005 14:01
Jag har gjort samma misstag...

Har rengjort mitt Fluval 404 ytterfilter 2 ggr. Första gången fullkomligt kryllade det av Ancistrusyngel på ca 1 cm lite här och där i pumpen. Andra gången hittade jag ett yngel på 1,5 cm. Jag lyckades få över alla till akvariet efter mycket slit, däremot var alla yngel borta dagen efter. Antar dom dog av samma anledning som Nanvys :(

Jag måste nog stoppa ett nät i insuget...
#5 - 1 februari 2005 17:49
Men just när det gäller Corydoras så kan väl inte dom klara sig utan luft... eller har jag fel där????
#6 - 1 februari 2005 19:09
Vill du verkligen veta är det väl ganska lätt att ta reda på det.
Liknande experiment som betydelsen av luftkontakt för att fylla simblåsan.
(Som förresten visade att en fisk förmodligen inte behövde fylla simblåsan med luft om jag kommer ihåg rätt).
Sätt en pansarmal i ett akvarium utan luftyta i t ex en uppochnervänd plastbox i ett akvarium utan möjlighet till att smita ut och få luftkontakt och se hur det går.
Jag sätter åtminstone en 50-öring på att den klarar sej.
Vad gäller filtret och ancistrusarna så är jag inte helt övertygad om att ancistrus-ynglen ofrivilligt tog sej dit - massor av mat och bra med skydd...
#7 - 1 februari 2005 19:32
Vill du verkligen veta är det väl ganska lätt att ta reda på det.

Jo, det var liksom det som delvis var meningen med det här inlägget!

Liknande experiment som betydelsen av luftkontakt för att fylla simblåsan.

(Som förresten visade att en fisk förmodligen inte behövde fylla simblåsan med luft om jag kommer ihåg rätt).

Jag får väl lita på ditt minne då Erik...
Sätt en pansarmal i ett akvarium utan luftyta i t ex en uppochnervänd plastbox i ett akvarium utan möjlighet till att smita ut och få luftkontakt och se hur det går.

Jag sätter åtminstone en 50-öring på att den klarar sej.

Du får nog behålla 50-öringen Erik, för mina fiskar är inga experimentdjur och jag skulle aldrig medvetet utsätta dem för något som innebar en stor risk för att de dog.
#8 - 1 februari 2005 20:20
[QUOTE=Tant Nancy]
Du får nog behålla 50-öringen Erik, för mina fiskar är inga experimentdjur och jag skulle aldrig medvetet utsätta dem för något som innebar en stor risk för att de dog.[/QUOTE]
Du kan väl hålla pansarmalen under uppsikt under experimentet - jag föreslår ju inte att du skall ta död på den utan ta reda på mera fakta.

Annons