jag köpte för ca en månad sedan 3 st corall platy, 2 honor och 1 hane.
Under denna vecka dog mina honor, så det är bara hanen kvar.
ph ligger jätte bra.
Vad kan problemet vara?:(
ansjo skrev:Wagtailplaty ser inte så illa ut och skiljer sig inte så mycket från korallplatyn mer än att de är lite större och har svart fenor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Platy
Anna_mvb skrev:De ser ut som några av mina svärdbäraryngel :D
Men de är väl korsade för att få bättre storlek etc, eller hur?
Jag hade sunsetplatys, en hane och två små honor. Han mådde bra i ca två veckor. Sedan började han gömma sig och kom fram bara till maten. Han kanske var stressad av svärdbärar hanen?:confused:
Och så en dag var han död. Sedan försvann en av honnorna och den andra tynnade liksom bort.:(
Alla andra fiskar mår bra, yngel växer (kommer nya hela tiden). Det kanske beror på vilka fiskar man får i butiken?
Anna
tummen skrev:De honor du köpte KAN helt enkelt varit gamla, svårt att veta hur gammal fisken är i affärerna. Att just Korallplaty skulle vara känsligare än andra tror jag inte på, andra har berättat om motsatsen här på z-pet. Korallplaty brukar dock/skall vara vara LITE mindre än andra varianter av platy, och platy yngel i sin tur är lite mindre än svärdbäraryngel, därför blir de naturligtvis lite "känsligare"/svårare att föda upp, eftersom de har mindre mun och växer lite långsammare i början. Däremot är de mycket bättre sällskap till guppy, speciellt i ett mindre akvarium, eftersom de som vuxna inte blir lika stora som en svärdbärare och har ett BETYDLIGT lugnare beteende.
Lycka till med komplettering av din platygrupp, köp många honor nästa gång så är du snart igång med en egen självreproducerande grupp. Jag tycker nog att du skulle testa med ett gäng korallishonor igen.....oftast är det snyggast medmånga individer av samma variant.
elinj skrev:men en liten konstig fråga, har två olika hanar av platy i karet, en corall och en som är orange/svart med svarta prickar.
Skulle dom kunna para sig med en annan hona av platy sorten, vet inte riktigt om det går, men jag har för mig att det har pratats mycket om det. Att de korsar sig och håller på.