En liten fråga angående praktbotior

#1 - 20 december 2006 19:40
Jag har 5st praktbotior 5-7cm i ett 180 liters kar problemet nu är att dom förstör mina växter hugger massa hål på dom och när det växer ut nya skott så är dom där och förstör direkt.
Finns det nåt man kan göra åt saken jag matar dom rikligt så det kan ju knappast vara hunger som e problemet
#2 - 20 december 2006 20:03
Har du eller har haft sniglar i karet?
De gillar att smacka till dessa och om sniglarna då sitter på tex ett blad så blir det ofta ett hål där.
Annars är det bara till att lämna tillbaka dem till affären eller köpa plastväxter;) .
#3 - 22 december 2006 11:54
Nej inga sniglar alls ..men finns det inte växter som dom låter bli då
#4 - 22 december 2006 21:21
Anubias har lite tuffare blad, men jag vet inte om det hjälper mot botiornas rackartyg.
#5 - 23 december 2006 14:19
Har inte sett mina praktbotior, eller någon annan botia käka på växterna. Men har en del andra fiskar som gärna äter sallad.

Mitt tips är att ge dem algtabletter, ärtor och andra grönsaker regelbundet, förhoppningsvis är det godare än vattenväxterna så att de fyller sitt salladsbehov med det istället.
#6 - 28 december 2006 20:02
Mina praktbotior äter alla växter utom Anubias, Javaormbunke, javamossa, Valisinera (eller hur det stavas ;))
Alla andra som jag har testat har blivit mat, men växter med så tjocka blad som möjligt rekomenderas.

Lycka till...
#7 - 28 december 2006 20:39
Min enslige praktbotiahunn får jevnlig grønnsaker (gulrøtter, kålrot og brokkoli), tablettmat (beregnet på eplesneiler) og flingfôr, og hun rører ikke plantene, selv om ikke plantene mine er av det mest hardføre slaget.

Så mitt råd er at du prøver å gi dem mye variert kost, så blir de mer opptatt av det :) Dersom det er i matveien problemet ligger da...
#8 - 28 december 2006 22:20
vattenspikblad går dom inte på
#9 - 1 januari 2007 12:14
Jag har nu ca 13-14 olika sorters foder till mina 15 praktbotier, och detta hjälper inte, de äter gladeligen växterna ändå...

Så hur många foder ska man då behöva mata med?

Jag matar dem ca 3 ggr om dagen ibland 4 så det är nog inte så att flera matningar heller sätter stopp för växtätandet...

Det är nog snarare så att det är individuellt, från fisk till fisk!
#10 - 1 januari 2007 12:58
vattenspikblad går dom inte på

Joho...:p
#11 - 1 januari 2007 14:59
Nikke84 skrev:
Jag har nu ca 13-14 olika sorters foder till mina 15 praktbotier, och detta hjälper inte, de äter gladeligen växterna ändå...

Så hur många foder ska man då behöva mata med?

Jag matar dem ca 3 ggr om dagen ibland 4 så det är nog inte så att flera matningar heller sätter stopp för växtätandet...

Det är nog snarare så att det är individuellt, från fisk till fisk!

Er det ikke litt vel ofte å mate dem tre-fire ganger om dagen?? Hvor lang tid bruker de på å spise opp det du gir dem hver gang?
#12 - 2 januari 2007 21:56
när man har 15 st så går det rätt fort... ;)

praktbotier växer bäst om de får mat flera gånger om dagen, upp till 5 ggr har jag hört.
Jag håller mig till 3 ggr, det är mer lagom.
#13 - 21 januari 2007 19:54
Jag har 2 små 3cm Bengalbotior och dom gör som Harar och Rådjur gnager på stammarna på svärdplanterna. Det finns fortfarande snigelsnäckor i akvariet. Har i flera dar plockat bort blad som flyter på ytan.. Vilka jäkla skadedjur va![:(!] Kanske ska prova med en del grönsaker :D
#14 - 22 januari 2007 19:30
Kan det ha att göra med sysselsättning?

Jag har 4 stycken som simmar i ett 115L tillsammans med en ancistrus och sedan igår även en eldstjärt (från grannen efter att den misstänks ligga bakom guppimord). De väntar just nu på större lokaler som är på gång. Två är nära 15 cm, en ca 10 och en kring 7 cm. När de var mindre samsades de med ett antal andra fiskar och då hade jag aldrig problem med att de gav sig på växterna. Nu däremot sätter jag inte dit nya växter, ser konstant ut som att de har använt en kulspruta. Jag ger dem hemmagjord mat, varierat med både frysmat, tabletter, flingor och det sista jag provade blev riktigt uppskattat - ostron! Där hade de att göra ett tag (gjorde ett vattenbyte efteråt men pumpen gjorde vattnet klart på bara några minuter efter att jag plockat bort det sista, då såg de ganska mätta ut...). Jag förväntar mig (kanske förgäves?) att de lugnar ner sig i sitt nya hem när de får lite nya kamrater och lite mer plats. Uppenbarligen har de lugnat sig lite av att hålla koll på eldstjärten som de ändå verkar samsas ganska mycket med.

MVH

Sabina

p.s bifogar en bild där den äldsta botian vägrar släppa in någon annan på godbiten, i bakgrunden kan man ana sig till en misshandlad Javaormbunke...d.s
#15 - 22 januari 2007 21:43
Köpte några Praktbotior för 10 dagar sedan. Först idag fick jag se hur en fullvuxen P-botia ser ut!!!! 15 cm lång!!!!! En koloss i min smak. Platsar inte i mitt 54 liters någon längre tid. Visserligen små än /4cm/ men enligt zoo-affären skulle de inte bli större än 10 cm.
#16 - 23 januari 2007 07:14
Kan väl nämna att den äldsta praktbotian nu är kring 10 år gammal. Vad jag har förstått kan de bli mer än 30 cm fast detta är sällsynt i akvarium. Jag kan väl tänka mig att det är förknippat med både skötsel och akvariestorlek antar jag. Jag har även en gammal långsträckt pansarmal (M. thoracatum) som jag haft sedan jag bodde hos mina föräldrar och det är ungefär 14,5 år sedan...

Jag kan ju tillägga att de spottade ut flingfodret de fick igår, antar att de hellre ville ha ostron som i förrgår. Gottegrisar...

MVH

Sabina
#17 - 23 januari 2007 07:58
Hmmm, jag har faktiskt aldrig sett mina praktbotior gnaga på växterna. Men kanske pysslar de med sådant på nätterna? För tidvis är det faktiskt ganska mycket avbitna blad (avbitna i bladstammen) som driver omkring, ett par ggr har t.o.m. blad från svärdplantorna blivit avbitna.

Jag försöker att servera algtabletter och grönsaker av olika slag var dag. Men fiskar som biter av bladen de tycks ju inte äta (om det inte är de grövre fibrerna de är ute efter?). Men kanske är det som Sabina är inne på, att de behöver något att pyssla med..
#18 - 23 januari 2007 09:08
jag har inte heller kommit på mina med att äta på växterna, men det kanske bara är en tidsfråga, ingen av dem har kommit över 10 cm än.
#19 - 23 januari 2007 09:25
Om mina teorier, eller snarare förhoppningar, stämmer så borde det bli bättre när de får ett nytt hem. Jag återkommer med nya observationer så får vi väl se...
#20 - 23 januari 2007 09:38
Lycka till, skall bli kul att höra hur det går, men mina som jag hade för rätt länge sedan hade ingen smak för växter....
#21 - 23 januari 2007 19:47
Jag provade lite med Broccoli idag men det blev ingen hit. Botiorna var minst intresserade:( .. Guppiehonan var den enda som knapprade lite:)
#22 - 23 januari 2007 21:09
[LEFT]Nu får jag snart panik var i zoo butiken igår och köpte en ny växt som dom sa att praktbotierna inte skulle tugga på. Vallisneria tror jag den hette långa smala blad.
Men när jag tända akvariet idag så var där massa hugg märken på bladen :mad: ..snart åker botiorna tillbaka till zoo butiken[/LEFT]
#23 - 24 januari 2007 07:13
jonais skrev:
[LEFT]Nu får jag snart panik var i zoo butiken igår och köpte en ny växt som dom sa att praktbotierna inte skulle tugga på. Vallisneria tror jag den hette långa smala blad.

Men när jag tända akvariet idag så var där massa hugg märken på bladen :mad: ..snart åker botiorna tillbaka till zoo butiken[/LEFT]

Vilken variant av vallisneria var det? Ibland kan de vara lite "sköra" som nyetablerade, om det inte funkar med den varianten så skaffa JÄTTEVALLESNERIA som är robustare, eller Crinumlök som INTE brukar uppskattas av någon fisk, annars håller jag på att du borde testa ANUBIAS eller KÅLPLANTA/JAVAORMBUNKE......lycka till!;) :p :D
Förstår om du börjar förtvivla, kolla med någon akvarieförening om det är någon som skall rensa sina akvarier på växter så kan du testa nya växtarter till en lite lägre kosnad.....du kan ju också annonsera här på Z-pet´s köp&sälj.....
#24 - 24 januari 2007 07:24
Jag vill inte att du skall tappa hoppet men mina (som jag tidigare skrivit hoppas jag de skall bli lugnare i sitt nya hem) skjuter gladeligen på crinumlök, vallisneria och anubias samt javaormbunke. Det jag har hos dem för tillfället nu är en sönderskjuten anubias, javaormbunke med kulsprutehål och javamossa. Javamossan kan de inte skjuta sönder ;-)

MVH

Sabina
#25 - 24 januari 2007 08:05
Malinitzi skrev:
men enligt zoo-affären skulle de inte bli större än 10 cm.

Om ni som är nyfikna inte tycker engelska är alltför besvärande så tycker jag att ni skall kika på denna sidan som jag varmt rekommenderar...

http://www.loaches.com/species-index/clown-loach-chromobotia-macracanthus

...som sagt de blir stora och trivs i sällskap...

MVH

Sabina
#26 - 24 januari 2007 10:05
sabina ska du göra dig av med dina praktisar eller??? (sitt nya hem) eller ska du bara byta kar
#27 - 24 januari 2007 10:45
Tack för alla råd får väl helt enkelt prova mig fram tills jag hittar nån växt dom inte saboterar.
Har för tillfället bara anubias och dom får va i fred men det blir lite tråkigt med en sorts växt bara.
#28 - 24 januari 2007 11:59
Amaro skrev:
sabina ska du göra dig av med dina praktisar eller??? (sitt nya hem) eller ska du bara byta kar

De skall få ett nytt akvarium, så de skall inte lämna huset. De skall få en större bostad och lite fler kompisar...

Jag skall limma om ett akvarium på ca 220L och därefter har jag ett 375L som skall limmas om och fixas tillbehör till. Praktbotiorna är helt klart mina favoriter i alla kategorier...

//Sabina
#29 - 24 januari 2007 12:02
Tack för länken Sabina den är kanooon!
#30 - 24 januari 2007 14:08
Piscator skrev:
Tack för länken Sabina den är kanooon!

Varsågod, det var så lite så ;-)...

MVH

Sabina
#31 - 27 januari 2007 00:05
skulle vilja veta var man kan få tag i större botior än dom som finns i affärerna här i stan (linköping) här får man glatt betala 350 för 5 st 5-6cms, vilket jag gjorde idag. det tycker jag är lugnt men ska man ha en på 15-20 cm får man ge 500-600 ^^ har lust att köpa 3 st i den storleken att komplettera med nämligen. dom huserar i ett 300l akvarium med blästersand samt svart chiffer o grus ovanpå!

Annons