En liten fråga..

#1 - 19 juli 2007 12:47
http://www.blocket.se/vi/12667498.htm?ca=23_2_s

Ska fiskarna verkligen simma vid ytan sådär?
#2 - 19 juli 2007 12:50
Nej, jag skulle tippa på syrebrist i det karet.
#3 - 19 juli 2007 12:56
:/
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 juli 2007 13:04
ansjo skrev:
Nej, jag skulle tippa på syrebrist i det karet.

Eller så kanske de just har matats med flingor som flyter på ytan.
Utifrån fotot så går det inte att avgöra.
#5 - 19 juli 2007 13:49
Pumpen borde hursomhelst sitta uppe vid ytan, för att skapa rörelse där, den sitter alldeles för långt ner, vad jag kan se.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 19 juli 2007 14:15
Micke_A skrev:
Pumpen borde hursomhelst sitta uppe vid ytan, för att skapa rörelse där, den sitter alldeles för långt ner, vad jag kan se.

Helt rätt - men de har ju t.o.m. 2 pumpar. Tror förövrigt inte att akvariet är på 30 liter - det är nog betydligt större.
#7 - 19 juli 2007 14:37
Ja, men rörelse på ytan behövs väl ändå, även om de har två pumpar? Guldfiskar är väl rätt syrekrävande, särskilt om de går i lite varmare vatten, rumstempererat?
#8 - 19 juli 2007 14:44
Hej !
Jag köpte ett sådant akvarium igår för 200kr. Det är på 30-liter, det är en spegel på baksidan !
Kimra
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 19 juli 2007 14:52
Kimra skrev:
Hej !

Jag köpte ett sådant akvarium igår för 200kr. Det är på 30-liter, det är en spegel på baksidan !

Kimra

Ok - då förstår jag. Då är det ju inte eller 2 pumpar utan bara en:D
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 19 juli 2007 14:56
Micke_A skrev:
Ja, men rörelse på ytan behövs väl ändå, även om de har två pumpar?

Jag skrev också - helt rätt;)

Guldfiskar är väl rätt syrekrävande, särskilt om de går i lite varmare vatten, rumstempererat?

Guldfiskar/slöjstjärtar hör till de fiskar som är minst syrekrävande. Trots att de är rätt stora så klarar de sig ju under lång tid rätt bra i små guldfiskskålar (dämed inte sagt att det för den sakens skull är bra). Få andra fiskar skulle klara detta.
#11 - 19 juli 2007 15:03
Kimra skrev:
Hej !

Kimra

Stoppa in ner en kampfisk i det bara. De brukar uppfatta sin egen spegelbild som en rival på andra sidan glaset och blir väldigt stressade av det.

Ha inga guldfiskar/slöjstjärtar i det heller. Oavsett vad folk tror behöver de mycket större utrymme än 30 liter.

Det finns några arter som kan trivas i ett 30 liters. Kolla under "Sötvattenfiskar - artbeskrivningar".
#12 - 19 juli 2007 15:11
Kimra skrev:
Hej !

Kimra

Du kanske kan ha några Endlers guppy i det. Men som sagt inga slöjstjärtar.
#13 - 19 juli 2007 15:26
Pazappa skrev:
Du kanske kan ha några Endlers guppy i det. Men som sagt inga slöjstjärtar.

Här är några arter till som skulle kunna funka (dock inte alla samtidigt):

- Sötvattensräkor
- galaxyrasbora (Celestichthys margaritatus)
- Dario dario
- Blåögd risfisk (Oryzias javanicus)
- Dvärgkardinalfisk (Tanichthys micagemmae)
- Prickig blåögonfisk (Pseudomugil gertrudae)

Annons