Jag har ett enormt dilemma. Min absoluta favoritfisk har blivit akut dålig. Av alla fiskar i mina kar är det just den här som betyder allra mest. Det är ingen dyr fisk, den är inte speciellt exotisk... Det är min polypterus endlicheri, min sadelfengädda. Han insjuknade akut inatt, och vill inte simma. Jag tog upp honom för att ge massage och med en veterinär i luren fick jag hjälp att försöka arbeta ut några förstoppningar... Det är det vi misstänker då han har en hård klump i nedre bukhålan som ömmar. Han har förutom massagen fått saltbehandling som han har svarat måttligt på.
På Blå Stjärnan här i Göteborg har de en mycket kompetent fiskexpert som utför operationer och dylikt. Han föreslog röntgen och sedan kunde vi ta ställning... Och nu till dilemmat. Bara röntgen går loss på 2000:-, och en eventuell operation på ännu mer. Det låter löjligt att säga det men jag älskar verkligen den här fisken. T.o.m min macho sambo bröt ihop i tårar. Vi har verkligen fäst oss.
Av alla fiskar jag äger och någonsin ägt är det här det lilla livet jag är beredd att lägga ut så mycket pengar på. Jag förstår inte att en så liten varelse kan väcka så mycket sorg.
Häften av mina vänner förstår och tycker vi ska genomföra det... Och den andra häften tycker vi ska filéa honom och steka honom i smör. :( Jag är så kluven. Det är mycket pengar, men hur mycket är ett litet liv värt?