En liten fisk med ett astronomiskt värde.

#1 - 26 mars 2008 19:08
Jag har ett enormt dilemma. Min absoluta favoritfisk har blivit akut dålig. Av alla fiskar i mina kar är det just den här som betyder allra mest. Det är ingen dyr fisk, den är inte speciellt exotisk... Det är min polypterus endlicheri, min sadelfengädda. Han insjuknade akut inatt, och vill inte simma. Jag tog upp honom för att ge massage och med en veterinär i luren fick jag hjälp att försöka arbeta ut några förstoppningar... Det är det vi misstänker då han har en hård klump i nedre bukhålan som ömmar. Han har förutom massagen fått saltbehandling som han har svarat måttligt på.

På Blå Stjärnan här i Göteborg har de en mycket kompetent fiskexpert som utför operationer och dylikt. Han föreslog röntgen och sedan kunde vi ta ställning... Och nu till dilemmat. Bara röntgen går loss på 2000:-, och en eventuell operation på ännu mer. Det låter löjligt att säga det men jag älskar verkligen den här fisken. T.o.m min macho sambo bröt ihop i tårar. Vi har verkligen fäst oss.

Av alla fiskar jag äger och någonsin ägt är det här det lilla livet jag är beredd att lägga ut så mycket pengar på. Jag förstår inte att en så liten varelse kan väcka så mycket sorg.

Häften av mina vänner förstår och tycker vi ska genomföra det... Och den andra häften tycker vi ska filéa honom och steka honom i smör. :( Jag är så kluven. Det är mycket pengar, men hur mycket är ett litet liv värt?
#2 - 26 mars 2008 19:14
Och vad händer sedan...
Jag skulle inte kosta på en röntgen...
Men å andra sidan skulle jag fixa den gratis...
Men tolkning av bilden, ev operation - som du aldrig vet om den kan lyckas...
Och vad händer sedan...
#3 - 26 mars 2008 19:18
Blir dom akut dåliga av förstoppning? Kan inte vara sten tex och stilla för det innan den kommit upp eller ut. 2000kr är ju mycket pengar iofs men är man akvarienörd och inte utfattig så vete sjutton. Man får åtminstone veta vad om inte annat. Svårt val är det.
Har haft malar som svalt allt möjligt från sugkoppar till stenar som kommit upp efter ett tag
#4 - 26 mars 2008 19:22
Är det en hane? Hur gammal är den?
#5 - 26 mars 2008 19:34
erikthur: Jag hade inte kostat på en rötgen på någon annan av mina fiskar heller... Inte ens mina dyra stingrockor. Men inte bara jag, utan hela bekantskapskretsen, har varma känslor inför den här tama lilla fisken. Både jag och sambon, som inte ens gillar fiskar speciellt mycket, överväger seriöst att genomföra detta.

Jag jobbar mycket och vi har det gott ställt, så det är inte just pengarna det sitter i... Men ska man vara grym realist är det ju en fisk vi talar om. Svår att behandla, svår att diagnosera, och hur gott ställt man än har det är det ändå mycket pengar vi talar om.

eriahl: Det kan mycket väl vara en sten i systemet, men det vet vi ju inte. Det är ju det en röntgen kan avgöra.

patdah: Pan (ja, han har ett namn) är strax under ett år gammal, så han har väldigt mycket tid kvar om allt går som det ska.
#6 - 26 mars 2008 19:43
Kanske låta den vara och se om det ändrar sig bara. Om den inte ser alltför jäklig ut. Öppna och titta i den om den skulle dö kan vara en tanke oxå så vet ni ju.
Kom att tänka på en sak. Skulle det råka vara en sten kan den ev bli skadad invärtes om man masserar den kanske
#7 - 26 mars 2008 19:45
Ja, vi håller stenhård koll på honom och ser hur det utvecklas. Jag är så extremt orolig bara.
#8 - 26 mars 2008 19:48
Jo vissa fäster man sig extra vid. Vad det än är fisk eller annat
#9 - 26 mars 2008 20:02
tessilago skrev:
patdah: Pan (ja, han har ett namn) är strax under ett år gammal, så han har väldigt mycket tid kvar om allt går som det ska.

Jag hoppas att det löser sig utan operation... om han inte blir bättre snart tycker jag att du ska kosta på honom en röntgen och eventuell kirurgi om så behövs... så fort ett djur får ett namn blir det som en i familjen...

jag namnger aldrig mina fiskar längre...
#10 - 26 mars 2008 20:08
Jag har nu sökt på din fisk. Sååå fin!!! Såklart är du mån om den. Hur stor är den egentligen? Jag såg en videosnutt på nätet där en simmade så tjusigt. Verkligt annorlunda.

Hoppas det löser sej, man blir fäst vid vissa fiskar mer än andra.
Lycka till med Pan!
#11 - 26 mars 2008 21:09
husdjur är alltid husdjur, sedan om det är en hund ,råtta eller en fisk har ingen betydelse. det är alltid tråkigt när dom blir dåliga!

2000 för en röntgen är inte så farligt, det är sedan som priserna kan skjuta i höjden tyvärr.

hoppas du tar rätt beslut!

PS. jag har också en sadelfengädda, mycket intressant krabat!
#12 - 27 mars 2008 01:47
filéa och steka i smör är nog det sista jag skulle göra (blää) hehe. men det gäller även röntgen & operation iofs.

däremot såg jag en gång att det kom ut en stor sten ur en av mina fengäddor (delhezi)... fast den hade ju inte visat några tecken på att må dåligt innan det iofs.

men lite hopp kanske det finns endå... & fengäddor är ju grymt tåliga djur... :)

brukar det inte funka att höja värmen i karet vid vanliga förstoppningar? (om det nu inte är en sten då alltså...) vad har du för temp i karet nu?
#13 - 27 mars 2008 13:43
Nyheter om Pan; han lever fortfarande, helt oförändrad dock. Jag vet inte längre om han är förstoppad utan snarare har en infektion eller något. Har köpt general tonic som han ska behandlas med. Just nu har jag 25 C i karet men han ska få flytta till ett mindre kar med högre temp, där han ska behandlas.

Håll tummarna, allihopa. :(
#14 - 27 mars 2008 13:49
*hållda tummar*
#15 - 27 mars 2008 15:27
jag hade ju röntgat, och sedan tagit ställning beroende på svar från vet.
Lycka till.
#16 - 27 mars 2008 15:41
Jag ringde blå stjärnan och fiskveterinären är bara där mån - ons. :( Vi ska ta hand om honom nu i helgen sedan troligtvis åka in på måndag.
#17 - 27 mars 2008 17:57
Ouch, låter inte alls roligt med en sjuk fisk som man verkligen bryr sig om =/
Jag hade röntgat, helt klart...
Hoppas att det löser sig *hålla tummar*
#18 - 27 mars 2008 21:32
tessilago skrev:
erikthur: Jag hade inte kostat på en rötgen på någon annan av mina fiskar heller... Inte ens mina dyra stingrockor. Men inte bara jag, utan hela bekantskapskretsen, har varma känslor inför den här tama lilla fisken. Både jag och sambon, som inte ens gillar fiskar speciellt mycket, överväger seriöst att genomföra detta.

Jag jobbar mycket och vi har det gott ställt, så det är inte just pengarna det sitter i... Men ska man vara grym realist är det ju en fisk vi talar om. Svår att behandla, svår att diagnosera, och hur gott ställt man än har det är det ändå mycket pengar vi talar om.

eriahl: Det kan mycket väl vara en sten i systemet, men det vet vi ju inte. Det är ju det en röntgen kan avgöra.

Jag tycker su ska betala. Om du gillar den så mycket så:)
#19 - 27 mars 2008 21:34
jag vill ha uppföljning på detta.. hoppas han klarar sig
#20 - 27 mars 2008 22:01
Sällar mej till gänget som håller tummarna
#21 - 27 mars 2008 22:28
Fantastiska nyheter! Allt kan fortfarande vända, men han har svarat på general tonic!! :D Han är en sån fighter!

Han har börjat röra fenorna svagt, och kan börja vrida sig igen! Och idag stod ryggfenorna upp! Jag vågar inte hoppas för mycket, för jag kommer bara krossas då... Men han har visat klar förbättring.

Tack för allt stöd, allihopa! Jag återkommer så fort något har ändrats, både om det är till det bättre eller det sämre. Men just nu är jag försiktigt hoppfull!
#22 - 27 mars 2008 22:30
Bra Nyheter :) :)
#23 - 27 mars 2008 23:57
tessilago skrev:
Fantastiska nyheter! Allt kan fortfarande vända, men han har svarat på general tonic!! :D Han är en sån fighter!

Han har börjat röra fenorna svagt, och kan börja vrida sig igen! Och idag stod ryggfenorna upp! Jag vågar inte hoppas för mycket, för jag kommer bara krossas då... Men han har visat klar förbättring.

Tack för allt stöd, allihopa! Jag återkommer så fort något har ändrats, både om det är till det bättre eller det sämre. Men just nu är jag försiktigt hoppfull!

Huh, Bra då:)
#24 - 30 mars 2008 16:27
Hur är den nu då?
Har något förändrats?
#25 - 30 mars 2008 17:25
Hoppas det går bra! Hade jag vart i din position hade jag tagit in den på röntken...

*Håller tummarna*
#26 - 30 mars 2008 17:44
ÅÅÅh, vad kul. Hoppas.....
#27 - 30 mars 2008 17:57
Stackarn :( Beklagar verkligen!
#28 - 30 mars 2008 19:11
Här kommer en uppdatering. Läget är stabilt för Pan, men han hostar fortfarande mycket slem. Han är envis som få, otroligt stark... Det är snart en vecka sedan han insjuknade. Jag och sambon kämpar på för att han ska ha bästa möjliga chans att överleva. Vi har tvångsmatat honom med ärtor, röda mygg och mosad räka samt paraffinolja för att hålla igång tarmarna. Han blev lite piggare och återfick lite färg sen han fick mat i sig, men han är fortfarande mycket svag. Jag vågar egentligen inte hoppas, samtidigt kan jag inte hjälpa att jag önsketänker mig se framsteg hos honom.

Jag har haft kontakt med Bo Runsten på Blå Stjärnan hela helgen, han har varit en enorm hjälp. Imorgon bitti ska vi åka in med Pan för en undersökning. Det känns som domen kommer då efter han har fått en riktig undersökning av en så duktig veterinär som Bo.

Bifogar en bild på min lilla baby som ligger i sitt knallgröna sjukkar, som såg helt bizarrt ut efter att jag haft i general tonic. Såg ut som karamellfärg.

Jag lägger in en uppdatering imorgon kväll.
#29 - 30 mars 2008 19:11
tessilago skrev:
Här kommer en uppdatering. Läget är stabilt för Pan, men han hostar fortfarande mycket slem. Han är envis som få, otroligt stark... Det är snart en vecka sedan han insjuknade. Jag och sambon kämpar på för att han ska ha bästa möjliga chans att överleva. Vi har tvångsmatat honom med ärtor, röda mygg och mosad räka samt paraffinolja för att hålla igång tarmarna. Han blev lite piggare och återfick lite färg sen han fick mat i sig, men han är fortfarande mycket svag. Jag vågar egentligen inte hoppas, samtidigt kan jag inte hjälpa att jag önsketänker mig se framsteg hos honom.

Jag har haft kontakt med Bo Runsten på Blå Stjärnan hela helgen, han har varit en enorm hjälp. Imorgon bitti ska vi åka in med Pan för en undersökning. Det känns som domen kommer då efter han har fått en riktig undersökning av en så duktig veterinär som Bo.

Jag lägger in en uppdatering imorgon kväll.

:(

Skönt att höra att stackarn fortfarande kämpar på:):(
#30 - 31 mars 2008 18:58
Nu har vi varit hos veterinären. Han överlevde, trots tre jättetuffa timmar, varav 30 minuter gick åt till endoskopering. Vi fick ur lite skit ur magsäcken. Hittade någora riktigt äckliga grejer där. Hela händelseförloppet filmades i utbildningssyfte. Vi skulle få allt på en skiva sen så jag kan konvertera och lägga upp you youtube eller något om någon vill se hur en fengädda ser ut inuti?

Imorgon börjar Pans kur med Baytrin. Jag är helt slut i huvudet, nu ska både jag och fiskstackaren pusta ut.
#31 - 31 mars 2008 19:22
endoskopi på fisk?
man upphör aldrig att förvånas...
#32 - 31 mars 2008 19:24
Härligt att höra att han kämpar på och tagit sig igenom det så här långt:)
Lycka till med kureringen
#33 - 31 mars 2008 20:29
erikthur: ja, jag trodde inte heller det var möjligt men Bosse hade utfört helt otroliga procedurer på fiskar. Då jag troligen kommer lägga upp en snutt av "filmen" här rekommenderar jag att du tar en titt, det var makalöst häftigt att se hur en levande fisk såg ut inuti. :)

Sultanen: Tack, nu får vi hålla tummarna att han orkar detta.
#34 - 31 mars 2008 20:35
Oh, hoppas verkligen att han klarar det *hålla tummarna ännu mer*
#35 - 31 mars 2008 22:13
Din lilla fiskstackere är fan grym!!

endoskopi och hela paketet, filmad med kamera!

Hoppas han klarar det!! :)
#36 - 1 april 2008 14:07
Hoppas allt går väl :) Verkar va en suverän vet. det där..
#37 - 11 april 2008 12:44
Hur har det gått för din fina fisk, kryat på sej?
#38 - 14 april 2008 18:22
Ja, nu vill man ju veta. =) Hoppas han klarar sig, undetbart söt liten krabat.
#39 - 16 april 2008 15:06
Här kommer en uppdatering! Pan gör sakta men säkert framsteg, han kan röra sig mer men fortfarande inte äta själv. Han hostar fortfarande men alla fenor, fjäll och slemhinnor ser fina ut. Han är rund och fin och är inte blek vilket är skönt.

Det är fortfarande för tidigt att säga om han kommer klara sig, men Bo hjälper oss med Pans behandling. Jisses vilken människa säger jag bara. :)

Han går just nu igenom sin andra Baytril-kur och handmatas varannan dag. Han är så fantastiskt stark.
#40 - 16 april 2008 15:09
Åååh vad kul att höra. Började nästan misstänka det värsta!
Grattis till framstegen och lycka till i fortsättningen.
#41 - 16 april 2008 20:00
Jag måste säga att jag är enormt imponerad av din insats för att rädda Pan. Och minst lika imponerad av honom som håller ut. Jag håller tummarna :)

MVH /Tobias
#42 - 16 april 2008 20:05
Roligt att höra att det finns hopp fortfarande. Fortsätter hålla tummarna för ett lyckligt slut.
#43 - 16 april 2008 20:20
jo håller fortfarande tummarna.... dock börjar det bli lite blåa så hoppas de löser sig snart :)
#44 - 21 april 2008 12:10
Tack för ert stöd! Tro det eller ej men fiskjäkeln lever! :D Han kan numera vrida sig och har börjat försöka simma igen. Han kan inte lyfta från botten än, men han fyller på simblåsan när jag lyfter upp honom till ytan men han kan bara dra sig över botten för tillfället. Han hostar inte lika mycket och framförallt inte lika mycket slem.

En månad nu. Jag vet inte många djur över huvud taget som hade överlevt.
#45 - 21 april 2008 12:29
GRATTIS!!! God omvårdnad kan göra under! Lycka till i fortsättningen.
#46 - 21 april 2008 16:52
Kul att det går på rätt håll :D
#47 - 6 maj 2008 06:14
En fisk som hostar slem, låter nästan lite mänskligt. Hoppas allt går bra ja. En uppdatering vore kanske på sin plats, ser att sista inlägget är från 2008-04-21. Får ju också tillägga att jag kollade på bilder på ditt Sydamerikanska kar, sjukt fint, speciellt med löven.Mvh//Erik
#48 - 7 maj 2008 14:06
Jodå, han mår bättre allt! :) Små, små framsteg! Han kan numera "simma", dvs i hans fall kravla på botten och sprattla framåt. Han kan inte äta själv än och det blir svårare och svårare att tvångsmata eftersom han har kraft nog att göra motstånd och dessutom biter jäkligt hårt. Han har, tro det eller ej, VUXIT under den här tiden! hela 6 cm, på två månader. Helt absurt egentligen. Fisken kan inte äta eller simma rätt men han växer allt fortfarande. :P Nu är han snart 30 cm. Han är fin i färgen, inga fransiga fenor och är i normalt hull.

Den här fengäddan är ett mysterium för alla inblandade.

Här kommer en röntgenbild!
#49 - 7 maj 2008 15:12
Lite nyfiken på filmen.
Min egen endoskopi slipper jag gärna, men på en fisk.
Det måste jag se.
Kul att han är bättre iaf
#50 - 7 maj 2008 16:06
Helt sjukt att han har lyckats växa under allt der här :) Men Fengäddor har överlevt väldigt länge, det finns nog flera orsaker till detta. Mycket skönt att höra att han mår bättre och väldigt bra jobbat av dig Tessi. Ett bättre hem kan Pan verkligen inte få.

Läcker röntgenbild. Väntar även jag med spänning på Endoskopifilmen!

MVH
/Jens
#51 - 7 maj 2008 16:23
Det ska bli spännande att se hur det går för Pan. Håller tummarna!
#52 - 10 maj 2008 11:41
Hur har det gått för honom?
#53 - 23 maj 2008 11:30
Fastnade i den här tråden, nu måste jag få veta om han mår bra ju :D
#54 - 23 maj 2008 11:47
Hur mår han / Hon nu ? MVH Simon
#55 - 23 maj 2008 11:50
Han mår bättre och bättre! :D Till och från så simmar han, men inte speciellt graciöst. Han har en lång väg kvar.

Jag ska se om jag kan få tag på filmen på hans endoskopi. :)
#56 - 23 maj 2008 14:49
Vad kul att höra att han mår bättre :)
#57 - 23 maj 2008 19:19
Härligt =)
#58 - 24 maj 2008 10:29
Trevligt. Hoppas han blir helt återställd snart! Mycket fin fisk du har ^^
#59 - 24 maj 2008 21:14
- Tokigt rolig, sorglig och rörande tråd!

Min hustru gjorde misstaget att döpa vår första Oskar. Han fick heta "lillen" då han kom hem till vårt akvarium. Detta namn följde med genom åren. Det var med stor sorg som vi av olika anledningar var tvungna att avbryta vår relation med denna fisk. Som tur var fann vi en annan akvarist som ville ta emot "lillen" när vi själva inte längre hade tid till det. Lillen var vid vår separation fullvuxen och en fullvärdig medlem av vår familj.

Märkligt så det kan bli - med en fisk!
#60 - 24 maj 2008 21:30
Hur går det för pan, uppdatering! :) ;P
#61 - 21 juni 2008 23:58
bump :)
#62 - 22 juni 2008 09:40
Nu blev jag ju oxå helt fast i denna tråden, tessi hur har det gått med fisksjuklingen ?
Hoppas han kämpar än eller e frisk nu för dom e jättefina ju.
#63 - 22 juni 2008 10:11
Tessi har nog redan åkt..
#64 - 22 juni 2008 10:26
Hur mår han?
#65 - 18 juli 2008 15:41
Idag fick Pan somna in.

Han försämrades svårt för lite mer än en vecka sedan. Vi fick acceptera att hans kamp var över. Det känns verkligen sjukt tungt.

Han lider inte mer.
#66 - 18 juli 2008 16:05
Aj, nu blev jag ju ledsen :( Förstår att det känns sjukt tungt, aldrig kul när en fisk dör, framförallt inte när det är en så pass speciell fisk... Men som du säger, han lider inte mer, och han har det troligtvis hur bra som helst där han är nu.
#67 - 18 juli 2008 16:45
Fan vad sorgligt, Trodde ju att han Skulle överleva :(
#68 - 18 juli 2008 17:00
Beklagar. :(
#69 - 18 juli 2008 17:24
Beklagar även jag - men inte förvånad - även alla fiskar skall den vägen simma...
Bilagor:
#70 - 18 juli 2008 18:13
Ååååh så tråkigt. Har verkligen hoppats.... En sån kämpe borde fått chansen.
#71 - 25 juli 2008 00:04
Må själen vila i fred.
#72 - 25 juli 2008 00:38
Beklagar :(
#73 - 25 juli 2008 22:44
Fortf. ledsen för beskedet, men de vart nog bäst såhär.. nu lider han som sagt inte iaf. RIP pannan...

Nu får du åka till solans o plocka upp ett gäng nya Tetris!

Annons