En liten bildbomb på ormar från några olika dagar.

#1 - 14 april 2011 23:43
Ett par huggormar som ligger i en solvarm slänt
[ATTACH=CONFIG]44080[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44081[/ATTACH]
En snokhona som inte uppskattade mig. Filmade en snutt oxå där hon hugger och tror hon träffade kameran faktiskt.
[ATTACH=CONFIG]44082[/ATTACH]
Petade undan lite gräs och fick den vidriga snokdoften på köpet
[ATTACH=CONFIG]44083[/ATTACH]
Kan vara bra att ha noga koll på var man sätter händer och fötter. Visste att en huggorm höll till ungefär här. Syns inte mycket. Men inringad och närmare inringad börjar synas och så bild på hela skönheten. Ska ömsa så lite gråaktig
[ATTACH=CONFIG]44084[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44085[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44086[/ATTACH]
En rot passande ett äckligt STORT akvarium
[ATTACH=CONFIG]44087[/ATTACH]
Ett gammalt dass som en omkullblåst björk tyckte skulle rivas. Hade någon fått för sig att inspektera dasset just då så....
[ATTACH=CONFIG]44088[/ATTACH]
#2 - 15 april 2011 01:00
Huggormar är så vackra. Inte mycket som slår en nyömsad blåsilvrig huggormshane.
#3 - 15 april 2011 06:00
Fantastiska bilder!!

Skulle vilja ha den där roten i en burk, det skulle vara SÅ snyggt.
#4 - 15 april 2011 07:30
Underbara vårbilder. Snokar är också vackra.
#5 - 15 april 2011 13:04
Jag lääääängtar till påskdagarna då jag ska leta huggorm, snok, groddjur och vildsvin (varg och lo lär jag väl inte få se i år heller).... Vad härligt med dessa bilder som får mig att lääääängta ännu mer.
#6 - 15 april 2011 13:35
Ormar är, näst efter myror, de otäckaste djur jag vet. Men vackra kan man inte förneka att de är!
#7 - 15 april 2011 13:41
härligt!!

Här hemma har vi en trevlig lite sjö som man kan gå runt...tar väl en halvtimme eller nåt.
Och det fullkomligt KRYLLAR av snok här. förmodligen för att det finns så mkt grodor/paddor, vattensork, måsungar och Ruda.

Måste ut och med kameran jag också:) imorrn kanske...om jag blivit lite friskare
#8 - 15 april 2011 13:45
[INDENT]
[INDENT]Ormar är, näst efter myror, de otäckaste djur jag vet. Men vackra kan man inte förneka att de är! [/INDENT]

nää.. ormar är väll nte otäcka
om inte morsan hade varit skraj för dom så hade det varit en orm jag hade haft istället för ödla. men jag kan inte säga att ödlor är sämmre husdjur. skäggagamer är iallafall väldigt soceala och alltid lika nyfikna
[/INDENT]
#9 - 15 april 2011 15:34
Spanade under en supersnabbkort tur in 4st hanar av stor salamander där idag. Hane av stor och liten sen tidigare och ett par grodor och paddor. Så nu blir det upp så ofta det går med kameran laddad och vänta in salamander, padd och grodrushen. Mysigt vårtecken är att myggen börjat hälsa när man kommer dit. Sonen har fått ett rejält bett på kinden redan.
Fått för mig att försöka fota åtminstone magen på alla store slamandrar jag får tag i så man vet ungefär hur många som finns eg.
#10 - 15 april 2011 15:43
Så himla vackra ormar kan vara!:) Jag förstår inte varför nästan alla personer jag känner tycker att dom är äckliga/obehagliga!
#11 - 15 april 2011 16:00
har hört från många olika ställen att just orm och spindelskräck ligger i en gammal "instink" vi har...
när vi bodde på ställen där det endast fans dödsgiftiga ormar och spindlar.
Inget man direkt kan förstå eller förklara...det råkar bara vara så.
#12 - 15 april 2011 16:18
karrokaja skrev:
har hört från många olika ställen att just orm och spindelskräck ligger i en gammal "instink" vi har...

när vi bodde på ställen där det endast fans dödsgiftiga ormar och spindlar.

Inget man direkt kan förstå eller förklara...det råkar bara vara så.

Intressant, har aldrig tänkt på att det kan vara så. För annars så kan ju såna instinkter försvinna efter många generationer, som tex. vissa fiskar tappar instinkten av yngelvårdnad efter många generationer i ett "skyddat och säkert" akvarium där dom slipper vakta ynglena så noga så borde ju dom flesta människorna tappa instinkten att vara rädda för småkryp..
Mvh Simon
#13 - 15 april 2011 16:35
Ormar är oerhört vackra och fascinerande djur, och lite förenklat kan man väl säga att de är "moderna ödlor", de är mer eller mindre ödlor som förädlats, blivit mer långsträckta, och förlorat ben, öron, och ögonlock under evolutionens gång.

Irrationella rädslor, fobier, för så´nt som är fullständigt ofarligt (som svenska spindlar, och många ormarter) går oftast lätt att bota, och brukar väl "gå i arv", alltså, barnen ser mamma skrika hysteriskt över en liten spindel, och tror såklart att det är nå´t livsfarligt. :p Min syster går inte in i ett rum där hon vet att det finns en harkrank (och alla vet ju vilka livsfarliga djur det är), så jag är riktigt glad att det var jag, och inte hon, som introducerade hennes dotter (alltså min systerdotter) för en harkrank, och en liten spindel som var på deras altan. Men hon sprang för tillfället runt och lekte med en blomspruta, så jag fick förklara för henne att det inte var så snällt att spruta vatten på harkranken och spindeln, det kändes nämligen som om hon tänkte göra det.

Visade henne även en kull majsormsägg förra sommaren, och senare bilder på de kläckta ungarna, hann tyvärr göra mig av med dem innan hon hälsade på igen.
#14 - 15 april 2011 17:33
Nja... mina föräldrar är / var ormrädda, men "gillade" därimot spindlar. Tur för mig, som nästan får hjärtsnörp av spindlar... de fick avhysa dem på löpande band, för jag såg spindlar precis överallt.

Orm har jag nog sett skymten av kanske 4-5 gånger i hela mitt liv... och blivet bortryckt från att titta närmre på dessa "farliga" djur. Skulle gärna vilja se/klappa en orm någon gång...

Har alltså inte ärvt ormräddsla av mina föräldrar, men därimot fått spindelskräck (hm??!? Kan jag vara en bortbytting?)...

Så: Fram med fler ormbilder...
#15 - 15 april 2011 17:42
Intressant, har aldrig tänkt på att det kan vara så. För annars så kan ju såna instinkter försvinna efter många generationer, som tex. vissa fiskar tappar instinkten av yngelvårdnad efter många generationer i ett "skyddat och säkert" akvarium där dom slipper vakta ynglena så noga så borde ju dom flesta människorna tappa instinkten att vara rädda för småkryp..

Mvh Simon

det längre tid för en människa att utveckla något nytt eftersom vi är mer "komplicerade" än fiskar...
fisk och fågel är väl det som tar kortast tid på sej att utveckla fram nåt nytt.
människor sitter fortfarande med vidrigt jobbiga visdomständer, som är en "restprodukt" av vad människan var förut... och tro mej, dom där tänderna är inte kul, har 4 stycken som muckar i käften på mej...:p

Men jag vet ju inte om det jag skrev är sant... har bara läst det och kommer inte riktigt ihåg vart heller...
#16 - 15 april 2011 17:50
Så: Fram med fler ormbilder...

Inga vackra naturbilder, men i alla fall ormar :p Ungar från de två kullarna jag fick förra sommaren, och mamma, och pappa orm...
#17 - 15 april 2011 18:00
Ormar skall man väl ha en hälsosam respekt för. Iaf har min fru det men hon kommer ju från Filippinerna där ett misstag med fel orm kan vara ödesdigert.
[:-87]
Men det är inte för inte som många andra arter imiterar ormar för att få respekt - katters väsande och svansföring t ex och fåglar som svanar och kanadagäss försöker detsamma.
#18 - 15 april 2011 18:06
Vackra ormar men blir lite skraj[:o]....tur att de är på bild...[:o]
#19 - 15 april 2011 18:54
Apropå väsande så väsandet som snokhonan körde med var helt otroligt. Lät nästan som en skallerorm. Hon hade förresten precis avslutat ett romantiskt möte med en liten hane som hon särade sig från.
Ungar är som med alla andra djur kul att få. Hade mjölksnokar för längesen och jisses vad söta såna ungar är som pennor i läckra färger.
Kanske slänger in fler bilder då. I år sett som mest på en sväng 20st snokar och 4st huggormar för ett tag sen.
#20 - 15 april 2011 19:07
Ja, mjölksnokar är fina :) Finns en trynsnoksart som har samma färger, den är jag lite sugen på, men den kostar väl ordentligt om man får tag i nå´n. Den vanliga trynsnoken är i alla fall en söt sak med uppnäsa ;) Svagt giftig, men en fridsam typ, vad jag har förstått. Det ska mycket till om den ska bitas, och dessutom lyckas få in nå´t gift, har jag hört (den måste tugga in giftet). Och lyckas den mot förmodan är det som ett bistick eller liknande.
#21 - 15 april 2011 19:49
Huggormen
[ATTACH=CONFIG]44104[/ATTACH]
Snokhonan parar sig och i lite mysko solljus. Solljuset är Gabriel, 8år, som fotat.
[ATTACH=CONFIG]44105[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44107[/ATTACH]
Några olika snokar
[ATTACH=CONFIG]44109[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44110[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44111[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44108[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44106[/ATTACH]
En nässelfjäril slinker med den oxå
[ATTACH=CONFIG]44112[/ATTACH]
#22 - 18 april 2011 01:47
Ingen orm men från samma plats. Blir så enormt glad att redan nu få besök av en så mysig varelse. Satt på en kasse så var nära att följa med in i bilen. Usel skärpa
[ATTACH=CONFIG]44218[/ATTACH]
#23 - 18 april 2011 09:34
Fästingar tycker jag inte om!
#24 - 18 april 2011 09:48
om ni är ormrädda så flytta inte till Canada!
jag såg ett intressant naturprogram för ett tag sedan om ormar. nu på våren så vaknar strumpebandssnoken som lever i Canada. under vintern så har de legat och sovit i hundra-tal på samma plats för att hålla värmen. så nu när det blir varmt kryper de ut för att sola sig och då alla på en gång, och om det finns 300-400 i en håla så förstår ni att det blir många ormar på samma ställe.
#26 - 18 april 2011 09:55
Det vore något att sitta med fika och titta på och skulle nog bli några fotoförsök.
#27 - 18 april 2011 10:15
det här är många ormar!

[video=youtube;ksxrXRtpO6k]
&feature=related[/video]
#28 - 18 april 2011 11:36
Sånt inträffar i Sverige också. Min pappa var elektriker åt Huddinge kommun, och berättade om en gång när de under vintern grävde upp en kabeltrumma, och grävskopan plötsligt var full med hundratals ormar.

Grejen är gissningsvis att det är ganska ont om bra övervintringslokaler (det ska vara frostfritt och med hög luftfuktighet, men får inte översvämmas på våren och måste vara skyddat mot fiender), så hela områdets ormar kan tvingas tränga in sig i samma ide.

Har inga fina foton, men fick i går i alla fall äran att rädda en enorm paddhona från en hårt trafikerad väg.
#29 - 19 april 2011 20:51
Inga ormar men istf att starta ny tråd.
Paddhanar är ju minst sagt pilska såhär på våren. Något som rör sig bara måste kontolleras så inte missar en hona. Ett håvskaft och kärlek vid första rörelsen och såklart napp.
[ATTACH=CONFIG]44260[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44261[/ATTACH]
Släppa taget är ett obekant ord på våren.
Mig lurar man inte. Det är lite mjukt och nästan "fluffigt" som en romstinn hona. Bäst att hålla i för kung och fosterland.
[ATTACH=CONFIG]44262[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44263[/ATTACH]
#30 - 19 april 2011 21:11
sjön som ligger här är värsta padd/grod paradiset, men det är en kraftigt trafikerad väg plus en Järnväg som djuren måste kräla över... har plockat med mej ett gäng paddor från vägarna, dom brukar få lifta några 100 meter i min jackficka:p
#31 - 19 april 2011 21:28
Strumpebandssnokarna som samlas i stora grupper på våren när de kommer ur dvalan är parning om jag inte missminner mig. En massa hanar konkurrerar om några få honor, och så blir det kärlekstrassel, så att säga.
#32 - 19 april 2011 23:12
Vackra bilder allesammans![/QUOTE]
Såg den på TV och försökte få min käre ormrädda mor att titta, men inte fasen gick det nå bra.
eriahl skrev:
Inga ormar men istf att starta ny tråd.

Paddhanar är ju minst sagt pilska såhär på våren. Något som rör sig bara måste kontolleras så inte missar en hona. Ett håvskaft och kärlek vid första rörelsen och såklart napp.

[ATTACH=CONFIG]44260[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44261[/ATTACH]

Släppa taget är ett obekant ord på våren.

Mig lurar man inte. Det är lite mjukt och nästan "fluffigt" som en romstinn hona. Bäst att hålla i för kung och fosterland.

[ATTACH=CONFIG]44262[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44263[/ATTACH]

Haha, vi har got om paddor på tomten, av någon skum anledning. Nu sist skulle en ner i vatten med bilschampoo av någon anledning men jag tog den precis innan hoppet och fyllde en snöskyffel med vatten istället...
#33 - 20 april 2011 06:30
Ni ligger lite före oss med våren :p Men snart är det dags för grodsafari! Missade förra året pga massa jobb :/
#34 - 22 april 2011 18:17
Vi tog en promenix...satte oss i solen vid "stranden" (en gång i tiden var det en badstrand där) och åt lite mysiga mackor, drack kaffe och njöt... sen gick jag ju såklart på "jakt" efter roliga saker att titta på, hittade denna. Det var inte bara vi som åt:p

Tyckte lite synd om paddan som låg där inne... den levde liksom, pep rätt hjälplöst.
[ATTACH=CONFIG]44325[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44326[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44327[/ATTACH]

Sen fick jag med mej ett gäng mygglarver också:)
Det var riktigt populärt i karet...;)
[ATTACH=CONFIG]44328[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44329[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44330[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44331[/ATTACH]
#35 - 22 april 2011 18:44
wow, coolt att du fick se när den åt! lite synd om paddan bara om den levde när den svaldes. :(

med dina bilder på mygglarverna så har du även bekräftat att det var mygglarver jag hittade i vår damm. :) det ska nog uppskattas som frukost i morrgon :D
#36 - 23 april 2011 03:29
Usch och fy vilka hemska bilder. Om man blir uppäten kan det åtminstone vara med huvudet först.
Har en oväntat stor bildbomb av annat snyggt odjur om jag orkar fippla till alla bilderna. Inte nog med deras gift utan en del av dom bits ju för tusan oxå.
#37 - 23 april 2011 06:55
fina bilder ni laggt upp :)
ormar ät fina att titta på på kort men möta dom... njaaaaa......

karrokaja: bilden på paddan när... är den på väg in där eller? allt slem? kmr det från paddan som försöker utsöndra ett sekret så att ormen inte skall käka upp den?
eller vad tror ni?
#38 - 23 april 2011 13:41
goamarie skrev:
fina bilder ni laggt upp :)

ormar ät fina att titta på på kort men möta dom... njaaaaa......

karrokaja: bilden på paddan när... är den på väg in där eller? allt slem? kmr det från paddan som försöker utsöndra ett sekret så att ormen inte skall käka upp den?

eller vad tror ni?

Nej för att vara ärligt... att stå med en kamera i högsta hugg var nog inte speciellt rogivande för ormen...
så det blev en massa slem, Tror faktiskt att ormen började hulka upp paddan pga stressen,så jag lät ormen vara ifred.
Kikade till den efter en kvart typ och då var paddan påväg ner igen och slemmet var borta;)
#39 - 23 april 2011 17:59
Rovdjur brukar väl annars undvika paddor, just på grund av deras giftiga slem, men snokar kanske har hittat ett sätt att ta sig förbi det försvaret.
#40 - 23 april 2011 20:02
haha stackars orm, gillade inte att ha publik hehe

fast jag kan förstå h*n

ja animaniac, jag har för mig att paddor slemmar en massa för att de inte skall bli uppätna. men alla försvar har en akilleshäl juh
#41 - 23 april 2011 20:28
karrokaja skrev:

Tror faktiskt att ormen började hulka upp paddan pga stressen.

ja det har du rätt i. så gott som alla ormar spyr upp sitt byte om dom blir skrämda. dom gör så för att bli lättare och smidigare så att dom kan fly.
jag såg en gång ett klipp på tv:n där det var några turister som hittade en anakonda (jag kommer inte ihåg om det var just den sorten, men det var i alla fall en orm på ca 3 meter) som höll på att svälja en antilop och när den såg turisterna så började den spy upp antilopen och stack iväg när den hade gjort det.
#42 - 25 april 2011 08:09
En del av alla stor salamander hitills i år och några andra odjur. Är uppe i antalet 92st så det är kul att åka och kolla. Var flera runda och fina honor vilket ju är bra
[ATTACH=CONFIG]44397[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44398[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44399[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44401[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44402[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44404[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]44428[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44405[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44406[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44407[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44408[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44409[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44410[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44411[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44412[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44413[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44414[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44415[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44416[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44417[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44430[/ATTACH]Några andra varelser
[ATTACH=CONFIG]44419[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44420[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44421[/ATTACH]
En Ormen som fångat ett gäng precis
[ATTACH=CONFIG]44423[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]44425[/ATTACH]
#43 - 25 april 2011 08:53
Varför dokumenterar du bukmönstren på större vattensalamandrar? Har ni nåt projekt så ni behöver kunna identifiera individerna? Populationsuppskattning via catch/release?
#44 - 25 april 2011 09:56
Bara för min egen skull att lite kul att veta hur många ungefär det finns. Fotar så inte råkar räkna någon flera ggr. Killarna är första gången dom följde med för att titta på salamandrarna så inget projekt av något slag. Visade några bilder bara för att visa så mönstren kan skifta och sen är dom så fina. Det är inte bara en som faktiskt bitits i år. Jag har iaf inte varit med om det tidigare Killarna blev rätt glada när 33st blev "skörden" igår.
#45 - 25 april 2011 10:22
Du skulle kunna få en ganska god uppfattning om hur många större vattensalamandrar där finns totalt genom att göra en ny fångstansträngning och se hur stor proportion av de salamandrar du fångar som är återfångst.[1]

Annons