En liten bäbis :)

#1 - 1 juli 2007 15:06
Har inte skrivit här på ett tag..

Tänkte bara berätta att för ca en vecka sen hittade jag ett Platyyngel på ca 1cm bakom vår bakgrund, :) det gick att vippa lite på bakgrunden utan att gruset eller nåt rubbades, så det var ju bra, men det var lite pillrigt att fånga den i håven iaf, men det gick, vi släppte den ju i på andra sidan, så den har bott med dom andra fiskarna nu,, den är så söt :)

Jag fick ju värsta chocken liksom och utbrast "Va?! det är en fisk bakom bakgrunden! En liten bäbisfisk!" :D

Det var tydligen den enda som klarat sig, vi har inte ens märkt att hon fått ur sig ynglen.. Måste väl vara 1-2 veckor gammal antar jag..

Det där ynglet hade nog kanske råkat flyta över bakgrunden på nåt sätt.. vet inte.. dom är väl inte så små så dom kommer igenom det nätet som sitter på bakgrunderna?

Vår andra Platyhona ser ut som hon ska spricka snart, hon beter sig lite skumt, och jag tror det är dags snart.. men just nu är hon inne i grottan och vår ancistrus Destiny ligger i öppningen.. haha, han vill inte släppa ut henne ser det ut som :D

Fast det finns en till öppning på grottan också :p
Men det ser lite kul ut iaf..

Men ja, hon kanske vill föda där, fast dom föder väl mest ute bland växterna eller nåt tror jag..

Kul är det iaf :) Spännande :)
#2 - 1 juli 2007 20:21
Grattis till ynglet/ynglena. Hoppas att den växer till sig ordentilgt. Förresten hur går det med fantomtetrorna dem lekte väl om jag inte är helt ute och simmar?;)
#3 - 1 juli 2007 21:40
Grattis till ynglet/ynglena. Hoppas att den växer till sig ordentilgt. Förresten hur går det med fantomtetrorna dem lekte väl om jag inte är helt ute och simmar?;)

Tackar, jo, det här ynglet verkar jättepigg och simmar runt och äter och så.. som dom andra :)

Den andra honan tömde ur sig nu ikväll, hon ser mycket smalare ut plötsligt.. men inte en unge syns till.. jag vet inte exakt hur små ynglen är när dom kommer ut men.. ja, jag vet inte. Dom kanske åt upp dom.. eller så hittar vi dom om nån vecka igen.. ingen aning..

Nja, tetrorna hände det inte så mycket mer med.. en stod ju och vaktade en plats typ, men sen hände inget mer.. ägg och sånt får nog inte vara ifred med platys och annat i karet.. men jag ska starta upp ett yngelkar nu i veckorna här :)

Får använda det sen vid behov :)
#4 - 2 juli 2007 12:52
Zirconia skrev:
.. men jag ska starta upp ett yngelkar nu i veckorna här :)

Får använda det sen vid behov :)

Hi hi...och febern blir bara värre och värre framöver, jag lovar dej... ;)
#5 - 2 juli 2007 14:17
Grattis!

Kul att det fungerar bra för dig nu, har ju varit en del strul på vägen.
#6 - 2 juli 2007 14:22
Halvt genomskinliga tegelröda platyyngel med sina stora ögon är verkligen söta!
Vi räddade några från det story stygga ytterfiltret (Tetratec 1200) häromdagen, de bodde på bottnen inne i det mörka filtret en stund, men nu är de räddade och simmar glatt med de andra ynglen :)

Den är verkligen inte yngelsäker den där pumpen, så vi satte på ett skumgummifilter (typ "billi") på insuget så nu är det helsejfat. Tack vare alla växter så får många levandeföderyngel vara i fred i sällskapsakvariet.
#7 - 2 juli 2007 15:19
Jens A. skrev:

Ja, jo, akvariefebern har kommit för längesen ;D Sambon har tittat ut ett Rubin akvarium med möbel han ska ha nu i höst, också runt 115-120liter.. (vi håller oss till den storleken tills vi har ett eget hus sen..)
och jag ska ha nåt snarlikt senare också :)

Nu har jag just silikonat ett av mina små kar.. det blev inte supersnyggt, men ja, förhoppnigsvis tätt, jag vet inte om det var det innan, men det hade stått superlänge, och silikonet inuti det hade lossnat en del osv.. så jag silikonade det i förebyggande syfte nu :)

Haha, men jo, beroendeframkallande är det helt klart :D
#8 - 2 juli 2007 15:36
Grattis!

Kul att det fungerar bra för dig nu, har ju varit en del strul på vägen.

Jo, precis, det känns hur skönt som helst att allt funkar :)
(Förutom en guldancistrus som dog samma dag som vi fick detta yngel, han var troligtvis en svag individ han också, han betedde sig typ som dom andra, inte lika glupsk dock, men ja, låg bara död en kväll :(

Men våra andra 4 mår bara prima.

Här är lilla "Surprise" som h*n kallas :)
http://bp1.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/RoGHPElKzSI/AAAAAAAAEpU/-YeM6TXR2vs/s1600-h/Surprise!.jpg
Fast den där bilden är tagen nästan direkt då vi fått ut henne i akvariet med dom andra fiskarna... Hon var ju rätt skygg då, nu är hon och simmar runt överallt som dom andra :)

http://bp1.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/RokZ2cYVI7I/AAAAAAAAEuk/1r-m2fjh3lE/s1600-h/Jag+silikonar..jpg
Haha, ja, här står jag och silikonar,.. jag ser inte klok ut, men ändå :D Jag skulle inte direkt posera, bara ta en bild till min blogg.. :)
Men ja det är ett ganska litet kar, har 2 andra som också står, men vi räknade att dom är på 30-45 liter eller nåt sånt.. inte så mycket..

Men ja, jag tog detta nu.. :) Det såg bäst ut av dom iaf..
Bilagor:
#9 - 2 juli 2007 16:06
Pazappa skrev:
Halvt genomskinliga tegelröda platyyngel med sina stora ögon är verkligen söta!

Vi räddade några från det story stygga ytterfiltret (Tetratec 1200) häromdagen, de bodde på bottnen inne i det mörka filtret en stund, men nu är de räddade och simmar glatt med de andra ynglen :)

Den är verkligen inte yngelsäker den där pumpen, så vi satte på ett skumgummifilter (typ "billi") på insuget så nu är det helsejfat. Tack vare alla växter så får många levandeföderyngel vara i fred i sällskapsakvariet.

Ja, vi har rätt mycket växter som spridit sig och buskat till sig ordentligt, så jag tycker dom vore bra, men det verkar inte som så :-/
#10 - 2 juli 2007 16:10
Undrar lite också,.. till detta lilla kar, jag har haft 2 tillhörande täckskivor till det men dom har försvunnit.. behövs täckglas? Om man håller akvariet borta från katter osv.. :)

Sen undrar jag, såna yngelkassar var väl inte bra, men det fanns ju nån box, som en låda med springor i botten och man hängde den på kanten på karet så när honan födde trillade ungarna igenom springorna och blev inte uppätna.

Var hittar man såna boxar? och framför allt funkar dom bra?
#11 - 5 juli 2007 00:29
Jens A. skrev:

vet jag ingenting om, alls.
#12 - 6 juli 2007 13:38
Idag hittade vi ett yngel troligen från den honan som födde dom i söndags, men vi såg bara ett enda yngel idag, vårt yngelkar är inte klart, ska fixa sand och så imorgon, det har haft vatten i sig 2 dagar nu iaf och läcker inte.

Så det är ju bra, men nu bor lilla lilla lilla ynglet i en bunke bara.. men ja, imorgon ska vi fixa ordning det andra och fylla med vatten från vårt stora.

Men vi har ingen pump just nu i yngelkaret, går det att göra vattenbyte 1gång/dag eller så för att ge mer syre?
#13 - 6 juli 2007 21:40
Zirconia skrev:
Idag hittade vi ett yngel troligen från den honan som födde dom i söndags, men vi såg bara ett enda yngel idag, vårt yngelkar är inte klart, ska fixa sand och så imorgon, det har haft vatten i sig 2 dagar nu iaf och läcker inte.

Så det är ju bra, men nu bor lilla lilla lilla ynglet i en bunke bara.. men ja, imorgon ska vi fixa ordning det andra och fylla med vatten från vårt stora.

Men vi har ingen pump just nu i yngelkaret, går det att göra vattenbyte 1gång/dag eller så för att ge mer syre?

Det borde fungera. Framförallt om vattnet är rätt grunt, så att vattenytan är stor i förhållande till vattenmängden. Men det är lättare med en simpel luftpump, slang och bubbelsten. Klart värt pengarna.
#14 - 6 juli 2007 22:01
Jens A. skrev:
Det borde fungera. Framförallt om vattnet är rätt grunt, så att vattenytan är stor i förhållande till vattenmängden. Men det är lättare med en simpel luftpump, slang och bubbelsten. Klart värt pengarna.

Jo, ska köpa en pump, har hittat en begagnad iaf, men ja, annars funderade jag på en Aquael Fan Plus Mini, men kostade den typ över 300 för den där minsta på Arken, medans en Fan Plus 1 som är lite bättre kostade typ 150 på PWSS.. Fan Plus 3:an gick nästan på 600 på Arken..

Så vi ville hellre beställa en iaf.. :-/

Men jag har hittat en begagnad nu iaf, så det blir nog bra, får väl hem den till veckan iaf..

Okej, så i yngelkaret sen så kan vi ha en låg nivå vatten och så är det ju en stor yta för det där lilla ynglet, så det kanske går bra nån dag iaf?

Men vad menade du med slang och bubbelsten? :confused:

Fast ja, det är klart, kanske dumt med en sån insugspump grej i ett yngelkar med så små yngel.. [:-5]

Hmm, då lär dom sugas in ju.. :(

Kan man göra nåt åt det?

Ja, jag läste här ovan om att ha skumgummifilter typ, men ja, vi får kolla upp nån lösning..
#15 - 6 juli 2007 22:36
En så'n här
http://www.pwss.se/product.php?productid=3219&cat=582&page=1

och en så'n här:
http://www.pwss.se/product.php?productid=1870&cat=14&page=1

Och en slang emellan. Kan inte bli mycket enklare. :)

Det sätter cirkulation på vattnet, så att syret löser sig i det. Tänk dock på att du inte får någon som helst rening eller någon kvävecykel när du avänder bara en bubbelsten.

Om du vill, kan du använda ett gammaldags hederligt triangelformat luftdrivet filter (om de fortfarande finns). Annars finns en modernare variant på det här:
http://www.pwss.se/product.php?productid=4382&cat=833&page=1

eller här:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hoernfilter-p-1117?osCsid=8e7e7b183aa884f626b0f2994f288604

Då har du även lite rening i akvariet. :)
#16 - 6 juli 2007 22:38
Ah, och är du rädd att ynglen sugs in i pumpen, trä en nylonstrumpa över. Det gör räkodlarna härinne, har jag för mej.
#17 - 6 juli 2007 22:42
Jens A. skrev:
En så'n här

http://www.pwss.se/product.php?productid=3219&cat=582&page=1

och en så'n här:

http://www.pwss.se/product.php?productid=1870&cat=14&page=1

Och en slang emellan. Kan inte bli mycket enklare. :)

Det sätter cirkulation på vattnet, så att syret löser sig i det. Tänk dock på att du inte får någon som helst rening eller någon kvävecykel när du avänder bara en bubbelsten.

Om du vill, kan du använda ett gammaldags hederligt triangelformat luftdrivet filter (om de fortfarande finns). Annars finns en modernare variant på det här:

http://www.pwss.se/product.php?productid=4382&cat=833&page=1

eller här:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hoernfilter-p-1117?osCsid=8e7e7b183aa884f626b0f2994f288604

Då har du även lite rening i akvariet. :)

Aha, ja, det fanns en hel del då.. :) jag har bara erfarenhet av såna vanliga filterpumpar inuti liksom.. därför tänkte jag mest bara på såna, men ja, det kanske inte krävs så mycket när det är mest till yngel.. men jag kör väl på den jag köpt nu,
men ja, tack för tipset, en nylonstrumpa får det nog bli.. hur fäster man den? tror du man kan fästa den med såna buntband i plast, eller silikona fast det?
Fast det blir kanske äckligt efter ett tag.. :rolleyes:

Då får man väl byta kanske.. vi får se vad vi hittar på.

Tack så hemskt mycket för alla länkar :)
#18 - 6 juli 2007 22:51
Klipp av en strumpa och lägg pumpen i den, sno gummiband runt hela klabbet för att hålla ihop det.

Men kläggigt blir det, allt finmaterial sätter i de fina maskorna.
#19 - 6 juli 2007 23:01
Ah, ja, det lät ju smidigast. men jo, jag kan tänka mig att det blir kläggigt.. men ja, man får väl byta med jämna mellanrum.. :)

Nu ska jag gå till sängs och sova, ska pyssla med yngelakvariet imorgon iaf.. Alltid kul att inreda lite nytt :)

Tack för alla svaren! :D
#20 - 6 juli 2007 23:08
Slafdags här också. Eller kanske inte. Har semester! :D
#21 - 6 juli 2007 23:11
Jens A. skrev:
Slafdags här också. Eller kanske inte. Har semester! :D

Okej, ja, det är ju skönt det med semester, då kan man unna sig att vara lite nattuggla.. :D
#22 - 10 juli 2007 15:46
Nu har vi fått hem pumpen, vi lät den blåsa igenom på full styrka i en hink först, den hade legat några månader oanvänd, filtret såg okej och rent ut iaf..

Vi har den på lägsta nu, den suger inte så farligt så ynglen flyger in i den, dom simmar på bra själva nu också, det är ca 14st eller mer som lever iaf, går inte riktigt att räkna dom, men ca 14..

Dom simmar runt och verkar pigga på alla sätt :)

Jättekul att få yngel och så :)

Yngelkaret verkar okej också, en hel del växter och vi tog ju akvarievatten från andra akvariet + vanligt kallt + aquatan och så kramade vi ur filtret från pumpen i det andra akvariet så allt slam och skit kom i detta yngelkar.. vi gjorde ju det i lördags då vi startade upp det, "slammet" lär väl försvinna från botten sen (vi har blästersand) när balansen skapas och det bryts ner sen..
Så blir det väl snyggare :)

Annons