Måste tacka er alla först för att ni svarade, kul.
Men har man svarat på en amatörs frågor kommer det alltid flera:D
1. Kan jag använda knytnäve stora stenar från trädgården, tvätta o koka dom?
2. vilka fiskar/räkor tror ni skulle passa bäst/ enklast att ha??
3. Tempratur på vatten/syre i vatten/ mat (det vore ju synd om dom, om dom bara får leguanskit att äta:d)
Har ni ideer får ni gärna berätta för mej, även sådant som är lågskolenivå.
Måste jag stänga av UV filtret för att fiskar/räkor ska klara sej?????
MWh Peter
ps. jag har läst att små leguaner äter animalisk föda, men jag är amatör på leguaner med så jag vet inte hur det förhåller sej, våran får bara färka grönsaker o frukt.
Stenar går mestadels bra att använda, om det inte blänker eller ser konstigt ut på dem så är det bara köra. Att ta en bild på stenen och rådgöra här på zoopet är inte dåligt heller :)
Körsbärsräkor är lättskötta och föröka sig som tusan, vore kul att se hela din damm fylld med sådana och sen när leguanen skiter så neutraliserar dem bajset på någon halvtimma! :p
Räkor klarar sig bra med de 25 grader du har i vattnet, dock är de ju väääldigt små varelser så du måste räksäkra ditt filter på något sätt. Finns räkpellets att köpa som räcker väldigt länge som du kan komplettera med.
Jag vet att många i dammar kör med UV-filter, och jag tror inte de tar skada av det. Dock har jag ingen aning om räkor, någon annan får svara här :)
MVH Johan