En konstig tom födsel!

#1 - 21 mars 2006 15:17
Min enormt stora korallplatyhona som sedan länge gått utan herrsällskap blev plötsligt enormt tjock. Trodde tillochmed att hon skulle dö. Igår såg jag att hon släppte tre obefruktade och helt genomskinliga romkorn. De andra fiskarna stressade henne genom att jaga efter henne. Fångade och satte henne ensam i ett kar och där släppte hon trettiotalet ägg till. Självklart var de obefruktade, som jag sa, men jag undrar bara varför hon överhuvud taget släpper obefruktad rom??? Har odlat mängder med levandefödare men aldrig sett det här förrut. Är det någon som sett nått liknande??
#2 - 21 mars 2006 17:53
Hennes hanne kanske dog plötsligt? Så att hon redan börjat producera ägg men det fanns ingen som kunde befrukta dem. Dom har ju förrådsbefruktning, men hon kanske inte hade det när hon ändå hade "tillgång" till en hanne.... annars har jag ingen aning. Sen verkar det ju dumt att hennes kropp lagt energi på att göda obefruktade ägg.
#3 - 21 mars 2006 18:42
Hennes sista kull var för sju månader sedan. Efter det har hon inte varit i närheten av en platy-hanne. I hennes kar går pilska Endlers-hannar, möjligtvis att hon blivit triggat av dom. Men jag vet inte, tydligen har dom inte kunna befrukta henne som tur är...
Jag tog bort henne ur "avelsprogrammet" eftersom hon blev så VÄLDIGT stor om magen, och ynglandet tog alltid hårt på henne, så hon fick bli en glad pensionär....men hon kanske borde få träffa en platyhanne igen...om hon nu så gärna vill...
#4 - 21 mars 2006 20:15
[COLOR=darkorange][COLOR=seagreen]Det lät knepigt :confused: ... Ja, hon kanke vill ha en hanne [:X]. Eller så gjorde hon ett tappert sista försök att föra sina gener vidare... :p[/COLOR] [/COLOR]

Annons