En idé till artbeskrivningarna

#1 - 21 april 2005 13:54
Vet inte om detta någon gång har tagits upp (hittade inga trådar dock), i så fall vill jag iaf instämma attt jag också tycker det är en bra idé! :)

Sitter för tillfället och planerar lite invånare i mitt malawikar. Och nu får jag göra som så att de arter jag hittar som jag tycker är intressanta får jag skriva ner namn + de viktigaste om dem (foder, kompisar, icke kompisar, revir, m.m. , m.m.) på ett papper vid sidan om. Kom då att tänka på något som man kan göra på en del köpsajter, nämligen att lägga intressanta artiklar i en "jämför lista" där man kan samla på sig ett gäng artiklar och sedan få upp de på en sida tillsammans med tekniska fakta och dylikt.

Tänk att kunna göra det med fiskar eller växter här på zoopet, då hade man kunna befolka sitt framtida kar virtuellt och sedan snabbt och enkelt kolla så att alla krav osv överensstämmer med varandra.

Jag förstår om det är ett ganska stort projekt att ordna, men det kanske kan vara en framtida idé om man vill fortsätta utveckla sidan i samma positiva riktning. Kanske ytterligare en Gold förmån?

/Kalle
#2 - 21 april 2005 13:55
Det vore verkligen kanon! [:-106]
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 21 april 2005 14:04
Tror upprijtigt sagt att det är omöjligt att genomföra något sådant eftersom det finns så oerhört många faktorer att ta hänsyn till - speciellt detta med "kompisar" eftersom det finns så många faktorer att ta hänsyn till.

Till exempel kan ju fisk A passa ihop med fisk B och C, men fisk B och C passar sedan inte ihop osv.
Skulle tro att det skulle tar gott och väl en timme att gå igenom lämpliga "kompisar" och "olämpliga kompisar" för varje arbeskrivning på Zoopet vilket bara det innebär heltidsarbete för en person i ett halvår.
#4 - 21 april 2005 14:10
[QUOTE=Kjell Fohrman]Tror upprijtigt sagt att det är omöjligt att genomföra något sådant eftersom det finns så oerhört många faktorer att ta hänsyn till - speciellt detta med "kompisar" eftersom det finns så många faktorer att ta hänsyn till.

Till exempel kan ju fisk A passa ihop med fisk B och C, men fisk B och C passar sedan inte ihop osv.
Skulle tro att det skulle tar gott och väl en timme att gå igenom lämpliga "kompisar" och "olämpliga kompisar" för varje arbeskrivning på Zoopet vilket bara det innebär heltidsarbete för en person i ett halvår.[/QUOTE]

Nä det var kanske inte riktigt så jag menade, menade mer att kunna samla länkar till + miniatyrbilder av arterna + kanske grundkraven (pH, temp, akvariestorlek,m.m.), på en sida.

Med "kompisar" menade jag mer om de går ihop med mindre fiskar eller är aggresiva, men den faktan finns ju redan i artbeskrivningarna, och går i så fall att nå via en länk till "hela" beskrivningen.

Alltså ingen mer information behövs, bara ett ställe att samla just de arter man är intresserad av för tillfället.

Sen får man själv avgöra om man har fått ihop en bra "mix".

/Kalle

Annons