[QUOTE=Patrik_växjö]Det där med vad en fisk "behöver" går ju att diskutera. Det är ju inte direkt så att fiskarna räknar hur många liter vatten de har per individ. Finns dom som haft 20talet praktbotior i 150 liter å alla har varit hur fina som helst utan minsta tecken på vantrivsel.[/QUOTE]
Jag tror inte heller att fiskarna räknar antalet liter (liter är fö en måttenhet och därför en abstraktion som bara betyder nånting för människor som lärt sig att applicera denna abstraktion till den verkliga världen). Det skulle förresten inte heller du och jag göra i fall vi fick leva i ett begränsat utrymme. Ett utrymme UPPLEVS som rymligt eller trångt utan att man behöver räkna meter. Fiskar behöver är ett visst livsutrymme, beroende på den egna kroppstorleken, hur aktiva eller lugna de är, mm.
Att fiskar äter och ser fina ut behöver inte nödvändigtvis innebära att de har ett rikt liv och att de är lyckliga fiskar. En gång i tiden trodde man märkligt nog att det enda som djur behövde var mat och vatten. Nu har man förstått att även djur som tillhör andra arter än vår egen behöver sånt som gör livet värt att leva. Saker som gör livet meningsfullt för djur som lever i fångenskap kallas för berikning. Ett varierande livsutrymme krävs för för att djurindivider ska må bra beroende på art, ålder, kön, mm.
Givetvis är det svårt för oss människor att veta *exakt* hur många liter en fisk behöver (det beror även på hur akvariet är inrett). Men genom att studera de olika arternas vanor och beteenden kan man dra ungefärliga slutsatser. Det är möjligt att man tror fel ibland, men i såna fall tror jag att man kommer att upptäcka att de behöver större snarare än mindre utrymme.
Problemet ligger hos butikerna. Varflr har man inte infoblad etc vid karen som berättar att man inte kan ha hur mycke fisk som helst i ett kar osv..? Det hade jag kallat seriös handlare..
Jag håller med dig om att butikerna bär ett stort ansvar. Tyvärr är deras kunskaper ofta väldigt begränsade och de gör och säger själva en massa fel (hur många gånger har man t ex inte sett pansarmalar i akvarier med grovt grus i akvarieaffärer?).
Själv anser jag att det borde ställas mycket högre krav på folk som jobbar i djuraffärer. De borde t ex behöva gå nån form av utbildning (möjligtvis en internutbildning) och förses med information om de olika arterna, framtagen av etologer. Det borde även vara lag på att djuraffärer måste förse sina kunder med information om de olika arterna som de tar med sig hem. Ingen säljer videokameror utan medföljande instruktionsfolder. Varför får man sälja levande varelser (som är mycket mer komplexa än videokameror) helt utan skriftliga intruktioner?