En i min klass, hennes akvaire.

#1 - 17 mars 2005 20:16
Hon har ett 60 liters med en scalare, två slöjstjärtar, en molly, en ancistrus, två guppy och fyra andra fiskar som hon inte vet vad dom heter. Hon hade fler innan men dom dog i strömavbrottet vid stormen. Vet inte vad hon har för teknik. Vad säger ni om det ?
#2 - 17 mars 2005 20:38
stackars fiskar.
#3 - 17 mars 2005 20:44
Usch, ja, det håller jag med om. Stackars!!
Får dom ens plats att röra sig?
Det är hemskt hur man hör ibland när man står på zoo'n och dom i butiken pladdrar på om nåt dom (uppenbarligen) inte vet något om.
"Javisst kan du lägga i fiskar direkt när du hällt i vattnet, se bara till att du har rätt temperatur, hur många vill du köpa idag? Ska vi börja med 10 neontetra och 3 scalare?
Nä, jag tycker du ska säga till denna människa att sälja av många fiskar, börja med scalare som ska ha MINST 100 liter för att kunna röra sig. Det är DJURPLÅGERI!!!
#4 - 19 mars 2005 07:26
[QUOTE=Mazi]Hon har ett 60 liters med en scalare, två slöjstjärtar, en molly, en ancistrus, två guppy och fyra andra fiskar som hon inte vet vad dom heter. Hon hade fler innan men dom dog i strömavbrottet vid stormen. Vet inte vad hon har för teknik. Vad säger ni om det ?[/QUOTE]

Jag säger att det är ett vanligt "folkkar" eller vad det skall kallas. Samma fel varje gång...
#5 - 19 mars 2005 08:01
Jo det är inget bra alternativ. Vi får väl hoppas att slöjstjärtarna är jättesmå än så länge för då är det inte så allvarligt (ännu). Sedan kan man fundera på vad de fyra andra är för något och hur stor ancistrusen är (vill inte veta)
#6 - 21 mars 2005 18:22
Vill gärna ha fler kommentarer, ska visa henne detta sen...

MVH Max
#7 - 21 mars 2005 18:56
tja.. vi kan ta det bit för bit.

scalaren: den kommer må skit i det där karet (ursäkta uttrycket) en scalar blir 40 cm hög.. hon ska inte tro att hennes är en dvärgart.. det är den Inte... den kanske inte växer.. men då beror det på att den sjukligt stannat i växten.. dok kommer den sakta men säkert växa... en scalar ska ha 275 liter vatten!

slöjstjärtarna blir 25 cm styck och ska ha minst 50 liter var! de ska Aldrig hållas i akvarium eller skål under 100 liter...

man ska ALDRIG hålla en fisk man inte vet vad den heter... den får knappast rätt skötsel eller foder..

slöjstjärtarna kommer att dö i förtid.. det kan jag garantera redan nu.
Scalaren vill ha minimum 23 grader varmt... slöjstjärten vill ha tempen på tjugo...

"men min förra levde fem år" har man hört ett par gånger... det är väll att stoltsera med om man är ovetande... 20-25 år är mer normalt och världens älsta guldfisk blev 43 år gammal.
#8 - 21 mars 2005 19:35
Tack, hoppas hon fattar nu! Hon trodde inte på mig "Men hon i affären sa att det gick". Jag sa att dom vill ju bara sälja, men hon tror nog inte på mig. Sen har jag en tjej som har en skål på ca 10 liter med 4 slöjstjärtar utan pump eller nåt. Sen har jag en kille i klassen hans föräldrar har 2 skålar en på 10 liter en på kanske 2 liter. I den stora har dom 4 slöjstjärtar och i den lilla har dom 2 slöjstjärtar. Usch... jag säger åt dom men ingen tror på mig "Dom i affären sa......."

MVH Max
#9 - 21 mars 2005 19:45
2 slöjstjärtar I EN SKÅL PÅ 2 LITER!?!??!?!?!?!
#10 - 21 mars 2005 19:47
glad.. jag har sett fyra små slöjisar i samma typ av liten skål.. jag är inte chockad.. bara förkrossad...
#11 - 22 mars 2005 00:55
[QUOTE=Mazi]Tack, hoppas hon fattar nu! Hon trodde inte på mig "Men hon i affären sa att det gick". Jag sa att dom vill ju bara sälja, men hon tror nog inte på mig. Sen har jag en tjej som har en skål på ca 10 liter med 4 slöjstjärtar utan pump eller nåt. Sen har jag en kille i klassen hans föräldrar har 2 skålar en på 10 liter en på kanske 2 liter. I den stora har dom 4 slöjstjärtar och i den lilla har dom 2 slöjstjärtar. Usch... jag säger åt dom men ingen tror på mig "Dom i affären sa......."

MVH Max[/QUOTE]

Kan man inte stänga de i affären i en trång hiss med dålig ventilation tillsammans med 10 människor till för resten av deras liv?

Scalare behöver *minst* 275 liter
Guldfiskar: minst 250 liter
Black molly: minst 70 liter
Segelfensmolly: minst 100 liter
Ancistrus: minst 120 liter.

I hennes akvarium skulle jag rekommendera endlers guppy (mindre, finare och friskare än vanliga guppy), en kampfisk, eller ett par penang-betta (aldrig två hanar), 3 st algätade räkor (väldigt coola).

Lycka till!
#12 - 22 mars 2005 20:14
[QUOTE=Triana]tja.. vi kan ta det bit för bit.

scalaren: den kommer må skit i det där karet (ursäkta uttrycket) en scalar blir 40 cm hög.. hon ska inte tro att hennes är en dvärgart.. det är den Inte... den kanske inte växer.. men då beror det på att den sjukligt stannat i växten.. dok kommer den sakta men säkert växa... en scalar ska ha 275 liter vatten!

slöjstjärtarna blir 25 cm styck och ska ha minst 50 liter var! de ska Aldrig hållas i akvarium eller skål under 100 liter...

man ska ALDRIG hålla en fisk man inte vet vad den heter... den får knappast rätt skötsel eller foder..

slöjstjärtarna kommer att dö i förtid.. det kan jag garantera redan nu.
Scalaren vill ha minimum 23 grader varmt... slöjstjärten vill ha tempen på tjugo...

"men min förra levde fem år" har man hört ett par gånger... det är väll att stoltsera med om man är ovetande... 20-25 år är mer normalt och världens älsta guldfisk blev 43 år gammal.[/QUOTE]

Ursäkta mig, jag håller med dig i sak. Men jag har då aldrig sett en Scalare som har blivit 40 cm hög ! Jag har aldrig heller sett en slöjstjärt på 25 cm !

Möjligtvis i naturen !

Mvh/Janne
#13 - 22 mars 2005 20:33
[QUOTE=jannemannen]Ursäkta mig, jag håller med dig i sak. Men jag har då aldrig sett en Scalare som har blivit 40 cm hög ! Jag har aldrig heller sett en slöjstjärt på 25 cm ![/QUOTE]

Slöjstärtar är vanskapta guldfiskar och guldfiskar kan bli hela 45 cm långa i naturen. I akvarium ca 30 cm. Slöjtjärtar blir inte lika stora, men nästan.

Att man inte ofta ser 30 cm långa guldfiskar beror på att de oftatst får leva i grymt underdimentionerade akvarier och brukar inte heller bli så gamla. Detta är även fallet med slöjstjärtar. Därför har du aldrig sett en 25 cm lång slöjstjärt.
#14 - 23 mars 2005 05:01
[QUOTE=batski]

Scalare behöver *minst* 275 liter
Guldfiskar: minst 250 liter
Black molly: minst 70 liter
Segelfensmolly: minst 100 liter
Ancistrus: minst 120 liter.

Lycka till![/QUOTE]

Det där med vad en fisk "behöver" går ju att diskutera. Det är ju inte direkt så att fiskarna räknar hur många liter vatten de har per individ. Finns dom som haft 20talet praktbotior i 150 liter å alla har varit hur fina som helst utan minsta tecken på vantrivsel.

Problemet ligger hos butikerna. Varflr har man inte infoblad etc vid karen som berättar att man inte kan ha hur mycke fisk som helst i ett kar osv..? Det hade jag kallat seriös handlare..
#15 - 23 mars 2005 07:06
det står i lagen att de Ska ha information på varje kar... med bild osv.. men det är få som följer det... kan man säga till om.. följer de inte det kan man faktiskt anmäla det.
#16 - 23 mars 2005 08:44
[QUOTE=jannemannen]Ursäkta mig, jag håller med dig i sak. Men jag har då aldrig sett en Scalare som har blivit 40 cm hög ! Jag har aldrig heller sett en slöjstjärt på 25 cm !

Möjligtvis i naturen !

Mvh/Janne[/QUOTE]

Kanske är just anledningen att riktigt stora slöjstjärtar och skalarer är en ovanlig syn att dessa fiskar så sällan får rejäla akvarier?
Jag hade en slöjstjärt som jag "räddade" från en burk som rymda omkring en liter (men affären sålde ju det som ett bra akvarium) och bara av att bo tillfälligtvis i mitt 60 l blev den stackars fisken dubbelt så stor på väldigt kort tid efter att ha stårr stilla i växten under ett år.
#17 - 23 mars 2005 09:02
[QUOTE=Patrik_växjö]Det där med vad en fisk "behöver" går ju att diskutera. Det är ju inte direkt så att fiskarna räknar hur många liter vatten de har per individ. Finns dom som haft 20talet praktbotior i 150 liter å alla har varit hur fina som helst utan minsta tecken på vantrivsel.[/QUOTE]

Jag tror inte heller att fiskarna räknar antalet liter (liter är fö en måttenhet och därför en abstraktion som bara betyder nånting för människor som lärt sig att applicera denna abstraktion till den verkliga världen). Det skulle förresten inte heller du och jag göra i fall vi fick leva i ett begränsat utrymme. Ett utrymme UPPLEVS som rymligt eller trångt utan att man behöver räkna meter. Fiskar behöver är ett visst livsutrymme, beroende på den egna kroppstorleken, hur aktiva eller lugna de är, mm.

Att fiskar äter och ser fina ut behöver inte nödvändigtvis innebära att de har ett rikt liv och att de är lyckliga fiskar. En gång i tiden trodde man märkligt nog att det enda som djur behövde var mat och vatten. Nu har man förstått att även djur som tillhör andra arter än vår egen behöver sånt som gör livet värt att leva. Saker som gör livet meningsfullt för djur som lever i fångenskap kallas för berikning. Ett varierande livsutrymme krävs för för att djurindivider ska må bra beroende på art, ålder, kön, mm.

Givetvis är det svårt för oss människor att veta *exakt* hur många liter en fisk behöver (det beror även på hur akvariet är inrett). Men genom att studera de olika arternas vanor och beteenden kan man dra ungefärliga slutsatser. Det är möjligt att man tror fel ibland, men i såna fall tror jag att man kommer att upptäcka att de behöver större snarare än mindre utrymme.

Problemet ligger hos butikerna. Varflr har man inte infoblad etc vid karen som berättar att man inte kan ha hur mycke fisk som helst i ett kar osv..? Det hade jag kallat seriös handlare..

Jag håller med dig om att butikerna bär ett stort ansvar. Tyvärr är deras kunskaper ofta väldigt begränsade och de gör och säger själva en massa fel (hur många gånger har man t ex inte sett pansarmalar i akvarier med grovt grus i akvarieaffärer?).

Själv anser jag att det borde ställas mycket högre krav på folk som jobbar i djuraffärer. De borde t ex behöva gå nån form av utbildning (möjligtvis en internutbildning) och förses med information om de olika arterna, framtagen av etologer. Det borde även vara lag på att djuraffärer måste förse sina kunder med information om de olika arterna som de tar med sig hem. Ingen säljer videokameror utan medföljande instruktionsfolder. Varför får man sälja levande varelser (som är mycket mer komplexa än videokameror) helt utan skriftliga intruktioner?
#18 - 23 mars 2005 13:00
Du köper väl inte en kamera om det inte finns en instruktionsbok.
Köper du fiskar utan att fråga vad det är för fisk eller hur den sköts?
#19 - 23 mars 2005 13:15
[QUOTE=Kramfors]Du köper väl inte en kamera om det inte finns en instruktionsbok.
Köper du fiskar utan att fråga vad det är för fisk eller hur den sköts?[/QUOTE]

Nope! Absolut inte. Men det är inte heller nånting jag måste oroa mig för, eftersom instruktionskok alltid finns med. Och det är just det jag menar. Det borde vara ännu mer självklart när det rör sig om levande varelser.

Därför anser jag att det borde vara krav på att folk som jobbar i akvariebutik måste ha den kunskapen som behövs för att kunna informera sina kunder ordentligt.
#20 - 23 mars 2005 19:33
håller med batski
#21 - 23 mars 2005 20:03
det jobbiga är att det finns lag på att de ska bifoga information.. det gör de med de flesta djur utom just fiskar.. ofta är infot ofullständigt men alltid när jag köpt annat än fiskar, tex ödlor, eremikräftor osv så får jag minst ett papper med info.. och talar men i skolan verkar folk ha inställningen att "de är ju bara fiskar, de känner inte smärta och anpassar sig efter akvariet"
#22 - 23 mars 2005 20:25
Här finns ett utdrag vad gäller SJVFS 2003:24 BESTÄMMELSER OM SKYLDIGHET FÖR DEN SOM SÄLJER SÄLLSKAPSDJUR ATT LÄMNA INFORMATION
OM DJURETS SKÖTSEL
http://www.kramforskoi.com/sjfs.htm
#23 - 24 mars 2005 05:02
[QUOTE=Kramfors]Du köper väl inte en kamera om det inte finns en instruktionsbok.
Köper du fiskar utan att fråga vad det är för fisk eller hur den sköts?[/QUOTE]

"Vanligt folk" som ska köpa en söt fisk till dottern skiter i vad det e för fisk, bara den är söt så får den komma från vart som helst i världen, bete sig hur som helst etc.

Jag som mer sällar mig till hobbyakvarieterna vet vika fiskar jag vill ha innan jag letar efter den i butiker....
#24 - 24 mars 2005 06:25
""Vanligt folk" som ska köpa en söt fisk till dottern skiter i vad det e för fisk"
Ja Patrik du har rätt.
#25 - 24 mars 2005 08:42
[QUOTE=Patrik_växjö]
"Vanligt folk" som ska köpa en söt fisk till dottern skiter i vad det e för fisk, bara den är söt så får den komma från vart som helst i världen, bete sig hur som helst etc.

Tyvärr! Men det innebär inte att det är nånting bra. Eller att de som jobbar med djuren ska rätta sig efter en sån nonchalant attityd.
#26 - 24 mars 2005 14:23
4 st läste länken http://www.kramforskoi.com/sjfs.htm av 486 st besökare på klubbsidan den 23-3.
inte direkt något större intresse.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 24 mars 2005 14:38
[QUOTE=Kramfors]4 st läste länken http://www.kramforskoi.com/sjfs.htm av 486 st besökare på klubbsidan den 23-3.
inte direkt något större intresse.[/QUOTE]
Man får väl hoppas att de läst Zoopetartikeln i ämnet istället ;)

Jag skrev för övrigt NCS remissvar på Djurskyddsmyndighetens nya förslag för djurhållning där de endast tar upp om att "Guldfiskskålar" skall förbjudas - inget annat.
NCS motsatte sig självklart inte detta men pekade på att det viktigaste inte var formen på akvariet utan att alla fiskar ställer olika krav utifrån sina förutsättningar. Det viktigaste var därför att det finns adekvat information för alla fiskar uppsatta i affären (viktigare än att det skickas med).
#28 - 24 mars 2005 16:39
Jag tvivla att det är något större intresse, men jag ska lägga ut en länk till zoopets artikel.
#29 - 24 mars 2005 23:00
håller med dom flesta inläggen,,,,skulle själv alldrig stoppa en fisk i ett förlitet kar elr i fel miljö...men det hemska i allt e väll endå att vi måste tacka "suck det känns fel å säga så" alla okuningt folk som köper fel fisk å stoppar e fel kar å miljöer.menar vad e det fisk odlare o zooaffärena lever på.tänk vilka priser det skulle vara utan dom som skiter i hur fiskarna mår.........."hoppas ni förstår hur jag menar"
#30 - 25 mars 2005 11:31
hmm.. kramfors.. jag har läst.. hade läst det förr också dock
#31 - 25 mars 2005 11:54
Senaste dygnet var det 13 st besökare som kom från länken på zoopets forum.

Annons