En Grov träd bit ?

#1 - 31 augusti 2004 10:33
Hejsan
Igår fick jag av min kära far en grov kvist från ett träd.
Kvisten har legat ute i flera år har har blivit jätte fint till mitt akvarium. Men kan man verkligen kasta ner en kvist i akvariumet utan att något händer ?

Jag vet att man ska lägga ner kvisten i vatten och tömma skräpet från den och fylla på vatten igen och upprepa tömningen tills vattnet är klart i hinken av kvisten.
Men jag tvivlar på att man kan nästan ta vilket trädgrenar eller kvistar som helst för att dekorera akvariumet eller ???

Ska jag våga kasta ner kvisten ?
#2 - 31 augusti 2004 10:59
Ja helst bör du ju veta vad det är du slänger ned. Om det kvist från ett lövträd eller barrträd tex...
#3 - 31 augusti 2004 11:07
Hey
Okej men om det är vi säger barrträd eller lövträd... vad kan man då slänga ner barr eller lövträdet ?
#4 - 31 augusti 2004 11:48
Torra döda grenar från lövträd så som tex Al, Ek och Bok funkar utmärkt i akvariet.

Grenar från barrträd skall man absolut INTE använda. De innehåller terpentin och förgiftar vattnet.

Jag brukar göra så att jag stoppar ner grenen som jag vill använda i en balja och häller höver hett vatten. Byter vatten några gånger fram till dess att grenen har sugit åt sig så pass mycket vatten att den inte flyter (kan ta lång tid). Då brukar den inte heller färga vattnet så mycket.

//Annika
#5 - 1 september 2004 01:06
Grenar som legat länge i vatten ute i naturen (dvs några år) kan användas i akvarium. Behandla bara med kokande vatten så att ev mindre djur och parasiter försvinner. Har grenen legat i vatten eller myr en längre tid (dvs några år), spelar det inte någor roll vad det är för ved. Barrträd eller lövträd fungerar bägge två.

Annons