En god moder läser sagor för barnen...

#1 - 22 april 2006 18:27
men medan jag praktiserade just detta, slukade vår Molly alla sina nyfödda. 13-14 närmare bestämt. Hon var i en sån här liten yngelbur, fast jag hade tagit bort bottengallret eftersom jag läst att det hindrar ynglen för att komma upp till ytan. Kommer inte ihåg varför men det var nåt med att de måste få luft i simblåsorna.
Det fanns lite javamossa som jag tyckte skyddade ynglen lite. När det närmade sig för mina egna yngel att lägga sig, såg det ut som det skulle komma ännu fler så jag tänkte att jag flyttar ut Molly senare.
Nåväl. En halvtimme senare var Molly lika tjock som förut och inte ett spår efter yngel fanns.
Hur ska jag förklara detta för mina barn imorgon?! Dom såg ju med egna ögon hur det poppade söta små fiskar ur magen. Fan ta den bitchen!
#2 - 22 april 2006 18:31
Haha, Sånt e livet . Ibland. Säg att yngelna gömmer sig hela tiden :)
Bilagor:
#3 - 22 april 2006 21:00
Hon följde bara ett fint ordspråk:

"Jag äter hellre själv än ser mina barn svälta". ;)
#4 - 23 april 2006 07:54
[QUOTE=30liter]Fan ta den bitchen![/QUOTE]

Det är många fiskar som saknar förälderinstinkten. Vill du ha lätta fiskar som tar hand om sina yngel rekommenderar jag palettciklider. Men de ska ha minst 80 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159

Endlers ska inte äta sina yngel på samma sätt som andra ungfödare gör: http://www.aquariumhobbyist.com/endlerslivebearer/
#5 - 23 april 2006 08:57
[quote=batski]Det är många fiskar som saknar förälderinstinkten. Vill du ha lätta fiskar som tar hand om sina yngel rekommenderar jag palettciklider. Men de ska ha minst 80 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159 [/quote]

Leker dom lätt ? är dom lättskötta ? inredning ?:confused::)
#6 - 23 april 2006 09:14
[QUOTE=30liter]Fan ta den bitchen![/QUOTE]

tack för ett bra skratt :D
#7 - 23 april 2006 09:14
[QUOTE=platy5][/URL]

Leker dom lätt ? är dom lättskötta ? inredning ?:confused::)[/QUOTE]

Har du kollat på länken? Det står en del där. Mycket växter och rötter Och man får nog ha en grotta till dem.
#8 - 23 april 2006 09:19
-Då tycker jag vi kan spola ner Molly,

var den spontana kommentaren från äldsta ynglet 4år. Men efter en stunds reflekterande kom hon fram till att fiskbarnen nog ville tillbaka till magen för mamman såg så elak ut. Och så var det med det.

[quote=Bucket]tack för ett bra skratt :D[/quote]
onlyme
#9 - 23 april 2006 09:34
[quote=batski]Det är många fiskar som saknar förälderinstinkten. Vill du ha lätta fiskar som tar hand om sina yngel rekommenderar jag palettciklider. Men de ska ha minst 80 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159
-------------

Du glömde att berätta att när Palettciklider har yngel så blir de väldigt aggressiva och jagar iväg allt inom en radie på 30 cm. Mina palettciklider jagade ihjäl mina fembandsbarber och skapade vita prick på andra medsimmare, så stressade blev fiskarna av paletterna...
#10 - 23 april 2006 12:16
hehe! Pröva ha i massor av växter, dvs så mycket det går, i yngelburen och ta därefter ur mammsen när du tror hon är klar (eller när du tycker det räcker)
#11 - 23 april 2006 12:34
[QUOTE=30liter]var den spontana kommentaren från äldsta ynglet 4år. Men efter en stunds reflekterande kom hon fram till att fiskbarnen nog ville tillbaka till magen för mamman såg så elak ut. Och så var det med det.[/QUOTE]

Spola ner? Hoppas ni inte brukar spola ner levande fiskar! Fiskar som spolas ner levande går en utdragen och plågsam död tillmötes [:(]

[QUOTE=onlyme]Du glömde att berätta att när Palettciklider har yngel så blir de väldigt aggressiva och jagar iväg allt inom en radie på 30 cm. Mina palettciklider jagade ihjäl mina fembandsbarber och skapade vita prick på andra medsimmare, så stressade blev fiskarna av paletterna...[/QUOTE]

Tack för informationen. Man måste nog ha ett rätt stort akvarium för att det inte ska bli så.

Endlers däremot är väldigt fredliga små fiskar :p
#12 - 23 april 2006 16:11
Icke!

Fast nog har ett par självdöda fått spolas ner under liten ceremoni med närmast sörjande runt toan.;)

[quote=batski]Spola ner? Hoppas ni inte brukar spola ner levande fiskar! Fiskar som spolas ner levande går en utdragen och plågsam död tillmötes
[/quote]
#13 - 23 april 2006 16:17
självdöda eller avlivade går i stort bra.
de man ska tänka på är att om man spolar ner större fiskar och det blir stopp och det kommer fam att fisken är orsaken så kan det bli en VÄLDIGT dyr historia då fiskar egentligen inte får spolas ner.
inte ens hushållspapper får spolar ner heller eller kattsand.

och ja det finns dom som fått räkning ihanden, känner en som jobbar som fastighetskötare som själv delat ut räkning för slamsugning.
#14 - 23 april 2006 16:24
[QUOTE=30liter]Fast nog har ett par självdöda fått spolas ner under liten ceremoni med närmast sörjande runt toan.;)[/QUOTE]

Puh vilken lättnad :)
onlyme
#15 - 23 april 2006 20:29
[quote=batski]

Endlers däremot är väldigt fredliga små fiskar :p[/quote]

Där håller jag med däremot fullständigt:) Och där är det yngel på löpande band......
#16 - 25 april 2006 08:34
[quote=30liter]men medan jag praktiserade just detta, slukade vår Molly alla sina nyfödda. 13-14 närmare bestämt. Hon var i en sån här liten yngelbur, fast jag hade tagit bort bottengallret eftersom jag läst att det hindrar ynglen för att komma upp till ytan. Kommer inte ihåg varför men det var nåt med att de måste få luft i simblåsorna.
Det fanns lite javamossa som jag tyckte skyddade ynglen lite. När det närmade sig för mina egna yngel att lägga sig, såg det ut som det skulle komma ännu fler så jag tänkte att jag flyttar ut Molly senare.
Nåväl. En halvtimme senare var Molly lika tjock som förut och inte ett spår efter yngel fanns.
Hur ska jag förklara detta för mina barn imorgon?! Dom såg ju med egna ögon hur det poppade söta små fiskar ur magen. Fan ta den bitchen![/quote]
men när du tar bot gallret ska du ta bort honan med...för de klarrar sig utan henne..
#17 - 25 april 2006 09:42
precis när hon har fött sina ungar så åker ynglena upp till ytan för att hämta luft, efter de sjunker dom ner under gallret.. du behöver alltså inte ta bort gallret.. dom behöver bara den luften en gång. och sen när dom är under gallret kan du ju lyfta ur mamman och ta bort galret.

tänk bara på att genomströmmningen är minimal i en sån yngelkasse så du får liksom byta vatten i den oxå även fast de e galler på sidorna.
#18 - 25 april 2006 15:07
Låter man kassen flyta fritt så behövs det inget vattenbyte.

du borde inte ta bort gallret... man ska ta bort mamman så fort hon är klar om man är på plats. Lycka till nästa gång :)
#19 - 25 april 2006 17:44
Det blir nog yngel snart igen. En av guppyhonorna blir allt tjockare. Den här gången får bottengallret vara kvar. :p

tack för tipsen!

[quote=Madguppy]Låter man kassen flyta fritt så behövs det inget vattenbyte.

du borde inte ta bort gallret... man ska ta bort mamman så fort hon är klar om man är på plats. Lycka till nästa gång :)[/quote]
#20 - 25 april 2006 19:19
[quote=30liter]men medan jag praktiserade just detta, slukade vår Molly alla sina nyfödda. 13-14 närmare bestämt. Hon var i en sån här liten yngelbur, fast jag hade tagit bort bottengallret eftersom jag läst att det hindrar ynglen för att komma upp till ytan. Kommer inte ihåg varför men det var nåt med att de måste få luft i simblåsorna.
Hur ska jag förklara detta för mina barn imorgon?! Dom såg ju med egna ögon hur det poppade söta små fiskar ur magen. Fan ta den bitchen![/quote]
När jag hade min guppyhona i yngelbur så åkte ynglena ner genom springorna, men simmade upp igen fast på andra sidan (det finns en mellanvägg)
Mysko :/ men de va ju bra att dom prickade rätt sida ;) så nu har jag 3 små söta yngel :D (resten släppte jag ner bland dom övriga fiskarna så fick dom klara sej bäst dom kunde för vem vill ha 20 små yngel? :D)
#21 - 25 april 2006 19:38
[Citat]Hur ska jag förklara detta för mina barn imorgon?! Dom såg ju med egna ögon hur det poppade söta små fiskar ur magen.[/Citat]

sluta dalta ... dom har nog sett på naturprogram.
förklara hur de ligger till annars får du ett helvete senare när dom upptäcker att pappa ljuger för dom .
#22 - 25 april 2006 21:18
[quote=Madguppy]Låter man kassen flyta fritt så behövs det inget vattenbyte.

du borde inte ta bort gallret... man ska ta bort mamman så fort hon är klar om man är på plats. Lycka till nästa gång :)[/quote]

man kan tro de, men faktum är att det i stort sett inte kommer in nåt nytt vatten.. vet folk som har haft yngel i där som har dött hela tiden.. sen fick dom tips om att hälla ut de vattnet en gång om dan o fylla på med nytt akvarie vatten o då överlevde dom
#23 - 26 april 2006 14:30
jaha?

mina guppys har överlevt jättebra i yngelkassen hittills. filtret gör att vatten forsar in genom gallret och gammalt vatten trängs ut från andra sidan.
de ynglarna som har dött hela tiden som du skriver om kan ha dött pga andra faktorer. kanske har de placerats bakom filtert där det inte har funnits cirkulation.
#24 - 26 april 2006 21:31
[quote=Madguppy]jaha?

mina guppys har överlevt jättebra i yngelkassen hittills. filtret gör att vatten forsar in genom gallret och gammalt vatten trängs ut från andra sidan.
de ynglarna som har dött hela tiden som du skriver om kan ha dött pga andra faktorer. kanske har de placerats bakom filtert där det inte har funnits cirkulation.[/quote]

ok.. de e ju bra.. berättar bara av egna efrarenheter, och från tips av andra, och efter dom tipsen ja har fått så har dom övelevt.

kanske finns olika typ av galler så vattnet lättare kan passera

Annons