Jag skall rätta till några grova missförstånd så att diskusionen kan komma vidare.
(Hmm. B) minskar inte Nitrathalten, men den minska ökningshastigheten av Nitrithalten, dvs det tar längre tid att fö höga värden)
Jag tror du menade nitrathalten andra gången, eller?
Mindre fiskar/mindre mat i kombination med bibehållna vattenbytesrutiner minskar nitrathalten.
Och jag som äntligen hade slutat upp med att mäta värdena var och varannan dag...bara att fortsätta då. :-) Efter att ha bytt ca hälften av vattnet har jag lyckats halvera nitrathalten -från 50 till 25
Enkel matematik 50/2=25, det kunde jag talat om för dig innan. Om du har bra filter (ingen nitrit) kan du byta 50% vatten varje dag om du vill.
Coony!
Efter vad jag fått lära mig är små akvarier svårskötta. Varför inte försöka lösa problemen med att skaffa ett större?
Problemet med små akvarium är att det är svårt att hålla nitrithalten borta. Om han har låg nitrithalt och hög nitrathalt så beror det på att tillsats av nitrat via mat och avföring är större än uttaget via vattenbyten. Altså är detta akvariet inte "för litet". MEN, större akvarium med samma mängd fiskar skulle kunna lösa problemet. Tendensen är bara att om man dubblar vattenvolymen så dubblar man antalety fiskar, då är man tillbaka på ruta 1.
MVH
magnus