en fråga om omlimning av akvarium

#1 - 1 december 2006 21:58
Tråkigt nog började mitt aluramskar läcka och en omsilikonering är nödvändig. Jag har skurit bort det invändiga silikonet men en hel del silikon som sitter mellan rutorna har också lossnat. Runtorna sitter fortfarande ihopp men på två av sidorna har ganska mycket av det som satt mellan glassen lossnat. Min fråga är om det går bra att lägga en invändig fog och sedan hoppas att silikonet ska "åka" in mellan glassen eller om man först måste lägga en fog mellan glasen och sedan en invändig? Måste man kanske ta isär det helt och bygga det på nytt så att säga? Tacksam för svar!
#2 - 1 december 2006 22:08
1:
jag är INTE expetr i detta området, men mitt alu läckte oxå för ett tag sen.

2:
som du beskriver det så borde det inte vara några problem som jag ser det med att silikona invändigt bara. när man fixerar silikonet så trycker man ner en del i skarven helt enkelt.

3:
jag tar inte ansvar för om någon följer mina råd ;)
#3 - 1 december 2006 22:18
...inte heller xpert på detta men är lite tveksam till att bara fylla i det som lossnat i fogen, därför att det är ju så viktigt för hållfastheten att ytorna är helt rena när man siliconar och det blir det väl inte nu...
#4 - 1 december 2006 22:28
...inte heller xpert på detta men är lite tveksam till att bara fylla i det som lossnat i fogen, därför att det är ju så viktigt för hållfastheten att ytorna är helt rena när man siliconar och det blir det väl inte nu...

kemisk aceton lufttorkar snart som sören, så sprutar man ner det så blir det 'rent' (man bör nog använda typ en dammsugare först eller nåt).
#5 - 1 december 2006 22:49
Jag själv hade delat på allt och silikonerat om det helt, beror ju också lite på hur stort akvariumet är, rör det sej om upp till 200 liters så hade jag tryckt in silikon mellan glasen och sen inne i karet.
Hade det varit större änså så hade jag tagit för mej jobbet att göra om det helt, man sover bättre om nätterna då :)

Om du inte har brottom med akvariumet så föreslår jag att du gör det ordentligt....

//Peter

Annons