en fråga om hona till hane?

#1 - 24 februari 2008 19:09
jag har en neon svärdbärare som alltid har varit en hona, men har dock inte kollat på ett tag och idag såg jag att hon har blivit en hane..märkligt.

Vad har hänt? Varför?
#2 - 2 mars 2008 09:50
är det ingen som vet???
det är väldigt mystiskt att en hona kan bli en hane.
#3 - 2 mars 2008 09:58
Om jag skulle ta och gissa så var det nog ingen hona som blev en hane utan en hane som utvecklade sitt svärd sent. Det händer, gjorde detsamma för mig för flera år sen och jag trodde detsamma tills jag fick det förklarat.
#4 - 2 mars 2008 10:19
IssaL skrev:
Om jag skulle ta och gissa så var det nog ingen hona som blev en hane utan en hane som utvecklade sitt svärd sent. Det händer, gjorde detsamma för mig för flera år sen och jag trodde detsamma tills jag fick det förklarat.

Men det FINNS en möjlihet att hon bytt kön på riktigt också, det händer, även om det är ovanligt. Oftast blir sådana "hanar" sterila....de har oftast ett ganska kort svärd, ungefär hälften av vad som är "normalt". Men som du sade så KAN hon ha varit en sen hane också...man vet aldrig exakt vad som hänt i det enskilda fallet.:)
#5 - 2 mars 2008 11:05
Har han / hon någon gång ynglat? Det är vanligt att svärdbärarhanar är sent utvecklade. Svärd och gonopodium kan synas i vissa fall först vid 10-12 månaders ålder då fisken redan är rätt stor.
#6 - 2 mars 2008 19:08
JLi skrev:
Har han / hon någon gång ynglat? Det är vanligt att svärdbärarhanar är sent utvecklade. Svärd och gonopodium kan synas i vissa fall först vid 10-12 månaders ålder då fisken redan är rätt stor.

JO jag vet att det var en hona eftersom den hade ynglat precis när hon vart könsmogen men inte sen.
#7 - 4 mars 2008 07:31
precis som vissa grodor kan de byta kön om de tycker att de krävs. så om det är två honor i ett akvarium kanske en byter kön till hane, men de kan inte byta tillbaka till hona igen.
#8 - 4 mars 2008 11:48
ok, för jag hade ju innan den byte så var det 2 hanar och 3 honor. tror jag det var.

men då är det normalt men väldigt ovanligt.
#9 - 5 mars 2008 06:21
elinj skrev:
ok, för jag hade ju innan den byte så var det 2 hanar och 3 honor. tror jag det var.

men då är det normalt men väldigt ovanligt.

precis, väldigt ovanligt men normalt :)
#10 - 5 mars 2008 08:53
Svärdbäraren kan inte byta kön, även om det står så i gamla akvarieböcker. Hos många andra fiskar kan honor bli hanar (men inte tvärtom). Däremot kan gamla svärdbärarhonor få ett kort svärd, men dom kan inte befrukta honor.

Åtminstone var detta forskningsfronten för några år sedan när jag senast försökte ta reda på hur det låg till ... när det gäller biologi skall man aldrig vara tvärsäker!
#11 - 5 mars 2008 18:57
Svärdbäraren kan inte byta kön, även om det står så i gamla akvarieböcker.

Hur kan du då,, förklara att det har hänt mig då?? var det är inget påhitt.
#12 - 5 mars 2008 21:49
Varför tror du att det har blivit en hane? Varför kan det inte fortfarande vara en hona?
#13 - 5 mars 2008 21:52
Varför tror du att det har blivit en hane? Varför kan det inte fortfarande vara en hona?

Honan har fått ett svärd. och han könsorgan
#14 - 6 mars 2008 10:49
Intressant.
#15 - 6 mars 2008 11:55
elinj skrev:
Honan har fått ett svärd. och han könsorgan

Men det är kanske bara de yttre könsmarkeringar. Kan hon befrukta andra honor? :confused:
#16 - 6 mars 2008 17:02
Anna_mvb skrev:
Men det är kanske bara de yttre könsmarkeringar. Kan hon befrukta andra honor? :confused:

vet jag inte än, eftersom detta har bara varit en vecka.
#17 - 6 mars 2008 18:48
Svärdbäraren kan inte byta kön, även om det står så i gamla akvarieböcker. Hos många andra fiskar kan honor bli hanar (men inte tvärtom). Däremot kan gamla svärdbärarhonor få ett kort svärd, men dom kan inte befrukta honor.

!

Hade blackmollyhonor varav 2 st blev hanar, hade haft dem i ca 8-10 månader innan de 2 bytte kön men det blev inga yngel.
#18 - 6 mars 2008 19:23
rödtoppen skrev:
Hade blackmollyhonor varav 2 st blev hanar, hade haft dem i ca 8-10 månader innan de 2 bytte kön men det blev inga yngel.

Hade de ynglat före könsskiftet, dvs. är du säker på att det inte var två sent utvecklade hanar?
#19 - 6 mars 2008 19:36
JLi skrev:
Hade de ynglat före könsskiftet, dvs. är du säker på att det inte var två sent utvecklade hanar?

de var fullvuxna när jag tog över dem, lägg sen till 8 - 10 månader - isof väääldigt sen utveckling :D men som jag skrev innan var de nog sterila för det blev aldrig några yngel.
#20 - 7 mars 2008 07:15
för innan min byte, så hade den ynglat av massor med fina yngel.
#21 - 7 mars 2008 11:24
elinj skrev:
för innan min byte, så hade den ynglat av massor med fina yngel.

Hon kanske har tröttnat på det svåra jobbet? ;):)

/Anna
#22 - 7 mars 2008 11:41

Åtminstone var detta forskningsfronten för några år sedan när jag senast försökte ta reda på hur det låg till ... när det gäller biologi skall man aldrig vara tvärsäker!

Du kanske skulle läsa alla inläggen innan du skriver?;) Jag har också varit med om detta, men då har alltid "hanarna" blivit sterila.
#23 - 9 mars 2008 09:15
de kan va så att honorna inte har några yngel i sig eller att dom inte vill bli parade
för då kan dom låsas som dom är hane i stället för hona

Annons