En fråga om förvaring av akvarium

#1 - 18 februari 2006 11:07
Jag har haft ett kar stående i en lada under flera års tid. Det är inte exponerat för solljus men det kan bli ganska kallt i ladan. Karet är av helglas modell. Min fråga är: Hur påverkar kylan glaset och framförallt silikonen? Kan man göra något för att minska eventuella skador som uppstår och är det någon mening efter så lång tid?

Om silikonet skulle visa sig sitta dåligt och vara hårt, räcker det om man tar bort det på insidan och sätter en ny fog eller måste man sära karet helt? Det verkar vara ett omständigt och svårt arbete att limma om det från början så att säga.

Tacksam för svar!
#2 - 19 februari 2006 12:39
jag tror att det i så fall räcker med att silicona om insidan.
testa annars innan då ska använda det igen och fyll i lite vatten itaget låtstå ett dygn.
#3 - 19 februari 2006 16:48
Kyla borde inte spela någon som helst roll? Direkt soljus däremot... lr har jag tokfel? Plockade precis in ett 100L som stått i garaget hela vintern, och silikonet känns som nytt.
#4 - 19 februari 2006 17:30
beror nog på vilken kyla det är tal om.
vissa silikoner är märkta -50 andra -60

så har det BARA varit -20 så bör de gå bra men soljus som tidigare nämnts är inte bra sen ska man allltid känna på silikonet om det sitter fast i glaset
#5 - 19 februari 2006 21:43
Är silikonen fjädrande och inte för hårt och pulvriseras, så kommer det troligen att gå bra.
Känn även om silikonen sitter fast. Om det inte gör det, så prova att limma om innersidan bara. Skär bort med rakblad (inte mellan skivorna), gör rent med sprit (inget fett, då fäster inte limmet). Limma sedan fogen, och stryk ut med ett fuktat finger så att fogen ser bra ut. Använd inte badrumssilikon. Fel silikon kan innehålla tillsatser som kan döda livet i akvariumet.

(Men det verkar som om du har limmat akvarium tidigare)

Annons