En fråga om Fluval 4+

#1 - 4 oktober 2004 19:08
Hej hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en grej!
Den gula "pluppen" som finns på den översta delen av pumpen, ska den vara uppe eller nere om pumpen är helt ny och ren? Vad är den till för? Kan inte tyda nånting i handboken för den är på tyska!

Snälla hjälp mig med detta!
#2 - 4 oktober 2004 19:16
Hej..
Den gula "pluppen" ska vara uppe på en ren pump. Den indikerar när filtermassan börjar bli igensatt, då sjunker den.
Du kan justera genomströmmningen i filtret med hjälp av den blå "spaken"...bl.a. beroende på vad du användrer för filtermaterial..

#3 - 4 oktober 2004 19:35
Men den är ju nere hela tiden! Den är helt ny!
#4 - 4 oktober 2004 19:41
Ok..Om du har pumpen igång och det är ett bra vattenflöde igenom, så måste "pluppen" ha fastnat. Måste gå att få loss den på något sätt. Är det inget vattenflöde så ändra på den blå "spaken"..spjället kanske är helt stängt..ger då samma symptom som ett igensatt filter. Funkar det inte så åk och byt pumpen redan imorgon..
#5 - 4 oktober 2004 19:51
Pumpen sprutar för fullt! Har provat dra upp den men så fort jag släpper den så åker den ner igen!
#6 - 4 oktober 2004 19:59
Misstänker att du kör med en tom pump...det ska ligga två "filtermattor" i pumpen, en i varje halva. Ibland säljs pumpar tomma p.g.a. att valet av filtermassa är så individuellt, säljaren kanske glömde fråga dej vilken typ av filter du ville ha??
#7 - 4 oktober 2004 20:02
Nä det sitter filter i.........
#8 - 4 oktober 2004 20:12
Ta isär pumpen och kolla så att filtret sitter ordentligt på plats!
#9 - 4 oktober 2004 20:35
Filtret sitter som det ska men jag tog isär det igen nu precis och det enda jag kan tänka mig är att fjädern runt den gula "pluppen" sitter fel eller något sånt. För så fort jag trycker upp den så dras den ner igen......
#10 - 4 oktober 2004 21:39
fjäder? det skall inte finnas någon fjäder där vad jag vet.
ta av locket på din pump och kolla vad som osakar ditt fel.
OBS locket inte filter behållaren.

/Baggen
#11 - 4 oktober 2004 23:49
Detta stod i instruktionerna till Fluval 4plus som finns på Hagen.com
"Fluval models 2, 3 and 4 Plus have a clogging indicator feature.
The yellow clogging indicator is located on the top of
the filter. The device will retract when the filtering media is
clogged.
Caution: This device is directly influenced by the position of
the water flow adjuster and by the accessories installed on
the horizontal water outlet. A correct indication is only possible
when the water flow adjuster is set to “maximum” and
no accessories are connected to the horizontal water outlet."
Personligen så tycker jag inte att den funktionen är nödvändig, jag städar alltid filtret när jag byter vatten. Gör man det ett par gånger i månaden är det nog inga problem.
Jag kan rekommendera att ladda ner instruktionerna från hagens hemsida, kan vara bra att ha.
#12 - 5 oktober 2004 05:51
Hej !

Jag har flera fluval 4 + igång och även en fluval 2+ i ett karantänsakvarie och den gula "pluppen" är uppe så länge mina filter är rena iaf.
När dom blir så pass skitiga att dom knappt suger igenom nåt längre då har dom bannemäj suttit i karen flera månader utan och blitt rengjorda, så har iofs aldrig hänt hos mig då dom rengörs regelbundet.Max var 4:e vecka men då har "pluppen" åkt ner lite lite grann.
// Matte
#13 - 5 oktober 2004 18:48
Där har vi nog det Lisaplisa, jag har inte pumpen på max! jag har den på lägsta. Har jag den på max så blåser den ju så in i....
Jag tycker det är mycket blås i den fastän jag har den på lägsta!

Sen så reagerade Baggen på fjädern! Ja det sitter i alla fall en på min! Om det ska vara så eller inte det vet jag inte men det förmodar jag eftersom den satt där från jag öppnade förpackningen!
#14 - 5 oktober 2004 19:11
Skrev ju till dej igår att du hade spjället stängt..eller hur?
Du frågar om råd...men du testar inte...
#15 - 5 oktober 2004 19:14
när vi ändå va inne på fluval 4 så tänkte ja slänga in en fråga.. ja har ett 160 kar (förlitet för en fluval 4) och ja tycker att strömmen är för stor och den e på "långsammaste" kan man trä på en slang och leda den i bak kant och göra lite hål för att minska eller förstör de syresättningen??
#16 - 5 oktober 2004 20:15
Weezo; en liten fundering bara, du tycker alltså att fluval 4+ är för kraftigt för ett 160 liters kar????

Jag har nyligen köpt ett 160 liters kar och blev då rekomenderad att köpa en fluval 4+ och jag rekomenderades också till att ha den på snabbaste eller näst snabbaste hastigheten. Killen i butiken är dessutom väldigt kunnig och brukar veta vad han pratar om.
#17 - 5 oktober 2004 20:27
För stark??

Jag har iof bara en Fluval 3+, men den kör jag i ett 112 liters akvarie på max utan problem. Har till och med en extra pump på 200l/h där :D.
#18 - 5 oktober 2004 20:47
Det beror ju lite på vad man har i karet hur mycket "flås" man vill ha.
Har man ett 200 liters växtkar med ett fluval 4+ på maxfart blir det inte så snyggt när alla växter ligger horisontellt i karet. ;)
Vill man ha stor genomströmmning men inte en (1) enda stark ström är ett strilrör på utblåset en bra lösning.
#19 - 5 oktober 2004 21:35
Vilket spjäll var stängt ´Evas kille´??
Jag skrev att jag har den på lägsta men den blåser ut för fullt!!
Jag vill inte ha den på högsta för då blåser den helt extremt mycket!!
#20 - 6 oktober 2004 07:34
En fråga bara,vad är skillnaden mellan "för fullt" och "helt extremt mycket" ?
Om den genererar för kraftig strömmning finns det väl egentligen bara två vägar.
1) Minska trycket i strålen medelst att koppla på ett rör med slitsar eller en mängd hål, inte alltför små.
2) Prova att flytta filtret/rikta om strålen så att strålen inte stör så mycket.
3) Köp ett mindre filter.
#21 - 6 oktober 2004 10:13
Ursprungligen skickat av nikki

Weezo; en liten fundering bara, du tycker alltså att fluval 4+ är för kraftigt för ett 160 liters kar????

Jag har nyligen köpt ett 160 liters kar och blev då rekomenderad att köpa en fluval 4+ och jag rekomenderades också till att ha den på snabbaste eller näst snabbaste hastigheten. Killen i butiken är dessutom väldigt kunnig och brukar veta vad han pratar om.

tjaa på förpackningen så stog de 200 liter...
#22 - 6 oktober 2004 10:21
det står väl upptill 215 liter på förpackningen, iaf på min.
#23 - 6 oktober 2004 13:09
Ursprungligen skickat av jimel

det står väl upptill 215 liter på förpackningen, iaf på min.

ja sorry ja hadde fattat fel.. nu e den på minsta sprutet men de kanske e för lite då? va e de som e rekomenderat till ett 160 eller va har ni på??

Annons