En fråga om en sak på innerpumpen

#1 - 30 maj 2009 14:19
Har en fråga till dom som vet
Åvanför utblåset på nästan alla innerpumpars så sitter det en Gumi/plast reglator ellere vad den nu heter?.
Bör man använda den? För och nackdelar:confused:
Kanske en dum fråga inte en aning :p
Guest
#2 - 30 maj 2009 14:22
:confused:
#3 - 30 maj 2009 14:42
kimpo skrev:
Har en fråga till dom som vet

Åvanför utblåset på nästan alla innerpumpars så sitter det en Gumi/plast reglator ellere vad den nu heter?.

Bör man använda den? För och nackdelar:confused:

Kanske en dum fråga inte en aning :p
Om det är den som åstadkommer luftbubblor som du syftar på så kan du med fördel låta bli att använda den!
#4 - 30 maj 2009 18:05
OK men varför ?? och vad är den till för ?
Guest
#5 - 30 maj 2009 19:25
Asså du får ta o fota.. Vad äre du pratar om? Ere diffusorn eller äre nån strypningsventil?
Diffusor: http://www.akvarista.cz/web/imgs/shop/tmp/eheim-diffusor.jpg
Ventil: http://4.bp.blogspot.com/_u1fGoxLr_9s/RhPhFYsts6I/AAAAAAAAAR4/K0bdVE7O84o/s400/8.jpg
#6 - 30 maj 2009 19:58
kimpo skrev:
OK men varför ?? och vad är den till för ?
Tillverkare utrustar ofta sina pumpar med denna slang och ventil av den anledning att folk tycker om bubbel och många tror att det ökar syresättningen av vattnet! Driver dessvärre ut koldioxid ur vattnet som växter är beroende av!
#7 - 30 maj 2009 20:51
Bättre att som folk sagt innan och skippa bubblet och istället rikta utblåset mot ytan så du får en bra ytcirkulation och på så vis få bättre syreupptagningsförmåga.
#8 - 30 maj 2009 20:55
Heter f.ö. venturi ventil, vad har du för innerfilter?
#9 - 30 maj 2009 23:46
åheim skrev:
Tillverkare utrustar ofta sina pumpar med denna slang och ventil av den anledning att folk tycker om bubbel och många tror att det ökar syresättningen av vattnet! Driver dessvärre ut koldioxid ur vattnet som växter är beroende av!

Du satte priken över i:et. Det var just det svaret jag var ute efter.
Kanske uttryckte mig fel men men. Har aldrig använt den bara undrat vad den är till för men nu fick jag svar

Annons