En fisk verkar sjuk! (bild)

#1 - 13 augusti 2004 16:34
Hej!

Kikade in i akvariet idag och såg att en av mina delfinciklider verkade sjuk )=
Den kom inte fram och ville äta och stod istället i bakgrunden och flämtade. Rör inte mycket på sig fram och tillbaka som de andra fiskarna.

http://www.fiend.nu/spool/bilder/sjukling.jpg
http://www.fiend.nu/spool/bilder/sjukling2.jpg
http://www.fiend.nu/spool/bilder/sjukling3.jpg
http://www.fiend.nu/spool/bilder/sjukling4.jpg
http://www.fiend.nu/spool/bilder/sjukling5.jpg

http://www.fiend.nu/spool/filmer/sjukling.avi (3.3mb)

Verkar som den har nåt problem med fjällen?
Vad är detta? Smittsamt?
Behandling? Åtgärder?
Tack för alla tips!=)

Mvh Fredrik

edit: lade in fler bilder, ändrade länkar och lade in film
#2 - 13 augusti 2004 16:45
Dina länkar fungerar inte!
#3 - 13 augusti 2004 16:48
Om fjällen står utåt, magen är svullen och att avföringen är trådaktig då kan det var bukvattensot. Försök fixa bilderna för länkarna funkar ej.
#4 - 13 augusti 2004 16:49
Ursprungligen skickat av nikki

Dina länkar fungerar inte!

Nu ska de funka.
De hette inte sjuklingen utan bara sjukling :) my bad!
Hade lite bråttom att få ut allt hehe

Mvh Fredrik
#5 - 13 augusti 2004 16:58
Läs här:

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212
#6 - 13 augusti 2004 17:01
Tycker nästan mer det ser ut som hudgrumling

"Hudgrumling (Costia, Trichodina och Chilodonella).
Symptom: Angrepp av hudgrumlare yttrar sig i en tunn mjölkaktig grå hinna på kroppen. Kraftiga angrepp orsakar blodsprängda och rodnande ställen på kroppen. Ofta stryker sig fiskarna mot stenar och grus och har fenorna hopfällda.
Åtgärd: Kan behandlas med de flesta vita prick-preparat, men längre behandling krävs. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt också gärna 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten."
#7 - 13 augusti 2004 17:04
Ursprungligen skickat av shpend

Läs här:

Har läst där, men enda som jag tror det skulle kunna vara är : "Bakteriell fenröta"

Vad kommer du / ni andra fram till?

Mvh Fredrik
#8 - 13 augusti 2004 17:07
Ursprungligen skickat av ShadowDawn

Tycker nästan mer det ser ut som hudgrumling

Hmm.
Har kollat lite mer på fisken nu. Har ett blått lysrör så färgerna gör den inte rättvisa på bilderna. Färgen är nästan helt vit på större delen av baksidan av kroppen och fjällen och hela kroppen verkar "sliten".. som att man tagit ett sandpapper och givit den en omgång. Fenorna verkar inte heller starka och robusta.

Mvh Fredrik
#9 - 13 augusti 2004 17:09
Kliar den sej mot stenar då är det hudgrumling annars är det fenröta. Bukvattensot är det inte.
#10 - 13 augusti 2004 17:12

Kliar den sej mot stenar då är det hudgrumling annars är det fenröta. Bukvattensot är det inte.

Den kliar sig ingenting alls. Står bara nästan still och "hovrar" och verkar inte bry sig om varken mat, andra fisker eller nåt. Bara att hålla sig på sitt område där i bakgrunden. Kikar alltid åt samma håll och vrider bara på sig lite då och då.

Mvh Fredrik
#11 - 13 augusti 2004 17:16
Lade in film överst nu också:
http://www.fiend.nu/spool/filmer/sjukling.avi (3.3mb)

Sådär "simmar" den konstant.. hela tiden..
#12 - 13 augusti 2004 17:18
Eftersom det i alla fall syntes en klar "vit prick" på alla bilder så bör man väl överväga "vita pricksjukan" och agera efter detta åtminstone tills motsatsen är bevisad (gammal sund "humanvetrinär" åsikt)
#13 - 13 augusti 2004 17:19
Det är nog mycket svårt att bli av med fenröta. Du får starta om hela akvariet med nytt vatten allt måste vara mycket bra tvättat när du lägger tillbaka det. Behandla alla fiskar mot fenrötan. Det står hur du ska göra på sjukdomar.

#14 - 13 augusti 2004 17:22
Ursprungligen skickat av erikthur

Eftersom det i alla fall syntes en klar "vit prick" på alla bilder så bör man väl överväga "vita pricksjukan" och agera efter detta åtminstone tills motsatsen är bevisad (gammal sund "humanvetrinär" åsikt)

Gick och särskådade fisken och såg inte en endaste vit prick. Däremot så kanske det ser ut så på bilderna iom att fjällen och iaf ena sidan är helt "sönderfrätt eller skadat".. =/
Ta en fisk och kör sen med en kniv eller sandpapper tills fjällen och sidan är helt sönderfläkt. Ungefär som du raser ned efter ett betonggolv och sliter upp din kropp.

Mvh Fredrik
#15 - 13 augusti 2004 17:25
Du får nog medicinera snabbt och fixa vattnet innan dom dör.
#16 - 13 augusti 2004 17:25

Det är nog mycket svårt att bli av med fenröta. Du får starta om hela akvariet med nytt vatten allt måste vara mycket bra tvättat när du lägger tillbaka det. Behandla alla fiskar mot fenrötan. Det står hur du ska göra på sjukdomar.

Det är fastställt att det är fenröta då alltså?
Ska jag prova ta bort fisken (avlida den alltså) för att den inte ska lida mer, eller kan de överleva som de är nu?
Har ingen möjlighet att tömma hela akvariet och hålla på och greja och tvätta )=
Fick hem 2 nya pumpar idag. Ska prova sätta in mer filtrering och köra tätare vattenbyten? (2 ggr/ vecka istället för 1) samt tillsätta medicinen och saltet?

Mvh Fredrik
#17 - 13 augusti 2004 17:29
Ja, gör det och byt vatten ofta. Bytt ut minst 50% av vattnet nu. Jag kan tänka mej att du har för lågt ph i karet. Vad är det för ph i kranvattnet?
#18 - 13 augusti 2004 17:31

Ja, gör det och byt vatten ofta. Bytt ut minst 50% av vattnet nu. Jag kan tänka mej att du har för lågt ph i karet. Vad är det för ph i kranvattnet?

Det är 8,5 eller nåt sånt i kranvattnet. har väldigt hög PH här :)
Det är exakt samma fiskar och vatten i mina 2 kar. I det andra karet så är det inte en enda tillstymmelse till problem.

Ska jag avliva den stackars fisken och sen vidta övriga åtgärder?

Mvh Fredrik
#19 - 13 augusti 2004 17:33
Höj också tempen till ungefär 28grader. Gör mycket vattenbyten.
#20 - 13 augusti 2004 17:35

Höj också tempen till ungefär 28grader. Gör mycket vattenbyten.

Temperaturen är redan kring 28 grader.. och över det :)
Har varit varmt nu senaste tiden i min lägenhet.
Kan dock dubbelkolla tempen och byta vatten nu..

*kutar*..
#21 - 13 augusti 2004 17:38
Ok, bra. Tillsätt jodfri salt också men jag vet inte hur mycket... hur stor kar har du?
#22 - 13 augusti 2004 17:39

Ok, bra. Tillsätt jodfri salt också men jag vet inte hur mycket... hur stor kar har du?

420 L
Har saltet i min hand nu.
"FALKSALT".. utan jod och tillsatser :)
Dyrt som fan var det iaf..
#23 - 13 augusti 2004 17:41
Har fenorna på fisken försämrats fort? Enligt min erfarenhet är sjukdomsförloppet himla snabbt vid fenröta. Min tanke ang fisken är att det kanske kan vara något annat problem med den. Alltså mer än ett problem. Andas den häftigt? Kanske kan vara ngt angrepp på gälarna? Och angrepp på fiskens hud? Jag har haft fenröta vid tre tillfällen i mitt ena kar och ingen annan än den först drabbade fisken smittades. Bara en liten fundering från min sida...
#24 - 13 augusti 2004 17:44
Vad har du för ph i kranvattnet och i akvariet?
#25 - 13 augusti 2004 17:58
Ursprungligen skickat av catwoman

Har fenorna på fisken försämrats fort? Enligt min erfarenhet är sjukdomsförloppet himla snabbt vid fenröta. Min tanke ang fisken är att det kanske kan vara något annat problem med den. Alltså mer än ett problem. Andas den häftigt? Kanske kan vara ngt angrepp på gälarna? Och angrepp på fiskens hud? Jag har haft fenröta vid tre tillfällen i mitt ena kar och ingen annan än den först drabbade fisken smittades. Bara en liten fundering från min sida...

Om man säger som såhär. Jag har inte märkt det tidigare i karet fastän jag suttit och kikat på det dagligen. Igår hade jag inte ens en tanke om att den fisken var sjuk. Nu idag då jag kom hem var den tokdålig =/
Den andas som du ser på filmen.

Hittills så mår alla andra fiskarna prima. Ingen annan har fått någon ens tillstymmelse till samma fula "fenor" och fjäll som denna fisken har. Den bor just nu i en hink medan jag byter 50% av vattnet :)

Hur mycket salt ska man tillsätta nu?
50ml / 100L läste jag nånstans?
För 400 L blir det alltså 200 ml?

Mvh Fredrik
#26 - 13 augusti 2004 18:04

Vad har du för ph i kranvattnet och i akvariet?

Vet ej exakt. Har dessvärre ingen pålitlig PHmätningsverktyg )=
Men enligt de som bor här i Obbola så har vi dryga 8 i kranvattnet. Kring 8.5 iaf.
I Akvariet så bör det kanske ligga på 7.5-8 i PH

Mvh Fredrik
#27 - 13 augusti 2004 18:14
Då är det inget fel på ph-värdet. Vet inte humycket salt man ska lägga i till malawi, men det är nog det du säger.
#28 - 13 augusti 2004 18:17

Då är det inget fel på ph-värdet. Vet inte humycket salt man ska lägga i till malawi, men det är nog det du säger.

Provar trycka i 2 dl salt.. bära eller brista!=)
Here it goes.. 1 dl åt gången.. utspritt lite överallt i akvariet.. få se hur detta funkar..

Mvh Fredrik
#29 - 13 augusti 2004 18:19
Har du bytt vatten först?
#30 - 13 augusti 2004 18:21

Har du bytt vatten först?

Vattnet är bytt medan vi snackade. Lite drygt 50% vatten bytt =)
Nytt fräsch vatten och tempen i akvariet står på 30 grader nu.
Lär sjunka något under natten säkert.

Går fort att byta vatten på en slang med diameter på 25mm (innermått)
SLURP så är allt vatten borta =)

Mvh Fredrik
#31 - 13 augusti 2004 18:21
Om det är fenröta bör du inte bara tillsätta salt för behandling. Köp medicin också!
#32 - 13 augusti 2004 18:25
Ursprungligen skickat av catwoman

Om det är fenröta bör du inte bara tillsätta salt för behandling. Köp medicin också!

Planerna är att köpa det i morgon då Akvarielagunen öppnar. De ligger bara 2 km härifrån. Inte många akvarieaffärer som har öppet 20.30 på en fredag :)
Salt får räcka för ikväll!
2 dl salt är ju typ hur mycket som helst.. gah. Kan ju lika gärna köra saltvattensakvarie istället! ;)

Mvh Fredrik
#33 - 13 augusti 2004 20:17
Hej fiend !

Jag har tittat på både bilderna och filmen,Fisken ser väldigt sliten och "ruggig" ut. De andra som simmar förbi verkar ju helt ok.
Hur gammal är Delfincikliden ? Jag misstänker av det jag ser att den
bär på mycobacterier,(fisktuberkulos). Mitt råd till dig blir att avliva fisken så att den slipper lida,och inte smittar de övriga.
Värmetoppar tex. kan stressa fram denna latenta sjukdom hos försvagade individer.
MVH
#34 - 13 augusti 2004 20:41
Ursprungligen skickat av Haleli

Jag har tittat på både bilderna och filmen,Fisken ser väldigt sliten och "ruggig" ut. De andra som simmar förbi verkar ju helt ok.

Hur gammal är Delfincikliden ? Jag misstänker av det jag ser att den

bär på mycobacterier,(fisktuberkulos). Mitt råd till dig blir att avliva fisken så att den slipper lida,och inte smittar de övriga.

Värmetoppar tex. kan stressa fram denna latenta sjukdom hos försvagade individer.

Hej! Fisken är extremt sliten, blek och verkar inte direkt känna sig i bästa skick. Alla andra fiskar verkar må tipptopp :)
"ruggad" kan man säga att ytan på sidan av fisken och huvudet är.
Vet inte hur gammal cikliden är då jag fick den beg med karet.
Har lagt över den i en hink nu med syrestenar som håller vattnet igång. Ska kolla hur den ser ut i morgon för att se.
Har iaf gjort ett 50%igt vattenbyte, satt in ett extra innerfilter (Eheim 2252) och tillsatt salt i det andra akvariet.

Mvh Fredrik
#35 - 15 augusti 2004 13:58
Sådärja, då var fisken död i morse då jag kom till hinken i vardagsrummet. =/

De övriga fiskarna verkar dock må väldigt bra.
Vi får hålla tummarna för att de fortsätter må bra :)

Mvh Fredrik
#36 - 15 augusti 2004 14:13
Trist att fisken dog [:(]

Fisken verkade ha fått stryk och sedan fått infektion i såren på fenorna (fenröta) samt lite problem med svamp. Det enklaste att göra är att byta vatten var tredje dag samt tillsätta jodfritt salt. Det brukar räcka.

Orsaken måste bort och den är nästan alltid en kombination av stress, fysisk skada (stryk) och dåligt vatten. Om det inte hjälper så behandla med medel mot svamp och yttre bakterier dvs. inget totungt utan mot fenröta och yttre svamp. Folk har skrivit i tråden att fenröta är svårbehandlat. Det är en av de lättaste åkommorna att bota!

När angreppet är så svårt som det var på fisken på bilden brukar det vara nödvändigt att flytta den så att den får lugn och ro.

Annons