Efter mycket om och men ha det plötsligt gått upp för mig att Tetraodon biocellatus och tetraodon steindachneri är samma fisk.

Då börjar vi väl om då då! Främst vänder jag mig kanske till Annika i Uppsala som jag vet har en sådan liten gynnare. Jag har läst att på ett ställe att de blir upp emot 20 cm, på andra att de blir högst åtta cm! Vad skall jag egentligen gå efter?

Du/ni som har denna art kan väl klargöra vad som stämmer, hur stora är era? Dessutom har jag läst att detta INTE är en bräckvattenkulfisk.

Det där med bräckvatten verkar inte vara så noga tydligen, eller?. Humlafisken som här inne refereras till att vara en bräckvattensfisk, saluförs i sötvattensmiljöer, likadant gäller black mollyn, (hade inte en aning om att det var en bräckvattenfisk förren jag klev in här). Jag håller min Humlafiskar i sötvatten och de verkar må hur bra som helst (beroende på att jag faktiskt inte fick reda på att det var bäst lämpade för bräckvatten när jag köpte dem). Hur lämpligt är det egentligen att laborera med vattenförhållanden egentligen. Eller så kan man vända på det och fråga sig hur noga det är med vattanförhållanden egentligen?