En fisk i pumphuset

#1 - 16 augusti 2004 13:53
Jag satt i soffan sidan om akvariet (250 L) och tyckte att pumpen lät konstig. Den liksom "andades". Jag stängde av den och då såg jag att min silver molly hane fastnat där i propellern och hade åkt runt. Fisken var död förståss. Men hur hade han hamnat där? Ända sättet att ta sig in där är genom utblåset. Hålet är stort nog men då måste fisken simmat motsröms!? Det har aldrig hänt mig innan och jag har 3 sådana pumpar till i olika storlekar igång. Pumpen är Aqual-El Fan Typ 3. Någon som kan förklara detta för mig? Bör jag vara orolig för att det ska hända igen? Vad ska jag göra för att förebygga? Sätta en nylonstrumpa över?
#2 - 16 augusti 2004 14:33
Som i finding nemo. Kastat in en sten först och stannat pumpen. Nä men kan de inte simma motströms då? Jag har förstått att vissa fiskar gillar att simma motströms. Och han kanske kom för långt. Nä jag vet inte nåt riktigt bra men det är väl det enda sättet. Sätt ett galler för vetja.
#3 - 16 augusti 2004 14:39
Det är ju ganska vanligt att yngel sugs in i pumpen genom insuget, men att en (vuxen?) molly fastnat i propellern har jag då aldrig hört.
Fast fiskar är ju experter på att göra det omöjliga.
Jag har själv ett <u>antal</u> gånger behövt fiska upp en av öronålarna ur det stora filterhuset i mitt Rio 400.
(Gissa hur rädd man blir när man håller på att rengöra filtret och så kommer det någonting...)

Hur kom den då in? Jo genom hålen i locket som man stoppar ner fingrarna i när man ska lyfta bort det.
Så det var bara att täta och täta.
Självklart lämnade jag hålet i hörnet "otätat" och på något sätt lyckades ålen kravla först ett par centimeter lodrätt och sedan 15cm vågrätt.

Så det var bara att fiska igen. Kan tillägga att den gömde sig längst ner i pumphuset vid det lägre insuget och det är omöjligt att få ner en hand eller en håv eftersom det är så smalt och trångt, men jag tog den när den kom upp för att andas.

Så nu förstår du nog att ingenting är omöjligt när det gäller fisk så stoppa en nylonstrumpa eller nät för, som du själv föreslog, så ska du förhoppningsvis inte behöva oroa dig mer[:-116]
#4 - 16 augusti 2004 14:42
Det är väl inte helt omöjligt att den simmat in så där, men har du aldrig haft pumpen avstängd då du gjort något i karet? Den kan inte ha simmat in vid ett sådant tillfälle? Själv har jag några få gånger fått in ancistrusyngel i pumphuvudet men det har varit då jag stängt av för att mata och slarvat med att kolla innan jag satt i sladden igen.
#5 - 16 augusti 2004 15:20
Nej, pumpen har inte varit avstängd och i morse var han där och åt så jag såg honom. Jo, jag antar att han simmat motströms in i pumphuset men jag trodde utblåset var ör starkt...
Jag testar med en strumpa då.
Tack för svaren!
#6 - 16 augusti 2004 19:44
För ett antal år sedan begick en kuhliål självmord i mitt akvarium på precis det viset. Konstruktionen var sådan att den var tvungen att simma genom två 90-graders böjar, sammanlagt 8 cm mot strömmen, i ett 300L/h filter för att komma fram till rotorn. Darwins lagar fungerar.
#7 - 16 augusti 2004 20:27
Darwins? Snarare Murphys. :o)
#8 - 16 augusti 2004 20:49
kanske ström avbrått?
#9 - 17 augusti 2004 20:05
Ursprungligen skickat av nilssonnet

Darwins? Snarare Murphys. :o)

Nja, fiskar som tar livet av sig själva genom att simma in i filterutblåset gör arten en tjänst genom att ta bort sina egna korkade gener ur artens genpool. Se http://www.darwinawards.com/
#10 - 18 augusti 2004 07:51
Har du inte hört talas om Murphys lag om alltings jävlighet?

Annons