En exlusiv malawi?

#1 - 11 oktober 2008 10:40
Hej är det någon som vet någon lite mer exlusiv malawi ? En som är dyrarae och kanske lite svårare att få tag i och som mman får kämpa med för att det ska bli lek, och om man skulle sälja yngel vidare så skulle man kunna sälja dem för lite mer en vanligtvis. Och så ska den vara fin :D
tack på förhand Mathias
#2 - 11 oktober 2008 10:50
Jag tror att Cynotilapia sp. "Hara" Gallireya Reef är ganska ovanlig, det är iallafall väldigt dåligt med svensk info om den. :) Men svålekt tror jag inte den är..
Men snygga är dom :)
http://i154.photobucket.com/albums/s247/jes3287/hara2.jpg
#3 - 11 oktober 2008 12:52
Heh. Ta en tripp Akvarium Malawi AB i Örebro och kolla runt på priserna, så lär du hitta mycket! ;)
#4 - 11 oktober 2008 12:59
#5 - 12 oktober 2008 09:36
Jens A. skrev:
Heh. Ta en tripp Akvarium Malawi AB i Örebro och kolla runt på priserna, så lär du hitta mycket! ;)

Vart i örebro ligger Akvarium Malawi AB ? skulle vra roligt och åka dit det ända som skulle var lite jobbigt skulle vara att när man kommer hem och ska köpa nåt så finns det inte en krona kvar men istället så kanske man har ett pat utmärkta firrar i karet :D
#6 - 12 oktober 2008 11:17
http://www.proteamonline.se/?Id=452 :)

mazzkot skrev:
Vart i örebro ligger Akvarium Malawi AB ? skulle vra roligt och åka dit det ända som skulle var lite jobbigt skulle vara att när man kommer hem och ska köpa nåt så finns det inte en krona kvar men istället så kanske man har ett pat utmärkta firrar i karet :D
#7 - 12 oktober 2008 14:27
Finns et någon stor och bra affär på vägen från gävle till stockholm elleer i närheten ?? :D
#8 - 12 oktober 2008 17:21
Vad är Aulonocara "New Blue Orchide" ? är det en mer "exklusiv" malawi ?
#9 - 12 oktober 2008 17:42
mazzkot skrev:
Vad är Aulonocara "New Blue Orchide" ? är det en mer "exklusiv" malawi ?

Den kommer från Tjeckien. Lite påhittsvarning? (Eller givetvis från Malawi, men ni förstår)
#10 - 12 oktober 2008 17:51
Var kan jag hitta mer info om den ?
#11 - 12 oktober 2008 18:01
mazzkot skrev:
Finns et någon stor och bra affär på vägen från gävle till stockholm elleer i närheten ?? :D

Det finns en hel del bra privat odlare annars.
#12 - 12 oktober 2008 18:03
Annars så finns Aquatropic i Sala om du gör en lite avstickare. Han har bra kvalite och könsmogena fiskar.:)
#13 - 12 oktober 2008 18:27
mazzkot skrev:
Hej är det någon som vet någon lite mer exlusiv malawi ? En som är dyrarae och kanske lite svårare att få tag i och som mman får kämpa med för att det ska bli lek, och om man skulle sälja yngel vidare så skulle man kunna sälja dem för lite mer en vanligtvis. Och så ska den vara fin :D

tack på förhand Mathias

Copadichromis jacksoni kanske men om den är fin är ju en smaksak.
#14 - 12 oktober 2008 19:46
Copadichromis jacksoni kanske men om den är fin är ju en smaksak.

Jag tycker att den var rätt så fin :):p Vad tror du ett par utav den kosta tror du ?
#15 - 14 oktober 2008 12:24
Ingen annan som har en ide på en ovanligare malawi ? :P
#16 - 15 oktober 2008 18:00
Hoppas ni orkar hjälpa mig:) Men vad skulle man annars med zoopet till :D

Jag ska till akvarielagret i bromma om två veckor :D ((( Fan asså vad jag är grym på att övertala morsan :D )))
När jag gick in på deras artlista så . BOOMM så smälldes det upp hur mkt fisk som helst och jag skulle verkligen vilja ha hjälp av lite mer proffsiga personerän mig själv vilket det finns gott om här :D Så då undrar jag vilken/vilka ni skulle ha valt utav dessa malawi och vilka är ovanligast :D
Så nu säger jag varsågod till en förhoppningsvis trevlig läsning och jag skulle uppskatta om ni hade lust aatt hjälpa mig;)

Malawiciklider:
Aristochromis christyi
Aulonocara hansbaenschi
Aulonocara hueseri
Aulonocara jacobfreibergi ”Eureka”
Aulonocara jacobfreibergi ”Otter point”
Aulonocara maylandi
Aulonocara sp. "Röd rubin”
Aulonocara sp. "Usisya”
Aulonocara sp. "White top"
Aulonocara stuartgranti "Benga"
Aulonocara stuartgranti "Chilumba"
Aulonocara stuartgranti "Maleri"
Aulonocara stuartgranti "Maulana"
Auonocara stuartgranti "Mdoka"
Aulonocara sp. ”Firefish”
Aulonocara rostratus
Aulonocara sp. Iwanda
Buccochromis lepturus
Buccochromis rhoadesii
Champsochromis caeruleus
Chilotilapia rhoadesii
Chilotilapia euchilus
Copadichromis azureus
Copadichromis borleyi
Copadichromis geertsi ”Gome”
Copadichromis thinos
Cynotilapia afra "Chimate yellow dorsal"
Cynotilapia afra “Yellow black mara”
Cynotilapia afra "Edwardi"
Cynotilapia afra "Grayahili"
Cyrtocara moori (Delfinciklid)
Dimidiochromis compressiceps
Dimidochromis kiwingi
Dimidochromis strigatus
Fossorochromis rostratus
Iodotropheus sprengarae (Rostciklid)
Labeotropheus trewavasae "Higga reef"
Labeotropheus fuelliborni "Katale"
Labeotropheus sp. "Mbamba Bay"
Labeotropheus trewavasae "Cape McLear"
Labeotropheus trewavasae "Chilumba"
Labeotropheus trewavasae "Masinje"
Labeotropheus trewavasae "Mpanga"
Labeotropheus trewavasae "Thumbi west"
Labidochromis caeruleus (Golden)
Labidochromis chisumulae
Labidochromis gigas
Labidochromis freibergi
Labidochromis textilis
Labidochromis sp. ”Hongi”
Labidochromis sp. ”Perlmutt”
Labidochromis sp. ”Nkhali”
Labidochromis sp. ”Mbamba bay”
Lethrinops lethrinus
Lethrinops marginatus “Red fin”
Lethrinops mbasi
Lichnochromis acuticeps
Metriaclima aurora
Metriaclima estherae
Metriaclima estherae "OB"
Metriaclima callainos
Metriaclima fainzilberi
Metriaclima phaeos "Hai Reef"
Metriaclima zebra ”Mphanga”
Metriaclima sp. "Msobo Chinula"
Metriaclima sp. "Msobo magunga"
Metriaclima livingstoni
Melanochromis auratus
Melanochromis chipokae
Melanochromis johanni
Melanochromis joanjohnsonae
Melanochromis interruptus
Melanochromis cyaneorhabdos
Melanochromis lepidiaptes
Melanochromis parallelus
Mylochromis subocularis
Nimbochromis fuscotaeniatus
Nimbochromis linni
Nimbochromis livingstoni
Nimbochromis polystigma
Nimbochromis venustus
Otopharynx litobates "Zimbabwe rock"
Otopharynx sp. “Gold blue face”
Otopharynx sp. “Bigspot”
Petrotilapia tridentiger
Petrotilapia sp. Nkhata bay
Placidochromis electra
Placidochromis electra "Blue hongi island"
Placidochromis johnstoni “Solo”
Placidochromis mbamba "Electra superior"
Placidochromis phenochilus “Tanzania”
Placidochromis sp. “Mdoka white lips”
Placidochromis subocularis
Placidochromis electra
Protomelas annectens
Protomelas fenestratus ”Fire blue Lupingu”
Protomelas spilonotus "Ovatus"
Protomelas spilonotus ”Tanzania”
Protomelas taeniolatus "Hinderi"
Protomelas taeniolatus ”Fire blue”
Pseudotropheus acei "Ngara"
Pseudotropheus acei ”Marigold”
Pseudotropheus demasoni
Pseudotropheus elongatus "Chewere"
Pseudotropheus lanisticola
Pseudotropheus polit
Pseudotropheus saulosi
Pseudotropheus socolofi
Pseudotropheus livingstoni
Pseudotropheus sp. "Kingsizei Likoma"
Pseudotropheus sp. "Kingsizei Maingano"
Pseudotropheus sp. "Persipax orange cap"
Scienochromis fryeri "Ahli"
Scienochromis fryeri “Ahli Iceberg”
Stigmatochromis sp. guttatus
Tropheops sp. "Chilumba"
Tropheops sp. “Kirondo blue blaze”
Tyrannochromis nigriventer
Tyrannochromis macrostoma
#17 - 15 oktober 2008 20:24
Kanske inte så ovanlig - men en rätt fräck "bastard" tycker jag. Aulonocara Sp. OB
#18 - 15 oktober 2008 21:29
mazzkot skrev:
Jag ska till akvarielagret i bromma om två veckor...

Då tycker jag du bör besöka Akvarieleasing också. Det ligger inte så långt ifrån. Nu var det ett drygt år sedan jag var i Stockholmsbutikerna, men leasing tyckte jag var bättre på Malawi då iaf.
(Vid den resan var vi 2 personer och vi köpte fisk för ca 300 på akvarielagret och 3000 på akvarieleasing)
#19 - 15 oktober 2008 21:43
mazzkot skrev:
Jag tycker att den var rätt så fin :):p Vad tror du ett par utav den kosta tror du ?

En hel del.
#20 - 16 oktober 2008 13:12
Kryptonit skrev:
Då tycker jag du bör besöka Akvarieleasing också. Det ligger inte så långt ifrån. Nu var det ett drygt år sedan jag var i Stockholmsbutikerna, men leasing tyckte jag var bättre på Malawi då iaf.

(Vid den resan var vi 2 personer och vi köpte fisk för ca 300 på akvarielagret och 3000 på akvarieleasing)

Hur långt är det till akvarieleasing från akvarielagret då ?? :P
#21 - 16 oktober 2008 13:33
mazzkot skrev:
Hur långt är det till akvarieleasing från akvarielagret då ?? :P

4,2 kilometer enligt Eniro. Vägbeskrivning här.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 16 oktober 2008 13:47
mazzkot skrev:

tack på förhand Mathias

En liten kommentar bara - att en art är dyr och ovanlig innebär inte att man med automatik kan sälja yngel till ett högre pris än vad man kan få för en vanlig art.
Är den dyr och ovanlig så innebär det också att den är okänd och då finns det ingen efterfrågan på den.
Bilagor:
#23 - 16 oktober 2008 13:52
En liten kommentar bara - att en art är dyr och ovanlig innebär inte att man med automatik kan sälja yngel till ett högre pris än vad man kan få för en vanlig art.

Är den dyr och ovanlig så innebär det också att den är okänd och då finns det ingen efterfrågan på den.

Det har du rätt i kjell :P Än en gång så bevisar du för mig att du är ganska så smart [:-159]:D Men jag tror ändå att jag skulle vilja ha något som är lite mer annorlunda :D
#24 - 16 oktober 2008 13:53
Micke skrev:
4,2 kilometer enligt Eniro. Vägbeskrivning här.

Men det var ju inte långt alls :D
#25 - 16 oktober 2008 14:07
Men det måste väl ändå finnas en viss efterfrågan i tex butiker på att köpa in ovanligare fisk som dem vet att dem kan sälja ganska dyrt :) Eller ? för när jag kommer ditt med rödzebra så byter dem mot mat eller någon annan fisk med aldrig mot pengar :/
#26 - 16 oktober 2008 17:39
Anledningen till att det ligger kilovis med falukorv och bara en enstaka bit oxfile i kyldisken beror på efterfrågan, för inte inbillar sig gemene man att falukorv är gott och nyttigt.

Om sen "slaktaren" försöker pusha för oxfilen så kommer butiken bara att köpa in den om de får den till ett bra pris så att de i sin tur kan sätta ett lägre utpris varpå butiken tjänar pengar på den högre omsättningen.
#27 - 16 oktober 2008 19:21
Gaffel skrev:
Anledningen till att det ligger kilovis med falukorv och bara en enstaka bit oxfile i kyldisken beror på efterfrågan, för inte inbillar sig gemene man att falukorv är gott och nyttigt.

Om sen "slaktaren" försöker pusha för oxfilen så kommer butiken bara att köpa in den om de får den till ett bra pris så att de i sin tur kan sätta ett lägre utpris varpå butiken tjänar pengar på den högre omsättningen.

Riktigt bra jämföring faktiskt :D :p
#28 - 16 oktober 2008 19:24
Men att sälja fiskarna och odla på allt bara för att få pengar så menar jag absolut inte !! Bara så ni vet :P Utan det kan ju vara kul att om man kämpar med att få en fisk att leka också kommer m,an till zooaffären så får man en burk mat slutsats--JIPPI :D
#29 - 18 oktober 2008 00:49
Labeotropheus fuelleborni MC-hane från Katale Island är ganska ovanlig :)
#30 - 18 oktober 2008 02:01

Så för att den är okänd menar du att det inte finns någon efterfrågan på den?

Så en fisk som inte är hypad på zoopet är inte efterfrågad? Självklart kan han sälja yngel, trots att det är en mer ovanlig fisk.
#31 - 18 oktober 2008 03:16
En efterfrågan skapar en marknad precis som en marknad skapar en efterfrågan, att som handelsnamn kalla en ancistrus sp för "algätare" var ett brilliant genidrag som antagligen var det som skapade den trend ancistrusen är i dag, om en fiskhandlare satte upp samma dumma skylt framför ett akvarium fullt av små Labeotropheus fuelleborni så skulle vi antagligen se samma popularitet där om en 10-12 år, för vilken nysprungen akvarist skulle skaffa en malawi som första fisk?
#32 - 19 oktober 2008 10:54
AORFISH skrev:
Labeotropheus fuelleborni MC-hane från Katale Island är ganska ovanlig :)

Den var ju riktigt snygg ju :D
#33 - 19 oktober 2008 10:56
Kryptonit skrev:

Det som jag tycker är synd med akvarieleasing är att man kan inte se vad demhar för fisk på deras hemsida utan det står bara en assa om att hyra ut akvarium :/
#34 - 19 oktober 2008 11:01
mazzkot skrev:
Det som jag tycker är synd med akvarieleasing är att man kan inte se vad demhar för fisk på deras hemsida utan det står bara en assa om att hyra ut akvarium :/

Fisklista: http://www.akvarieleasing.se/index.php?option=com_excelview&task=2&file=fiskdjurlista&sheet=8&Itemid=26
#35 - 19 oktober 2008 11:13
Wieder skrev:

Jag hade nog inte kollat tillräckligt noga :P Men tack så mycket :)
#36 - 23 oktober 2008 10:52
Vill man ha lönsamhet ska man nog istället försöka odla fram fina exemplar på t.ex.
Golden, rödzebra etc. som säljer mest idag. Som Kjell säger så är efterfrågan väldigt liten på de "sällsynta" exemplaren.

För gemene man som köper fisk så vill man i början ha fiskar som det lyser om, och bryr sig inte så mycket om beteende.
#37 - 23 oktober 2008 14:40
okey det lätt ju ganska så rätt faktiskt :D Men jag vill ju ha en liten utmaning, med en mer sällsynt fisk eftersom att jag antara att dem är mer svår odlade :P Men sen så bryr jag mig egentligen inte så mkt om att sälja fisken utan just att ha den och att veta att jag är en av få som har just den här fisken, Och jag vill ju såklart att den ska vara färggran och ha ett interessanr beteende så om någon mer vet några ovanliga fina fiskar så får ni jättegärna kasta in en bild eller ett namn :D Och om ni ser eller vet att akvarielagret eller akvarieleasing har någon interessant fisk så´får ni ju gärna ropa till :D
mvh Mathias :D
#38 - 23 oktober 2008 14:41
Oj glömde en sak om en fisk är interesant och har ett roligt / annorlunda beteénde och inte är färggran så spelar inte det någon roll :D
#39 - 28 oktober 2008 11:54
Hej alla glada :D , Imorron så ska jag åka till akvarielagret och akvarieleasing i bromma och sundbyberg :) Så jag skulleverkligen uppskatta om ni kunde peppra på med era favorit fiskar, Snyggaste fiskar, färggranaste fiskarna och dyratse fiskarna :D bara så jag vet och får lite hum om vad ni andra ajvarister tycker om för fisk så snälla hjålp mig nu :D
mvh Mathias
JeBoro
#40 - 28 oktober 2008 19:18
Här är en av mina favoriter
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=651&SOK=1

Och en till men den är väl inte så ovanlig, men vacker ändå
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1320&SOK=1

Ett par av mina favoriter iaf, hoppas det hjälpte nåt :)
#41 - 28 oktober 2008 20:10
JeBoro skrev:
Här är en av mina favoriter

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=651&SOK=1

Och en till men den är väl inte så ovanlig, men vacker ändå

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1320&SOK=1

Ett par av mina favoriter iaf, hoppas det hjälpte nåt :)

Dem var ju fina , synd bara att jag inte vill ha någon mer metraclima sort annnars hade den nog legat i top :D
Den andra var värd att tänka på abssolut tack så mmycket
Någon mer som har några intressanta fiskar :D
JeBoro
#42 - 30 oktober 2008 22:16
Tjena!

Blev det några nya fiskar? :)
#43 - 31 oktober 2008 13:09
Jajamensan nu så har jag kommis hem från akvarielagret där jag köpte ett VF par utav Protomelas Fenestratus yellow-belly fångstplats - en kanda. eller något sånt. Det gick på 1000 spänn paret men det var det värt :D
JeBoro
#44 - 31 oktober 2008 15:34
Ja då får man gratulera, den kan ju inte vara helt vanlig iaf så då måste du ju vara nöjd med det köpet. Då får vi hoppas att dom börjar yngla av sig med, släng gärna in en bild med det skulle va kul.
#45 - 2 november 2008 16:39
Honan har redan börjat tugga :D
#46 - 2 november 2008 17:09
mazzkot skrev:
Honan har redan börjat tugga :D

Va synd... du som ville ha något svårlekt. ;)
#47 - 2 november 2008 21:07
Jag har hittat en ny malawi som är exklusiv.. Jag har köpt Pseudotropheus sp. "elongatus chewere" och de finns bara på ett område som är så stort som en fotbollsplan i sjön.
#48 - 2 november 2008 21:20
Jag har hörrt om den firren men jag trodde den var ganska såvanlig men det var nog bara något som jag fick för mig ::DD
#49 - 2 november 2008 21:21
petnym skrev:
Va synd... du som ville ha något svårlekt. ;)

Den ska tydligen vara silver i valör :confused: Men man får väll hoppas ayy dem trivdes så bra så det blev yngel :D
#50 - 3 november 2008 06:03
mazzkot skrev:
Den ska tydligen vara silver i valör :confused: Men man får väll hoppas ayy dem trivdes så bra så det blev yngel :D

tur-nisse:p
#51 - 3 november 2008 14:25
:):):):):)
#52 - 3 november 2008 14:32
Jag köpte ina fiskar på akvarie-leasing som jag tycker borde få rikligt med beröm :D eftersom att dem tog sig tid att hjälpa till och förklara och verkligen kollade upp saker. När jag va på akvarielagret däremot så frågade jag dem vad dem lite mer ovanligare malawisarna var vad fick jag för svar ? Joo han gick fram till en rödrubin och sa denna tycker jag är riktigt fin ocg den är också ovanlig ! Då kollade jag först på säljaren med ett uttrycktslöst amsikte sen kollade jag på mamma och så sa jag jag har nog kollat klart här nu och så vände jag ryggen till och gick :D
JeBoro
#53 - 3 november 2008 16:42
mazzkot skrev:
Jag köpte ina fiskar på akvarie-leasing som jag tycker borde få rikligt med beröm :D eftersom att dem tog sig tid att hjälpa till och förklara och verkligen kollade upp saker. När jag va på akvarielagret däremot så frågade jag dem vad dem lite mer ovanligare malawisarna var vad fick jag för svar ? Joo han gick fram till en rödrubin och sa denna tycker jag är riktigt fin ocg den är också ovanlig ! Då kollade jag först på säljaren med ett uttrycktslöst amsikte sen kollade jag på mamma och så sa jag jag har nog kollat klart här nu och så vände jag ryggen till och gick :D

Ja det hade jag med gjort. När du ställde en sån fråga så måste han ju förstått att du inte är helt nybörjare när det gäller malawi. Men det var nog han. :)
#54 - 3 november 2008 20:18
mazzkot skrev:
Jag köpte mina fiskar på akvarie-leasing...

akvarielagret däremot...

Jag skulle definitivt inte säga att akvarielagret är en dålig butik, däremot skiljer sig ju personalen mellan butikerna. I många butiker är personalen kunniga (som lagret), men där intresset finns för den typen av fisk man är intresserad av där är personalen Extra kunniga (stort E).

Av de butiker jag besökt sen jag började med Malawi så finns det tre där personalen har varit väldigt bra, dvs intresserade själva, osv.
(De tre är Aquarium malwi (Örebro), Akvarieleasing (Stockholm) samt Aquatropic (Sala).)
#55 - 3 november 2008 20:34
Kryptonit skrev:
Jag skulle definitivt inte säga att akvarielagret är en dålig butik, däremot skiljer sig ju personalen mellan butikerna. I många butiker är personalen kunniga (som lagret), men där intresset finns för den typen av fisk man är intresserad av där är personalen Extra kunniga (stort E).

Av de butiker jag besökt sen jag började med Malawi så finns det tre där personalen har varit väldigt bra, dvs intresserade själva, osv.

(De tre är Aquarium malwi (Örebro), Akvarieleasing (Stockholm) samt Aquatropic (Sala).)

Då så får väll nästa tur bli till Aquarium malwi eller Aquatropic :D
#56 - 3 november 2008 20:36
Är det någon som har erfarenhet utav denna fisk och ge mig lite tips utifrånegna erfarenheter :)
Jag tippar på att det inte är så många som har denna fisk eftersom att det var första gången dem hade sett den där firren i butiken :D

Annons