En eller två hanar?

#1 - 2 mars 2004 18:14

Jag har precis köpt fem Laetacara dorsigera och fem Cryptoheros sajica. Nu har det visat sig att av de fem dorsigerus jag köpte så var tre hanar.. jag vet att åtminstone en måste tillbaka, men är det bättre att köra på 1+4 än 2+3? Karet är på 375 liter. Funderar också på hur många hanar och honor jag bör ha av Sajica? Nu vet jag dock inte vilka som är vad än.

#2 - 2 mars 2004 19:00
jag tror att dorsigera är Parbildande.
men varför lämna tillbaka dem te affärn?
#3 - 2 mars 2004 19:20
är inte tre hannar på två honor lite för mkt? finns det inte risk för storbråk?
#4 - 2 mars 2004 19:30
jag menade varför besvära din affär? "hej här kommer jag med två hannar". jag skulle ha spolat ner dem...
#5 - 2 mars 2004 19:32
hmm... nja, jag spolar inte ner fiskar. Jag har dessutom kommit överens med butiksägaren som inte visste könen på fiskarna att jag skulle komma tillbaka om det blev fel.. så inte blir det besvär för honom.
#6 - 3 mars 2004 00:51
Hej

Hmm, spola ner? Ja, det låter ju snällt. Eller inte. De är inga leksaker, som man bara kan spola ner hur som helst. Det är lika illa som om man skulle spola ner oönskade kattungar, men utan risken att det blir stopp i toan.

Hur som helst, det bästa är en hane och en hona, av både sajican och dorsiger, de är parbildande, och mer än ett par av varje leder lätt till bråk, särskilt som du har mer än en art. Har du t.ex en hane och två honor, så kommer den överblivna honan att få det tufft.

MVH Micke

Annons