Hej,
Mitt första inlägg men jag har smugit runt o varit passiv ett tag.
Sambon och jag köpte i julas ett 205l akvarium med tillbehör "till ungarna" och vi märkte ganska snart att det var riktigt roligt med akvarie.
Köpte idag en akvariemöbel och med till detta fick jag ett begagnat ytterfilter, ett Eheim 2213.
Glad i hågen rusade jag genast hem för att testköra filtret i en hink.
Hade tidigare en smärre olycka med mitt innerfilter, ett fluval 4plus, som slet sig ur handen på mig när jag skulle flytta upp det en cm, resultatet var två dyngsura akvarierägare, varav den ena var genomsur på alla sätt man kan tänka sig.
Hur som helst så hade jag ovanstående incident i åtanke när jag skulle starta mitt Eheim ytterfilter, lyckades tejpa, palla upp, tynga ner och sätta fast slangarna ordentligt så att de skulle stanna i hinken medans jag provkörde. Fyllde upp filtret med vatten och kopplade på strömmen.
???
!!!
Antiklimax!
Det rann låååångsamt lite vatten ur filtret och oavsett om jag körde med filterpatron eller tomkörde burken så hade jag ett flöde av ungefär 104 liter/h.
Är det någon som vet vart man skall titta efter igensattheter på ovanstående filter eller om det kan vara något annat som spökar men som lätt kan åtgärdas? Jag har kollat slangar och det rinner bra igenom dessa.
När jag öppnade filtret så luktade det utedass om innehållet så det har säkert stått ett tag och ruttnat till sig fint. Är det någon idé att ens försöka få fart på pjäsen? Lär säkert bli kostsamt att köpa nytt filtermaterial till denna doftande läckerhet? Jag skulle kanske köpa ett nytt Fluval FX5 istället? (tycker fluvals grejjer ser snyggare ut och det är ju viktigt när sakerna skall stå undangömda i ett skåp=)) Är det overkill med ett FX5 för 205l akvarium?
-Jesper