En Eheim 2213 med dåligt sprut...

#1 - 8 maj 2009 16:40
Hej,

Mitt första inlägg men jag har smugit runt o varit passiv ett tag.

Sambon och jag köpte i julas ett 205l akvarium med tillbehör "till ungarna" och vi märkte ganska snart att det var riktigt roligt med akvarie.

Köpte idag en akvariemöbel och med till detta fick jag ett begagnat ytterfilter, ett Eheim 2213.
Glad i hågen rusade jag genast hem för att testköra filtret i en hink.
Hade tidigare en smärre olycka med mitt innerfilter, ett fluval 4plus, som slet sig ur handen på mig när jag skulle flytta upp det en cm, resultatet var två dyngsura akvarierägare, varav den ena var genomsur på alla sätt man kan tänka sig.
Hur som helst så hade jag ovanstående incident i åtanke när jag skulle starta mitt Eheim ytterfilter, lyckades tejpa, palla upp, tynga ner och sätta fast slangarna ordentligt så att de skulle stanna i hinken medans jag provkörde. Fyllde upp filtret med vatten och kopplade på strömmen.

???
!!!
Antiklimax!

Det rann låååångsamt lite vatten ur filtret och oavsett om jag körde med filterpatron eller tomkörde burken så hade jag ett flöde av ungefär 104 liter/h.

Är det någon som vet vart man skall titta efter igensattheter på ovanstående filter eller om det kan vara något annat som spökar men som lätt kan åtgärdas? Jag har kollat slangar och det rinner bra igenom dessa.

När jag öppnade filtret så luktade det utedass om innehållet så det har säkert stått ett tag och ruttnat till sig fint. Är det någon idé att ens försöka få fart på pjäsen? Lär säkert bli kostsamt att köpa nytt filtermaterial till denna doftande läckerhet? Jag skulle kanske köpa ett nytt Fluval FX5 istället? (tycker fluvals grejjer ser snyggare ut och det är ju viktigt när sakerna skall stå undangömda i ett skåp=)) Är det overkill med ett FX5 för 205l akvarium?

-Jesper
#2 - 8 maj 2009 16:53
Det beror på vad du ska ha för fisk, men det är nog lite i största laget ja;).
Jag tror du har en luftficka i filtret, därav pissflödet.
Ta ut allt filtermaterial eftersom du ändå bör rengöra detta, rengör impeller mm och se om axeln är hel, och fyll filtret med vatten och kör igång det igen. Är det lika dåligt flöde då så har man något att utgå ifrån:).
#3 - 8 maj 2009 16:58
Det kan aldrig bli overkill men plocka isär ditt 2213 först.

Kolla impeller, avel och bussningar, hantera axeln varsamt då den är tillverkad i ett keramiskt material, kolla samtidigt så slangarna inte är igengrodda.

Annars är ett 2213 verkligen i minsta laget till ert akvarium med sina drygt 400 nominella liter per timme, ett måste är nästan att samköra den med ett filter till.

Släng filtermediet och ersätt det med 129:- filtermatta som du köper på Hornbach, klipp ner den till tärningar och i med i kanistern, i värsta fall kan du ha den i en 40 liters räkburk..
#4 - 8 maj 2009 17:09
Ojj snabba svar, man tackar.

Jaa jag får plocka isär burken imorgon o se om jag får fart på saken. Får jag igång det så blir det ett bra filter till mitt planerade alldeles egna 50-60-liters-akvarium-projekt.

Så, filtermatta? Skall man ta bort precis allt som ligger i "hinken" inne i burken och bara köra med tärningsklippt filtermatta?

Förresten så är den riktiga orsaken till att jag vill ha fluval att det är det enda märket jag sett hos lokala "fiskhandlaren" och jag vill ha något som man lätt hittar reservdelar till.

Ska försöka knåpa ihop en nybörjarpresentation sen.

-J
Guest
#5 - 8 maj 2009 17:18
nja fx5 är nog endå lite överdrivet till ett 205 kar :S
#6 - 8 maj 2009 17:32
modig skrev:
Ojj snabba svar, man tackar.

Så, filtermatta? Skall man ta bort precis allt som ligger i "hinken" inne i burken och bara köra med tärningsklippt filtermatta?

-J

beror ju självklart vad du redan har i filterbehållaren...
allt é säkert inte skräp., kanske har du keramikmakaroner i?. bara att koka av och använda.

en hink med vatten och ner med allt material däri och veva runt, häll av vatten, upprepa tills "rent"

och ang. vart det kan vara igensatt så att flödet är piss., blås rent i insug och utblås om du har möjlighet....
#7 - 9 maj 2009 15:34
Tror du får bättre fart på filtret om du ställer hinken på en stol och sedan suger i utblåset så att du får igång häverteffekten. När filtret sedan är fyllt sätter du i kontakten. Filrena har ingen sugande pump utan bara en tryckande, vilket betyder att den inte kan suga vatten från en hink utan hjälp. Skaka lite på det så att all luft försvinner så ska du se att det blir bättre fart på det.

Ang. Filtermaterial tillhör jag dem som avskyr filtermatta. Den sätter igen fort och begränsar då flödet.
Finns det keramik i så behåll den och köp till extra om det behövs för att fylla ut. Skippa all filtermatta!
Guest
#8 - 9 maj 2009 15:58
Nja, filtermatta ska man ha. Dock stora porer.
#9 - 9 maj 2009 21:01
Håller med Narii, grov filtermatta är sammantaget det bästa filtermaterial som finns men sen är det aldrig fel att komplettera med med andra biologiska filtermedia!
#10 - 9 maj 2009 21:18
Då har ni nog aldrig testat att köra med bara keramik. Jag säger bara att jag kommer aldrig mer stoppa filtermatta av någe slag i mina ytterfilter.
#11 - 9 maj 2009 22:30
Tack för alla tips.

Det verkar vara lite mer fart på grejjerna nu, körde det utan filtermaterial och hade hinken på en stol. Först surrade och fräste det om burken och man kunde se en massa små luftbubblor i utblås-slangen men efter ett tag så försvann konstiga ljud och även så bubblorna. Det var inte helt lätt att få in vatten i maskinen utan luft då jag, med tanke på att innehållet luktade riktigt äckligt när jag öppnade filtret för första gången, vägrar att suga i mig något som har befunnit sig inne i filtret.

Jag har en massa nya makaroner och även en påse med konstiga 5mm stora kulor som jag fick med till pumpen, vad kan dessa kulor vara? Jag antar att det inte är förpackningsmaterial? =) Skulle det funka att köra med makaroner i botten, sen mystiska kulor och sist en blå filtermatta som är c:a 2 cm tjock?

Köpte ett 70l akvarium som jag tänkte köra filtret i, detta skall bli en temporär bostad för djuren som nu plaskar runt i 205 liters akvariet som skall få en ny möbel då befintligt bord är alldeles jättefult. Hittar ingen annan lösning än att starta en temporär bostad till djuren medans ordinarie hem töms för flytt.

-J
#12 - 10 maj 2009 04:33
Om de där kulorna är som grus skulle det kunna vara Ehfisubstrat, ett matrial som består av cintrat glas eller dyl.. Ett poröst matrial som fungerar som "bostad" för arbetarna, alltså bakterierna som skall sköta om nedbrytningen av av det som skall brytas ned.

Annons