En dum fråga bara? Akvariumfråga ang. kampfiskar

#1 - 7 februari 2008 20:14
Kan ett 40L akvarium passa 3-4 kampfiskar. Den är lite halvhögt.
har ett 28L till en hona och en hane men inser nu att det inte passar. Eller kan jag flytta honan till mitt lite större akvarium där det finns guppysar och tetror och några malar.
#2 - 7 februari 2008 20:20
Vad hade du tänkt att ha i ditt 40l ? 3-4 hanar eller honor?
Visst kan du flytta honan honor är oftast inte ett dugg aggresiva.
#3 - 7 februari 2008 20:39
Honor kan nog vara lite småaggressiva mot varandra.
#4 - 7 februari 2008 20:59
Hej!
Det går vanligtvis hur bra som helst att ha kampfiskar med andra fiskar (bara inga som nafsar på fenor), men sen finns det tyvärr vissa individer som går inte att ha med någonting... Släppte ner min kamphona i ett litet större akvarium med kardinaltetror i eftersom hon var aggressiv mot de andra kamphonorna, det gick bra i 15 minuter innan hon bet ihjäl några och fick flytta igen... Nu går hon med två läppguramis och det fungerar. Suck, blir så trött på bitska fiskar... Men som sagt, vanligtvis är det inga problem, så testa under uppsikt!
/Erika
#5 - 7 februari 2008 21:11
_stiffe_ skrev:
Vad hade du tänkt att ha i ditt 40l ? 3-4 hanar eller honor?

Visst kan du flytta honan honor är oftast inte ett dugg aggresiva.

Jag tänkte bara ha en hane och några honor så att min stackars hona slipper att bli jagad av hannen. Eller vem vet han kanske uppvaktar på lilla Jasmine. :p
Hon har bara varit med honom några dagar.
#6 - 8 februari 2008 02:26
jag skulle säga att det går utmärkt, dock måste du tänka på hur du inreder karet, ju mindre det är desto viktigare blir det med växter och "naturliga" avdelare typ stenar och rötter så det bildas "naturligt"avgränsade revir. Skulle även rekommendera att du skaffar lite flytväxter så honorna kan slöa bland rötterna

obs kolla honorna när du släpper samman dem, de är ju revirhävdande men har även lite av en hackordning,men det brukar lugna sig inom några dagar.
#7 - 8 februari 2008 02:27
BTW vad är det för kamfisk du hade tänkt skaffa dig *nyfiken*
#8 - 8 februari 2008 07:09
Lazarus skrev:
BTW vad är det för kamfisk du hade tänkt skaffa dig *nyfiken*

Ja-a du. 1-2 honor men vilken sort vet jag inte. Nån som ser bra ut skulle jag tro. :confused:
#9 - 8 februari 2008 13:10
tror det är den vanliga siamesiska kampfisken du har. kör på 3 honor 1 hane.
#10 - 8 februari 2008 18:22
tror det är den vanliga siamesiska kampfisken du har. kör på 3 honor 1 hane.

Jo så heter dom ;) Tack!!
#11 - 8 februari 2008 21:54
tror det är den vanliga siamesiska kampfisken du har.

Jag utgick från det men tänkte mer på färg och fen typ
#12 - 9 februari 2008 09:37
Lazarus skrev:
Jag utgick från det men tänkte mer på färg och fen typ

aha sry för att jag missuppfatta de, men e la inte så många affärer som man kan få tag i clownail eller halfmoon direkt, super delta e ju inte så vanligt heller. ska man ha sonna ska man la gå till en odlare.
#13 - 9 februari 2008 10:32
aha sry för att jag missuppfatta de, men e la inte så många affärer som man kan få tag i clownail eller halfmoon direkt, super delta e ju inte så vanligt heller. ska man ha sonna ska man la gå till en odlare.

Har sätt både Crown-tail och halfmoon (även om de flesta av dem var mer super-delta i mitt tycke) samt vanliga fan tail, butiker runt om Göteborg. Så det är inte jätte svårt att få tag på dem, om man kollar runt lite.

Annons