taiyo skrev:Nu har vårt 300L akvarium varit igång en dryg vecka, med 5 svärdbärare. När jag nu mätte NO2 med dropptest så visar den 0,1!! :( Ska jag göra ett delvattenbyte då (20%?) och hälla i vattenberedningsmedel? Vi har Easy-Life Flytande filtermedium. Det skulle fungera som Nitrivec fast bättre sa han i akvariebutiken. (vi har inget nitrivec). Något annat jag ska tänka på? [:o]
taiyo skrev:Ok, tack för svaret! Nu har jag bytt ca 40%. Hoppas det gör susen! :) Det var första gången jag gjorde vattenbyte. Vi ska ju åka bort på onsdag och vara borta i 5 dagar så jag hoppas nitrithalterna håller sig nere... :( blir lite orolig. [:o]
När borde jag mata nästa gång då? Matade dem i förmiddags (har matat varannan dag) men eftersom vi som sagt ska bort, ska jag ändå hålla upp med matningen? De klarar väl kanske en hel vecka utan mat utan några problem?
Lasse skrev:Jag vet inte varifrån de här råden om att byta vatten vid nitrit i ett nystartat akvarium kommer ifrån. Enligt min mening är det bland det sämsta man kan göra och skall bara tillgripas om det är total fara för fisken.
Reser du bort i 5 dagar så behöver du inte mata och nitrithalten stiger inte om du inte matar och du skall definitivt inte mata dem extra innan du åker.
MVH Lasse
oskarwallin skrev:jo håller med om det dära med vattenbyten, nu skulle han vara borta 7 dagar eller? och jag vet att de klarar sig iaf 5 dagar utan mat, men jag va osäker på om de skulle klara 2 till.. därfär föreslog ja att han skulle köpa nån tillfällig matning så de får mat iallafall 1 dag extra :)
Lasse har ju beskrivit exakt i sina inlägg och talar där om bla. salt;)oskarwallin skrev:så tum regeln är... om du har Hög nitrit (tillräcklig för att skada fiskarna du har) byt vatten annars byt inte vatten... Ellerhur?
taiyo skrev:Jag hoppas det inte blir nån slags katastrof av att jag bytte vatten nu då... :( Men eftersom vi ska åka bort så kan vi ju inte hålla koll på det heller under flera dagar... Har ju dock läst om detta på flera ställen och det verkar ju vara flera som gjort så utan att fiskarna dött eller tagit skada av det... Har även läst att det inte ska vara nödvändigt att ha i bakteriekultur varje dag utan att det bara är "om man inte orkar vänta"... Inte lätt att veta hur man ska göra när man är ny. :( Jag vill ju bara att fiskarna ska må bra, och jag hoppas de kommer att göra det ändå nu och att de fortfarande kommer att må bra när vi kommer hem igen efter påsk!