Tjipp..
Finns det någon "fisk garanti" som butikerna bör följa?
Jag köpte en Pisodonophis cancrivorus utav en butik i Stockholm för ca en månad sedan. Fisken har legat nedgrävd nästa hela tiden sen dess, men nu i helgen så var han framme och simmade som fan natten mot lördag. Men sen på lördag morgon så låg han död på gruset. Den levde 27-28 dagar i mitt kar. Mina andra fiskar mår bra och vattenvärderna är bra. Vet inte varför han har dött, jag misstänker att han har svultit ihjäl. Han har aldrig varit framme och ätit något som jag har sett. Mailade ett foto på den döda ålen till butiken men de tyckte den såg fet och välgödd ut.
Jag vill ha tillbaka de 400kr jag gav för honom. Tycker att fisken ska leva längre än så. Iaf så länge man inte missköter den på något sätt.
Dessutom känner vi oss lite "lurade".
Vi ville ha en "social" ål som är framme lite mer än mina kuhlii ålar. Hittade denna ålen i ett utav deras utställningskar och tyckte den såg trevlig ut. Frågade hur den var och om den var social. De svarade att den är "så social som en fisk är", det skulle inte vara någon ål som gömmer sig.
30 min efter att vi introducerade fisken till det nya karet så simmade han ner i sanden. Har sett han 10-15 ggr under de dagarna jag haft honom.
Butiken säger att vi hade kunnat byta honom mot en annan fisk om vi hade velat det, men nu när fisken är död så finns det inget att göra. Vi bor dock 35 mil ifrån stockholm, lite svårt att åka in och byta den... Jag tänkte dock stå mitt kast eftersom jag inte hade kollat upp fisken innan utan bara lyssnade på vad de sa. Men nu när den till och med har avlidit så ser jag gärna en återbetalning av den summan jag gav för honom.