En död Pisodonophis cancrivorus

#1 - 5 december 2005 10:36
Tjipp..

Finns det någon "fisk garanti" som butikerna bör följa?
Jag köpte en Pisodonophis cancrivorus utav en butik i Stockholm för ca en månad sedan. Fisken har legat nedgrävd nästa hela tiden sen dess, men nu i helgen så var han framme och simmade som fan natten mot lördag. Men sen på lördag morgon så låg han död på gruset. Den levde 27-28 dagar i mitt kar. Mina andra fiskar mår bra och vattenvärderna är bra. Vet inte varför han har dött, jag misstänker att han har svultit ihjäl. Han har aldrig varit framme och ätit något som jag har sett. Mailade ett foto på den döda ålen till butiken men de tyckte den såg fet och välgödd ut.
Jag vill ha tillbaka de 400kr jag gav för honom. Tycker att fisken ska leva längre än så. Iaf så länge man inte missköter den på något sätt.

Dessutom känner vi oss lite "lurade".
Vi ville ha en "social" ål som är framme lite mer än mina kuhlii ålar. Hittade denna ålen i ett utav deras utställningskar och tyckte den såg trevlig ut. Frågade hur den var och om den var social. De svarade att den är "så social som en fisk är", det skulle inte vara någon ål som gömmer sig.
30 min efter att vi introducerade fisken till det nya karet så simmade han ner i sanden. Har sett han 10-15 ggr under de dagarna jag haft honom.

Butiken säger att vi hade kunnat byta honom mot en annan fisk om vi hade velat det, men nu när fisken är död så finns det inget att göra. Vi bor dock 35 mil ifrån stockholm, lite svårt att åka in och byta den... Jag tänkte dock stå mitt kast eftersom jag inte hade kollat upp fisken innan utan bara lyssnade på vad de sa. Men nu när den till och med har avlidit så ser jag gärna en återbetalning av den summan jag gav för honom.
#2 - 5 december 2005 12:22
När fisken dör efter en månad så är det inte butikens fel.

Killen som sa att de inte gömmer sig kan inte ha känt till nånting om Pisodonophis, de tillbringar större delen av sina liv nedgrävda med bara huvudet synligt.

Som många salt/bräckvattensfiskar som tål sötvatten är de känsliga när de hålls i rent sötvatten.
#3 - 5 december 2005 12:53
Borde inte butiken informera om detta när man köper den då?
Tycker att man borde få någon kompensation. Dels för att fisken var motsatsen till den fisken vi sökte, och dels för att den inte levde längre än 28 dagar.
#4 - 5 december 2005 12:55
[QUOTE=y0da]Borde inte butiken informera om detta när man köper den då?[/QUOTE]Jo, det får jag ju hålla med om.
#5 - 5 december 2005 13:06
Ska fortsätta driva det lite mot butiken för att se om jag kan få någon kompensation. Som goodwill om inte annat.

Jävligt bra signatur du har förresten. Funderar lite på att göra en egen variant utav den. Eller är den copyrightsskyddad? ;)
#6 - 5 december 2005 13:11
Tror knappast den uppnår verkshöjd direkt... :D
#7 - 5 december 2005 13:23
:P
Kan ändå vara bra att säga till innan man kopierar något. Gillar inte copycats, men den texten känns väldigt bra att ha på något sätt.
#8 - 5 december 2005 17:22
[QUOTE=y0da]Borde inte butiken informera om detta när man köper den då?
Tycker att man borde få någon kompensation. Dels för att fisken var motsatsen till den fisken vi sökte, och dels för att den inte levde längre än 28 dagar.[/QUOTE]

det står någonstans på infosidorna här på zoonen att butiken enligt är skyldig att tillhandahålla korrekt information. släng den lagen i ansiktet på dem tillsammans med konsumentköplagen (som säger att du ska ha ränta på dina pengar samt reseersättning) så borde det lösa sig.
#9 - 5 december 2005 17:45
Att kräva ersättning för en fisk som levt i en månad låter mycket vanskligt tycker jag.

De allra flesta fisksjukdomar har utan tvekan ett snabbare förlopp än så. Och så länge du inte vet säkert vad som orsakade fiskens död kan du knappast vara säker på att det är affärens fel. Jag tycker att det knappast ens är troligt att det är något som den fått med från affären.

Precis som människor kan bli sjuka på några få timmar efter att de ätit något dåligt kan fiskar insjukna mycket snabbt. Att den skulle verkat helt frisk i 28 dagar för att sedan plöstligt dö av något som den burit på hela tiden är knappast det troligaste scenariot, även om det naturligtvis är möjligt. För att kunna hävda något sådant måste du nog obducera den och finna bevis för någon parasit eller så som funnits i fisken sedan du köpte den.

Mer troligt än att den dött av något den burit på hela tiden tror jag är att den inte varit van vid den bakterieflora dina fiskar bar på, och därför blivt dålig. Fast det är naturligtvis bara en gissning. Den kan lika gärna ha dött av en hjärnblödning eller hjärtattack eller ett gruskorn på tvären.

Att akvarieaffärer skulle ersätta fisk som dött efter en längre tid faller på sin egen orimlighet. Kunden kan ha hanterat fisken hur som helst under tiden och på så sätt orsakat fiskens död. (jag antyder naturligtvis inte att du gjort något fel.)

Jag har själv jobbat i akvarieaffär och det hände inte allt för sällan att kunder kom in med ärenden liknande ditt (det hände dock inte särskilt ofta med tanke på hur många fiskar vi sålde). De hävdade bestämt att fisken måste ha varit sjuk när den köptes. Trots att de själva valt ut den för att de tyckte den såg fin ut, trots att jag med min erfarenhet kunde säga att fisken med 99,9% säkerhet var helt frisk och framför allt; trots att fiskens kompisar alla fortfarande gick kvar i affärens akvarium, kärnfriska.

Om de kom tillbaka efter bara någon dag fick de oftast full ersättning, även om vi misstänkte att de kanske kylt ner fisken på hemvägen eller inte koppat in den ordentligt. Dröjde det längre än några få dagar fick kunden lite rabatt om den köpte en ny fisk.

Att de inte gett dig rätt information om fiskens beteende är mycket dåligt.
#10 - 29 december 2006 19:33
Om den dör efter 1dag då?? Har läst igenom alla sidor om den men hjälper inte. Jag hadde i lite salt i karet innan jag släppte i han. Han har ett stort sten rös som han låg i första kvällen ligger även ett rör nergrävt i sanden som han kan ligga i. Den är ca 40-50cm Dan efter låg den mitt i karet [:o] Man tycker ju såååå synd om dom med.. Vad har jag gjort för fel va kan ha hänt??

Har 1 en liten hummer, 2 Pacus i baljan som e på 400l. Å han har ju inga synliga skador

Annons