En del husdjursägare borde skämmas

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 18 maj 2007 16:57
http://www.aftonbladet.se/vss/malmo/story/0,2789,1072223,00.html

De som släppa ut sina djur i naturen när man tröttnat på att sköta djuren borde skämmas
dels så innebär det att alla andra som sköter sina djur också får dåligt rykte och risken är stor att myndigheterna så småningom kommer att införa restriktioner mot hållande av djur.
Dels innebär det att det finns en risk (om än mycket liten) att djur i vår natur smittas av husdjuren.
och framförallt så är det djurplågeri.
#2 - 18 maj 2007 17:01
http://www.aftonbladet.se/vss/malmo/story/0,2789,1072223,00.html

De som släppa ut sina djur i naturen när man tröttnat på att sköta djuren borde skämmas

dels så innebär det att alla andra som sköter sina djur också får dåligt rykte och risken är stor att myndigheterna så småningom kommer att införa restriktioner mot hållande av djur.

Dels innebär det att det finns en risk (om än mycket liten) att djur i vår natur smittas av husdjuren.

och framförallt så är det djurplågeri.

tycker det är fan för jävligt.........det bevisar att folk inte tänker efter innan de skaffar djuret......de bara skaffar det för att de ska ha de.....fan man skulle ju skjötit sånna människor!!!!!......hehe...kanske lite överdrivet men det är ju synd om sköldpaddorna......och alla andra djur som övergivs
#3 - 18 maj 2007 17:13
Det kanske borde vara bra med lite restriktioner när det gäller hållande av
djur som kräver lite mer av sina ägare.

De här sköldpaddorna säljs när de är stora som femkronor för någon hundralapp och sen blir stora som dasslock över skalet, är egentligen rätt olämpliga som husdjur.

Hade man vart tvungen att söka särskilt tillstånd för att hålla dessa arter så tror jag vi hade sluppit det man kan se i malmös vallgrav och på Blocket som översvämmas av dessa oönskade husdjur. Sorgligt är vad det är.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 maj 2007 17:17
Det kanske borde vara bra med lite restriktioner när det gäller hållande av

djur som kräver lite mer av sina ägare.

De här sköldpaddorna säljs när de är stora som femkronor för någon hundralapp och sen blir stora som dasslock över skalet, är egentligen rätt olämpliga som husdjur.

Hade man vart tvungen att söka särskilt tillstånd för att hålla dessa arter så tror jag vi hade sluppit det man kan se i malmös vallgrav och på Blocket som översvämmas av dessa oönskade husdjur. Sorgligt är vad det är.

Då har du inget stort dasslock;) - det blir någonstans mellan ett tefat och en vanlig tallrik.
Och jag tycker nog att de rödörade vattensköldpaddorna är rätt lämpliga som husdjur - sen hjälper det ju tyvärr inte om folk tröttnar på och de gäller såväl rödörade vattensköldpaddor som "sommarkatter".
#5 - 18 maj 2007 18:18
Det jag är rädd för är när nån får för sig att släppa ut tex de sorters skallerormar som kommer från kanada, de klarar sig ju utmärkt i vårt klimat.

Ett problem är ju också de som släpper ut strumpebands snok, de klarar sig också och skulle troligen konkurrera ut vår inhemska snok pga att de föder levande ungar, medans vår snok lägger ägg och börjar få allt svåra att hitta ägglägningsplatser.

Det finns väl fler djur som skulle kunna ställa till problem om de släpps pga av djurägare som tröttnat på dom.
#6 - 19 maj 2007 08:00
Jag utgår från att det är rödörade sköldpaddor. De kommer från klimat likt det svenska, men med mer kontinental prägel, dvs varmare somrar och kallare vintrar. Det är inte så mycket längden på vintern som gör att de inte kan etablera sig i sverige, utan att våra somrar är för kalla.

Rödörade vattensköldpaddor klarar kyla, under vinterdvalan tål de tillochmed att delar av deras vävnader fryser (precis som åkergroda och huggorm gör), och i Skåne har minst en rödörad vattensköldpadda överlevt i 15 år utomhus. Den naturliga nordgränsen för rödöron går i Oregon/Michigan. Vintertemperaturen där är jämförbar med Gotland och Skåne, men sommartemperaturerna är avsevärt högre, och äggen behöver en temperatur mellan 22 och 30 grader i 70-80 dagar för att kläckas.

Kort sagt är vuxna rödöron ungefär lika härdiga i sverige som guldfisk, dvs med ett nödrop, men kan inte fortplanta sig här pga våra svala regniga kustklimats-somrar.

Närmaste "vilda" populationer av rödöron jag känner till är i storbrittannien, frankrike, och tyskland, och någon nämnde att rödöron tydligen vissa år kan föröka sig i danmark. Inte ens där verkar de ha ställt till med egentliga problem, fast tyskarna är oroliga för att de kan konkurrera med europeisk träsksköldpadda.

"Svenska rödöron" har varit på tapeten här på zoopet förr: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74882

Kort sagt håller jag visserligen med om att det är oansvarigt att släppa ut djur, och att det torde leda till nya restriktioner, men djurplågeri har jag svårt att se det som, och risken för att de skall etablera sig i svensk natur är noll.

EDIT: De nordliga skallerormar och strumpebandssnokar Tors Hammare talar om vore ett betydligt större problem, ja. Strumpebandssnok lär skall ha släppts ut kring Göteborg, och lär skall ha förökat sig minst en gång, men verkar inte ha kunnat etablera sig permanent.

EDIT 2: Det utsläppta djur som ställer till mest problem f.n. är kanin. Det finns idag mängder av kaninkolonier runt om i Sverige (ett halvdussin bara här i stockholm) som uppstått pga utsläpp av tamkaniner, och de förstör planteringar och underminerar vägar. Kommunens episka och mångåriga och helt fruktlösa kamp mot den jättekoloni som underminerar Klarastrandsleden tror jag tillochmed blivit TV-dokumentär.
#7 - 19 maj 2007 08:14
Väljer man att skaffa och inneha djur så tar man hand om dem!
#8 - 19 maj 2007 20:02
Precis, folk tänker inte innan dem skaffar djur.
Sköldpaddor blir oehört gamla så att skaffa sköldpadda tål och tänkas på både en och två extra gånger. Naturligtvis ska man tänka innan man skaffar något djur.
#9 - 19 maj 2007 23:05
Azur skrev:

EDIT: De nordliga skallerormar och strumpebandssnokar Tors Hammare talar om vore ett betydligt större problem, ja. Strumpebandssnok lär skall ha släppts ut kring Göteborg, och lär skall ha förökat sig minst en gång, men verkar inte ha kunnat etablera sig permanent.

Populationerna är troligen för små, det måste vara tillräckligt många individer så att det blir tillräckligt många kullar och de måste också vara så pass många att de har en chans att träffa på en "partner".
Det finns ju flera arter som lyckats etablera sig, tex mink. Så när någon tillräckligt ihärdig strumpebandsnoks älskare, börjar släppa ut i samma område år efter år, så kanske........:confused: fast chansen är väl förhoppningsvis liten.
#10 - 19 maj 2007 23:46
Ja, strumpebandssnok borde kunna etablera sig i Sverige, och den skulle då mycket väl kunna tänkas utgöra ett hot mot vår svenska snok, som har en likartad livsstil.

Vad gäller utsläppta djur tror jag min favorit genom tiderna var en takråtta någon släppt ut i Huddinge centrum. Jag gick i gymnasiet och stod vid en busshållplats när plötsligt kalabalik utbröt: en (uppenbart tam) råtta i 35-centimeters-klassen, plus lika mycket svans, gick längs busskön och tiggde mat genom att resa sig på bakbenen!

Stackars liten. Jag tyckte faktiskt synd om den när det en vecka senare stod i lokaltidningen att kommunens jägare lagt ut gift och fällor efter larm från allmänheten om "jätteråttor".
#11 - 20 maj 2007 00:11
Gäller detta även när man skaffar sig en pojk/flickvän?
#12 - 20 maj 2007 09:49
Fiddan skrev:

Vad menar du? :confused:
#13 - 20 maj 2007 14:52
Fiddan skrev:

Just det.
#14 - 21 maj 2007 08:03
Då har du inget stort dasslock;) - det blir någonstans mellan ett tefat och en vanlig tallrik.

Och jag tycker nog att de rödörade vattensköldpaddorna är rätt lämpliga som husdjur - sen hjälper det ju tyvärr inte om folk tröttnar på och de gäller såväl rödörade vattensköldpaddor som "sommarkatter".

Ok små dasslock eller inte... en vattensköldpadda med en tallrikstort skal kräver stora akvarievolymer för att få ett vettigt liv. Samt att de blir väldigt gamla. Det är det få som tänker på när de skaffar små paddor. Därför tycker jag att de är olämpliga som husdjur.
#15 - 21 maj 2007 09:15
Fiddan skrev:

Vad gäller ?
#16 - 21 maj 2007 14:06
Fiddan skrev:

Om frågan gäller: "Är det sannolikt att pojk-/flickvänner kommer att föröka sig om man släpper ut dem i naturen". Då är svaret, ja. :p
Bilagor:
#17 - 21 maj 2007 15:22
Då skall Jag förklara mig lite grann då, vet inte om det blir OT detta men, tex är det mer okey att dumpa sitt ex i Malmös slottskanal?

För frekvensen på det är nog högre.
#18 - 21 maj 2007 15:42
Fiddan skrev:
Då skall Jag förklara mig lite grann då, vet inte om det blir OT detta men, tex är det mer okey att dumpa sitt ex i Malmös slottskanal?

För frekvensen på det är nog högre.

Beror på om han/hon förtjänar det;), beror väl på också om exet påverkar biotopen negativt. Förhoppningsvis är chanserna små att exet skall hitta nån partner där och då kommer "arten" inte få något fotfäste och så småningom försvinna.
#19 - 21 maj 2007 15:46
Fiddan skrev:
Jag tror min flickvän skulle anse att det inte vore OK om jag dumpade henne i Malmös slottskanal. Fast jag har förstås inte provat.
#20 - 21 maj 2007 16:09
Tror att honor och hannar inte ingår i samma biotop tyvärr :)
honan är mer en saltvattens variant medans hanen är mer sötvatten..
#21 - 21 maj 2007 16:10
Jag pratade med en "reptilexpert" på Universeum och han berättade att vi redan har fått in flera nya arter i naturen runt göteborg.
Tydligen lever någon Braziliansksnok i en ravin i lindome.
Vattensköldpaddor (sedan flera år) i landvettersjön .
Guldfisk lr Koi i Härlanda.
:(
#22 - 21 maj 2007 16:17
Fiddan skrev:
Tror att honor och hannar inte ingår i samma biotop tyvärr :)

honan är mer en saltvattens variant medans hanen är mer sötvatten..

Det utesluter ju i allafall problemet med att "arten" förökar sig i kanalen, då återstår bara risken med att förstöra biotopen.
#23 - 21 maj 2007 23:36
Hur hittar man alla dessa sköldpaddor då? de får gärna bo i min trädgård, så kan de ta källaren i besittning på vintern. Hällst vill jag ha en stor bjässe som kan beta av gräsmattan;)
#24 - 25 maj 2007 12:58
Och så är det inte fri jakt på kanadagäss.... varför skall den få finnas här den konkurrerar ju med andra fåglar.... detta är väl ett större problem än ett par sköldpaddor för de klarar väl sig inte så bra....

Hur kan egentligen myndigheterna egentligen ha denna linje, det är sjukt.
#25 - 2 juni 2007 23:26
Yllekanin: Kolla i "skänkes" i vilken tidning som helst, eller på t.ex. Blocket - det finns alltid folk som vill skänka rödöron. De är dock vattensköldpaddor, och är huvudsakligen köttätare.

Xul: Kanadagåsen inplanterades för att den har en nisch som ingen fågel i sverige har, och trots att den är så vanlig har den inte haft större påverkan på andra fågelarter. Den är, precis som t.ex. flodkräfta (japp, den också), kanadaröding och kronhjort exempel på att inplanteringar kan bli lyckade också, de är inte alla katastrofer.
Bilagor:
#26 - 3 juni 2007 17:59
Azur skrev:
Yllekanin: Kolla i "skänkes" i vilken tidning som helst, eller på t.ex. Blocket - det finns alltid folk som vill skänka rödöron. De är dock vattensköldpaddor, och är huvudsakligen köttätare.

Xul: Kanadagåsen inplanterades för att den har en nisch som ingen fågel i sverige har, och trots att den är så vanlig har den inte haft större påverkan på andra fågelarter. Den är, precis som t.ex. flodkräfta (japp, den också), kanadaröding och kronhjort exempel på att inplanteringar kan bli lyckade också, de är inte alla katastrofer.

Vilken nisch har Kanadagåsen som inte konkurrerar med någon annan art ?
#27 - 3 juni 2007 21:07
Tja, halvstor gräsätare... Nej jag vet inte, jag kan inte fåglar. Jag vet att den ansågs inte skulle konkurrera med nån, och verkar inte ha gjort det. Trots att den nu är vanlig så har ingen annan art trängts undan och blivit sällsyntare.

Norden har ett relativt litet antal arter pga istiderna, och därför finns det lite tomma teoretiska nischer - och kanadagåsen verkar alltså ha en sån.

Den sortens inplanteringar var väldigt poppis förr, men görs knappast längre. De inplanteringar som görs nu är väl i huvudsak för att öka avkastningen på skogsbruket (t.ex. ersätta nordisk gran med centraleuropeisk gran som är mer värmetålig och storvuxen).
#28 - 11 juni 2007 11:12
Ang. sköldpaddorna i vallgraven här i malmö.

har läst att de faktiskt klarar vintern eftersom de gräver ner sig i dyn. Det enda osm hindrat dem från att fortplanta sig är att värmen är för kortvarig under den svenska sommaren.

... eller i alla fall var. Som det ser ut nu kommer den svenska sommarvärmen var långvarig, och detta betyder väl att vi snart kommer få se en massa sköldpaddebebisar i vallgraven?

edit: vidhåller dock min första ståndpunkt med att detta inte är bra.
#29 - 11 juni 2007 14:24
Nitra98 skrev:
Vad menar du? :confused:

Han var;)
Bilagor:
#30 - 11 juni 2007 19:07
Azur skrev:

Det är väl inte belagt om flodkräftan är inplanterad eller inte? Det tvistas om att den (själv) har invandrat efter istiden eller om den inplanterats under medeltiden.

(Signalkräftan som började planteras in på 60-talet är enligt min åsikt ett exempel på hur dumt det är att plantera in främmande arter. Den sprider sig nu själv och även med hjälp av olaga inplanteringar snabbt över landet. Eftersom att signalkräftan bär kräftpesten med sig så kommer sannolikt så småningom flodkräftan att försvinna. Men ännu finns det kraftiga stammar av flodkräfta, så man får väl hoppas att jag har fel!)

För att återgå till trådens ämne så håller jag med en tidigare talare: Har man skaffat sig ett djur får man se till att ta hand om det också! Att ha hand om någon annans liv kräver ansvar!! Vad säger lagen om dem som sätter ut sköldpaddor och andra djur, vad får man för straff?

Annons