En dag i rutinernas tecken.

#1 - 20 november 2012 21:34
[ATTACH=CONFIG]57645[/ATTACH]Tror jag måste skaffa mig en Gräsand, jag blir aldrig av med detta ogräs..... Har tagit bort det flera gånger men det kommer tillbaks hela tiden :mad: Annars har det varit en dag full av rutin förutom att jag fick flytta en Rödciklidhona till ett eget kar, detta för att hanen åt upp dom nykläckta ynglen och ville leka igen och honan hade fått ganska mycket stryk av skadorna på fenorna att döma. Det andra Rödciklidparet sköter sig utmärkt med varandra och sina yngel som finns i 375 karet, sen har jag ett 165 kar fullt i halv vuxna Rödciklider som jag snart måste sälja så det är ingen brist på Rödciklider i odlingen. Har även bytt vatten och städat 375 karet och placerat om lite fiskar.
#2 - 21 november 2012 15:28
hej mitt akvarium är 50-60 l och jag vill så gärna ha guppys. tror du att jag kan ha guppys och odla dem där. SNÄLLA GE MIG TIPS
#3 - 21 november 2012 15:34
Hej, ja det funkar bra att hålla guppys i ditt 50-60 liters akvarium och även odla dom där i också. Den enda risken är att det fort kommer att bli "överbefolkat", tips är att ha växter som yngel kan gömma sig i som tex javamossa, cabomba och nån flytväxt. Så ditt akvarium funkar bra! :)
MVH/Henke
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 november 2012 19:31
Fast flytväxterna är bra för den biologiska balansen i akvariet
#5 - 21 november 2012 20:46
Okej det var ju bra, jag får väl hålla efter flytväxterna lite då så dom inte täcker hela ytan :)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 november 2012 11:16
[QUOTE=Henke_76;bt34951]Okej det var ju bra, jag får väl hålla efter flytväxterna lite då så dom inte täcker hela ytan :)[/QUOTE]
Ja det är så jag gör och när flytväxterna mår illa så kan det vara 2 orsaker
1/ avsiktligt - dvs man ser till att det är rejäl rotation på vattenytan - då trivs de inte.
2/ näringsbrist - då är det hög tid att titta på näringsnivåerna i akvariet. Även andra växter har ju då näringsbrist.

Annons