En ciklid och en mal. Vad är de för några?

#1 - 31 december 2007 12:18
Tacksam för lite hjälp.
Har fått min brors gamla akvarium och har nu suttit och letat efter vad alla fiskar heter och hur man tar hand om dem.
Har dock fått problem på två av dem, tror att den ena kan vara en Dimidiochromis compressicops men inte säker.
Den andra är en mal och där har jag helt kört fast.
Bild på de båda kan ses här http://s242.photobucket.com/albums/ff199/centifolia/Akvarium/?action=view&current=fiskar.jpg
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 31 december 2007 12:22
Cikliden är denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=75
Malen eventuellt Liposarcus pardalis
#3 - 31 december 2007 12:23
Japp, cikliden är en Dimidiochromis compressiceps. Malen ser ut som en Liposarcus pardalis.
#4 - 31 december 2007 12:29
Tack!
Vad roligt med ett forum som är så aktivt att man inte ens hinner blinka innan man får svar :)
#5 - 31 december 2007 12:32
Centifolia skrev:
Tack!

Vad roligt med ett forum som är så aktivt att man inte ens hinner blinka innan man får svar :)

Här brukar det gå undan...
Guest
#6 - 31 december 2007 13:20
Malen ser ut att vara en Pterygoplichthys pardalis....släktet Liposarcus finns inte mer:p
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 31 december 2007 13:39
Lutt skrev:
Malen ser ut att vara en Pterygoplichthys pardalis....släktet Liposarcus finns inte mer:p

Nja det där finns det olika åsikter om och många anser att Armbrursters placering av dessa i släktet Pterygoplichthys är är felaktig.
I den malbok som jag just nu översätter till svenska står det därför Liposarcus/Pterygoplichthys. Så man kan välja vilket man vill - bägge släktnamnen är OK.
Guest
#8 - 2 januari 2008 15:27
Nja det där finns det olika åsikter om och många anser att Armbrursters placering av dessa i släktet Pterygoplichthys är är felaktig.

I den malbok som jag just nu översätter till svenska står det därför Liposarcus/Pterygoplichthys. Så man kan välja vilket man vill - bägge släktnamnen är OK.

Sant jag var en av dom...men kollar man lite noga på arterna så skiljer det inte så mycket iaf, visst gibbicepsen är mer högryggad än pardalis. Kolla bara på släktet Peckoltia, hur många där är egentligen Peckoltior?
Man måste leva i nuet och jag vet inte när ingo seidel skrev den boken du har översatt men jag chansar på att det är typ när de bytte namn.

Annons